ZAGREB - Svaki treći stanovnik Hrvatske danas ima otvoren profil na Facebooku na kojem dnevno provodi gotovo jedan sat i preko kojega se redovito druži s oko 150 prijatelja. Sa 1,434.500 korisnika Facebooka Hrvatska drži 66. mjesto na svijetu i 27. mjesto u Europi po broju registriranih korisnika.
Najviše tinejdžera
U travnju prošle godine bilo je registrirano 1,121.900 korisnika, što znači da je otad njihov broj rastao za više od 18.000 mjesečno. Na vrhu u svijetu, u kojem ukupno ima nešto više od 750 milijuna korisnika, nalazi se SAD s oko 155 milijuna korisnika.
Prema udjelu ukupnog stanovništva koji je aktivan na Facebooku, na vrhu ljestvice je Monako u kojemu čak 95 posto od 30.000 stanovnika ima profil na Facebooku. Slijede Island, u kojem 65 posto ukupne populacije koristi Facebook, te Norveška s 55 posto aktivnih stanovnika.
Najveći dio od 1,43 milijuna korisnika iz Hrvatske čine tinejdžeri, odnosno mladi od 13 do 19 godina. Pravila Facebooka ne dopuštaju otvaranje profila mlađima od 13 godina, no poznato je da djeca, unatoč zabrani, to redovito čine. Dovoljno je da napišu da imaju, primjerice, 16 godina, iako zapravo imaju 11. Nema načina da se provjeri njihova točna dob.
Zaštita privatnosti
Sasvim je izvjesno da je u najmlađoj, tinejdžerskoj skupini vrlo velik broj djece mlađe od 13 godina jer ukupni broj korisnika Facebooka - 400.000 - odgovara ukupnoj brojci mladih te dobi u zemlji. O njihovoj prisutnosti na Facebooku dovoljno govori i nevjerojatna popularnost pojedinih igrica namijenjenih uzrastu od šest do deset godina.
Nema velike razlike između žena i muškaraca kad je u pitanju Facebook - i u Hrvatskoj i u svijetu 49 posto korisnika čine žene, a 51 posto muškarci. Agencije koje prate aktivnosti na društvenim mrežama kao zanimljivost ističu mlade majke na porodiljnom dopustu koje su jedna od najaktivnijih skupina na Faceu.
Naime, ženama u to vrijeme internet najčešće doista jest jedini prozor u svijet, a Facebook jedina mogućnost za nesmetan razgovor s odraslim osobama. Tako doznaju što se događa na poslu, izmjenjuju informacije s drugim mamama i stavljaju slike svojeg mališana.
Prednost Facebooka jest u tome što mogu skoknuti na profil kad god im odgovara - poslati poruku, doznati informaciju ili prosurfati statuse u bilo koje doba dana i noći. Zaštita privatnosti je jedna od glavnih tema kad se raspravlja o dobrim i lošim stranama društvenih mreža, odnosno Facebooka.
Iako svaki korisnik može imati zatvoreni profil, odnosno podatke dostupne samo odabranim prijateljima, a u podacima može napisati što god hoće, 81 posto Hrvata na internetu koristi svoje pravo ime. Najčešće to čine upravo na Facebooku.
Poslodavci provjeravaju
To je pokazala anketa koju je na 376 ispitanika proveo MojPosao.net tijekom kolovoza. Samo 19 posto ispitanika odgovorilo je da zbog maksimalne zaštite svoje privatnosti nikad na internetu ne otkriva svoj stvarni identitet. Njih 44 posto ponekad koristi stvarni identitet, najčešće na Facebooku, a 37 posto uvijek se služi pravim imenom i prezimenom.
No, pri korištenju stvarnog identiteta korisnici trebaju biti promišljeni jer nikad ne mogu biti sigurni tko pregledava njihov profil: polovica poslodavaca priznaje da pri odabiru novih zaposlenika provjerava njihovu online aktivnost, i to prvenstveno na Facebooku.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....