Nakon što je prošle godine obavljeno financijsko, ove godine, preciznije ovog mjeseca, Ministarstvo prometa i Uprava Hrvatskih autocesta kreću u poslovno restrukturiranje ove državne tvrtke. Na programu poslovnog restrukturiranja HAC-a pola godine radili su konzultanti tvrtke Deloitte. Dubinsko snimanje rezultiralo je njihovim prvim preporukama koje pokazuju sve razmjere stranačkog, obiteljskog, klijentelističkog i svakog drugog zapošljavanja u ovoj državnoj tvrtki.
Naime, Deloitte preporučuje Upravi HAC-a ukidanje čak 40 od 90 postojećih rukovodećih mjesta unutar HAC-a. Također su utvrdili kako je 140 zaposlenih u administraciji ove tvrtke apsolutni višak te su nepotrebni za funkcioniranje tvrtke. Kako neslužbeno doznajemo, do kraja mjeseca bit će ukinut jedan samostalni odjel, tri odjela i deset grupa. Među ostalim, bit će ukinuta mjesta direktora sektora, šefova odjela, šefova cestovnih pravaca itd. Osobe zaposlene na tim mjestima bit će premještene na niže pozicije.
Prva runda otkaza
U HAC-u navode kako će ova racionalizacija smanjiti trošak poslovanja za nešto više od 750 tisuća kuna godišnje. Odnosno 18.750 kuna po zaposlenom. Što se tiče zaposlenih u administraciji HAC-a višak, njih 140, utvrđen je u svim ustrojstvenim tvrtkama HAC-a. U Upravi tvrtke procjenjuju kako će otpuštanjem ovog broja zaposlenih na godišnjoj razini uštedjeti oko 25,5 milijuna kuna. To znači da je prosječni trošak jednog zaposlenog nepotrebnog djelatnika HAC-a u administraciji 15.178 kuna. Kako saznajemo, početak otpuštanja ovog viška djelatnika započet će do kraja godine. No, iz HAC-a neće otići praznih ruku jer imaju pravo na otpremnine koja prosječno iznosi oko 160 tisuća kuna bruto.
Da se u HAC-u enormno i, sada je očito, bespotrebno zapošljavalo, pokazuje i sljedeći podaci. Kada su 2012. tadašnja Uprava HAC-a i ministar prometa pompozno najavili restrukturiranja HAC-a, koje je uključivalo izdvajanje tvrtke za održavanje u posebnu tvrtku, u HAC-u je bilo zaposleno 2800 zaposlenih, a plan je bio da ih 2015. godine bude 2378. Prema službenim podacima, na dan 30. travnja ove godine u HAC-u je 2702 zaposlenih s time da su od 1. prosinca 2017. do 1. travnja 2019. tvrtku uz poticajne otpremnine napustila 274 radnika. Što znači da je 1. prosinca 2017. u HAC-u radilo 2976 radnika, odnosno gotovo 200 više negoli prije sedam godina kada je najavljivano restrukturiranje. U najvećem dijelu u administraciji jer su osnivanjem posebne tvrtke HAC ONC udvostručene rukovodeće funkcije. U Ministarstvu prometa i HAC-u sada su odlučni u provedbi plana restrukturiranja koji se uz podršku Svjetske banke smatra ključnom reformom u mandatu ove Vlade.
Prema planovima, poslovno restrukturiranje HAC-a trajalo bi dvije i pol godine, a osim unutarnje reorganizacije tvrtke i rješavanja viška zaposlenih ovaj dio restrukturiranja uključuje i novi sustav elektroničke naplate cestarine, održavanje javnih cesta, upravljanje cestovnom imovinom.
Prema procjenama, do kraja 2022. godine iz HAC-a bi uz stimulativne otpremnine otišlo oko 700 djelatnika, što znači da se nakon odlaska 274 radnika u sljedećih još tri i pol godine očekuje odlazak još njih oko 400. Koliki je točan broj viška djelatnika u naplati i održavanju znat će se tek nakon odluke o novom sustavu elektroničke naplate cestarine koja bi trebala biti donijeta ove godine. HAC je do sada iz darovnice Ministarstva prometa isplatio otpremnina u iznosu oko 35,5 mil. kuna za 211 radnika. Iz zajma EBRD-a do sada je iskorišteno oko 3,7 mil kn za 23 otpremnine, a do kraja godine planira se povući još oko 21,4 mil. kn za 138 otpremnina, dok se 2020. planira povući dodatnih 39,2 mil kn za dodatnih 260 radnika čime se završava ciklus otpremnina do uvođenja novog sustava naplate cestarine. Uz poticajne otpremnine do kraja 2018. godine HAC su napustila 252 radnika čime su operativni troškovi tvrtke smanjeni za 18,6 milijuna kuna. Što je prosječni mjesečni trošak po radniku 6150 kuna bruto. To samo pokazuje kako su zahtjeve za otpremninama predavali u najvećoj mjeri najniže plaćeni radnici iz sektora održavanja te HAC zbog tih odlazaka već ima problema s nedostatkom određenih vrsta zanimanja. Primjerice električara.
Pita se i Radničko vijeće
Program operativnog restrukturiranja mora dobiti i podršku Radničkog vijeća HAC-a, a predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić daje podršku restrukturiranju.
“Dugo smo bili svjesni što nam slijedi i svakako podržavamo optimizaciju poslovanja jer je jasno da se ovako dalje ne može. Ali što se tiče premještanja zaposlenih s viših na niža radna mjesta, tražit ćemo da im ostanu plaće koje te osobe sada primaju dok ne dobiju rješenja o novim radnim mjestima”, naglašava Stanić. On ističe kako je već dio viška zaposlenih uspješno prebačen u druge tvrtke pod kontrolom Ministarstva prometa kao što su Hrvatske ceste ili Hrvatske željeznice. Svjestan je kako tek slijedi borba za radnike na naplati i u održavanju gdje je njegova izvorna sindikalna baza. “Protivit ćemo se svakom eventualnom otpuštanju radnika i uvođenju outsourcinga”, upozorava Stanić.
Prednosti kolektivnog: Uz plaću jednom godišnje i 1.000 kuna
Opće je poznato kako zaposleni u Hrvatskim autocestama imaju među najboljim kolektivnim ugovorima među zaposlenima u državnim tvrtkama. Od početka prošlog mjeseca, usred provedbe restrukturiranja tvrtke on se dodatno “ojačao”. Naime 9. travnja u HAC-u i ARZ-u je potpisan dodatak Kolektivnom ugovoru kojim se svim zaposlenicima u ovim tvrtkama isplaćuje neoporezivi godišnji dodatak na plaću u iznosu od 1.000 kuna. Isplata je u dva dijela. Prvi dio je isplaćen s plaćom za ožujak, a drugi će biti isplaćen s plaćom za lipanj. Uskrsnica, božićnica i dar za dijete i dalje se isplaćuju. Sindikalni čelnik Mijat Stanić kaže kako je normalno da se radnici nagrade kad tvrtka ima veće prihode a radnici veći obim posla uslijed manjeg broja zaposlenih.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....