IMA PLAN

DUBROVAČKI GRADONAČELNIK 'Neće nas više gušiti taksiji, već sljedeće godine smanjit ću gužve za 50 posto'

Ne budemo li sami mogli odrediti broj taksija, oko povijesne jezgre moći će voziti samo električni auti, najavljuje Franković
Mato Franković
 Tonci Plazibat / CROPIX

Dubrovčani su ove godine dobili i službenu potvrdu onoga što svakog ljeta dobro osjete na vlastitoj koži: da je grad jedan od deset na svijetu s najvećim brojem turista u odnosu na broj stanovnika (tisuću po glavi žitelja), a to im onda čini prilične probleme u svakodnevnom životu.

S gradonačelnikom Matom Frankovićem stoga smo razgovarali o planovima za dubrovački turizam, rješavanju prometnih gužvi, regulaciju zimmer freija i drugim temama.

U Dubrovniku i ovih dana imate kaos s taksistima. Može li se ta situacija rješiti?

Istina, mi smo sad u trećoj godini otkako je na scenu stupila liberalizacija taksi tržišta na razini države, a koja, barem kad je u pitanju Dubrovnik, uglavnom pokazuje samo negativnosti. Mi smo u 2017. godini, prije nego što su nastupile zakonske izmjene, na području Dubrovnika imali registriranih 225 taksi vozila, već godinu kasnije taj je broj narastao na dvije tisuće, a danas on iznosi četiri tisuće auta. Liberalizacija je dovela do toga da nama u Dubrovnik dolaze taksiji iz cijele Hrvatske, i to ne samo taksi automobili nego i taksi kombiji čega dosad u gradu nije bilo, a svi skupa stvaraju prometne gužve od kojih mi više ne možemo živjeti. Iz tog razloga smo splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara i ja državi predložili da gradovima pod zaštitom UNESCO-a omogući da sami kontroliraju broj vozila koji će ovdje poslovati jer je to jedini način da se ova situacija rješi. Mi doista ne znamo kako ćemo to izdržati 2020.

Što ako vas Butković odbije?

Ako ova ideja ne bude prihvaćena, grad će uvesti odredbu prema kojoj će oko povijesne jezgre moći voziti samo električna taksi vozila pa tko želi investirati u takav auto, neka uloži i dobiti će dozvolu. Država se liberalizacijom tržišta upleće u stvari koje bi se trebale rješavati na razini jedinica lokalne samouprave pa mi onda želimo da se neka vrsta izuzeća dogodi barem za gradove pod zaštitom UNESCO-a.

Grad je ovih dana opet bio u kolapsu zbog prevelikog broja kruzera. Niste uspjeli rješiti taj problem?

Uspjeli smo, mi već posljednje dvije godine nismo imali nijednog dana kad bi zbog prevelikog broja turista bila zakrčena gradska vrata, ali sad se to opet dogodilo iznimno, zbog broda koji je u Dubrovnik stigao dva sata prije rasporeda pa nam je poremetio uhodanu proceduru. Računam da ćemo ove godine sve skupa imati desetak dana koji će zbog većeg broja dolazaka biti kritični, no ako ćemo planirati unaprijed, kao što to činimo posljednjih godina, mislim da ćemo sve uspjeti riješiti. Od 2021. uvodimo i taksu za goste s kruzera, a već od sljedeće godine idemo s fiksnim brojem od dva kruzera istovremeno u gradskoj luci. Ipak, treba reći da su nam gosti s kruzera iznimno važni, da trebamo činiti sve što možemo da ih ne izgubimo jer oni, usprkos predrasudama da ne troše, po istraživanjima u destinaciji ostavljaju po 70 eura za dan posjete, što je važan prihod za grad.

Planirate li nekako rješiti gužve koje u gradu nastaju zbog prijevoza kruzerskih gostiju?

Apsolutno, od sljedeće godine uvodimo posebne shuttle niskopodne harmonika buseve koji će zamijeniti aktualne privatne buseve za prijevoz putnika s kruzera. Oni će imati točno određene rute kojima će smjeti voziti, a kako će jedan takav autobus moći primiti 200 umjesto dosadašnjih 50 putnika, vjerujemo da ćemo sa smanjenjem taksija i autobusera prometne gužve već od sljedeće godine smanjiti za 50 posto.

Osim toga, od kraja 2020. planiramo pristup automobilom do granica povijesne jezgre omogućiti samo lokalnom stanovništvu dok će svi ostali svoja vozila morati ostavljati na posebnom park and drive parkiralištu s tisuću mjesta koje gradimo na području Pobrežja. Mi trenutno u gradu na 42 tisuće stanovnika imamo 30 tisuća registriranih automobila i 12 tisuća registriranih motora. Tako se više ne može, zbog čega smo napravili i idejno rješenje javne garaže u Gružu sa 400 parking mjesta koju planiramo realizirati također krajem sljedeće godine.

Ima li grad u planu i neka druga rješenja po pitanju regulacije turističke djelatnosti? Recimo, vezano uz hiperinflaciju soba i apartmana za najam...

Već smo najavili da od 2021. godine porez za iznajmljivače u povijesnoj jezgri planiramo povećati na maksimalnih 1500 kuna, a na maksimalne iznose povećat ćemo i boravišnu pristojbu, što nam omogućuje novi zakon, i to na 21 kunu za dan po hotelskom gostu, 15 kuna po gostu u kampu i tako dalje. Osim toga, od države ćemo tražiti da napokon nama kao jedinici lokalne samouprave prepusti dodjelu rješenja za otvaranje novh soba i apartmana, što sada čini Ured državne uprave Dubrovačko – neertvanske županije. Nije logično da grad ne može utjecati na tempo kojim se ovdje otvaraju jedinice za najam i da svaka garaža može postati apartman.

Česte su kritike na račun grada o lošoj komunalnoj infrastrukturi?

Ključ je izgradnja kanalizacijske mreže i oborinske odvodnje zbog čega smo raspisali natječaj za izgradnju 28 kilometara kanalizacije, a uskoro ide i natječaj za izgradnju sustava za obradu fekalnih voda jer nam plaže i šetnice, nažalost, znaju biti onečišćene. Problem je popriličan jer dobar dio kuća u gradu počiva na sustavu septičkih jama, no zasad smo rješili problem pročistača, ako uspijemo povući novac za planirani projekt aglomeracije, računamo da će kompletna kanalizacija u gradu biti izmijenjena kroz narednih pet do sedam godina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 04:03