Strana filmska produkcija donijela je Hrvatskoj tijekom prošle tri godine, prema podacima Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC), više od 165 milijuna kuna i to izravno kroz lokalnu potrošnju.
Rastrošni filmaši
Samo prošle godine, zahvaljujući stranim filmskim ekipama, uprihodovano je 82,9 milijuna kuna i to ponajviše zahvaljujući petoj sezoni megapopularne HBO-ove serije ”Igra prijestolja” zbog koje se u blagajnu kroz lokalnu potrošnju slilo najmanje 40,1 milijun kuna.
Dubrovački gradonačelnik Andro Vlahušić, u čijem se gradu serija najdulje snimala, Bloombergu je iznio procjenu kako je od turizma uzrokovanog “Igrom prijestolja” Dubrovnik zaradio najmanje deset milijuna dolara. Autor teksta pita se može li “Igra prijestolja” spasiti Hrvatsku iz krize, uz Vlahušićevu izjavu kako se nada da će serija od Hrvatske učiniti ono što je film “Hobbit” učinio za Novi Zeland.
Uspjeh “Gospodara prstenova” teško se može ponoviti, međutim, činjenica je kako “Igra prijestolja”, kao HBO-ova najgledanija serija svih vremena s prosječno 18,6 milijuna gledatelja tijekom četvrte sezone, te osvojenim Emmy, Golden Globe, Peabody, Hugo i ostalim uglednim nagradama, nedvojbeno jest velika prilika da Dubrovnik, kao i cijela Hrvatska dodatno kapitaliziraju na turističkome potencijalu. Filmska industrija ima potencijal cijeloj zemlji donijeti milijarde kuna.
Da filmska industrija i njeno inkorporiranje u scenarije upravljanja turističkim destinacijama igraju značajnu ulogu dokazuju podaci novozelandskog Ministarstva gospodarstva prema kojima je izravni utjecaj ekranizacije “Prstenova” za nacionalno gospodarstvo iznosio 2,41 milijardu dolara. Jedan posto svih turista, dakle oko 15.000 ljudi, Novi Zeland posjetilo je samo zbog filma, a 120.000 navelo je trilogiju kao jedan od glavnih razloga posjeta.
Vlahušićeva računica
- Moja procjena od deset milijuna dolara primanja bila je mininalna. To je samo marketinški utjecaj. Ako uzmemo da je Dubrovnik u proteklih pet godina, otkako je stranih produkcija, uprihodio 3,5 milijardi eura od turizma, da je samo jedan posto uzrokovan “Igrom prijestolja” dobivamo 35 milijuna eura koristi. To su mladi obožavatelji serije koji dolaze pet dana prije početka snimanja i ostaju pet dana nakon i u svoje zemlje šalju stotine fotografija Dubrovnika. Da smo platili milijune dolara marketinškim kućama, ne bismo dobili ovoliku promociju - kaže A. Vlahušić koji u petom mjesecu u Dubrovniku otvara tematski park posvećen seriji, s originalnim prijestoljem i kraljevim odajama, koji će se prostirati na 500 kvadrata.
Ekranizacije Tolkiena kao značajnu su posljedicu imale i to da je turizam iza poljoprivrede postao najznačajnija grana novozelandskog gospodarstva, pri čemu je novozelandski Institut ekonomskih istraživanja ustvrdio kako treba uzeti u obzir i značajne inicijalno nematerijalne učinke koje su filmovi imali, poput rasta ugleda i branda Novog Zelanda - 11. na FutureBrandovom Country Brand Indexu 2014.-2015., na kojem je Hrvatska 44.
Strane produkcije u Hrvatskoj angažiraju domaće statiste (u Dubrovniku ih je angažirano 600 uz honorare od 300 do 400 kuna dnevno), lokalne obrte pri gradnji kulisa, spavaju u hotelima, koriste ugostiteljske, komunalne i sve druge usluge koje obilato plaćaju.
Samo 2014. na lokacijama u Hrvatskoj (uglavnom Dubrovnik, Split, Šibenik i Rijeka s okolicom) snimano je osam velikih stranih produkcija, mahom TV serija, a već i u 2015. ugostili smo u Dubrovniku najvećeg bollywoodskog glumca Shana Rukha Khana koji je, nakon snimanja u kojem je potrošeno 8,6 milijuna kuna u šest dana, pristao ove godine biti besplatni promotor Hrvatske na 1,3 milijarde ljudi velikom indijskom tržištu. - Svaka snimljena sekunda i minuta filma, serije ili reklame koja će završiti na nekom velikom tržištu neslućena je mogućnost i promocija - kažu u primorsko-goranskoj Turističkoj zajednici.
Učiti od Novozelanđana
Treba istaknuti i važnost iskorištavanja potencijala koje nude globalno popularne produkcije. Neprekinuto od 1999. godine Novi Zeland provodi “100% Pure New Zealand” kampanju koja je stavljala naglasak na jedinstven krajolik, ljude i aktivnosti kroz koje posjetitelji doživljavaju 100% “čisto” iskustvo. Međutim, kako je Novi Zeland do savršenstva izbrusio praksu materijaliziranja potencijala trenutka tako su kampanju prilikom promoviranja “Hobita” privremeno preimenovali u “100% Pure Middle Earth”, uvedena je i privremena valuta međuzemaljski dolar, a Pošta je izdala markice s likovima iz filmova. Dubrovnik to pokušava učiniti kroz tematski park i turističke ture po lokacijama snimanja.
REALITY SHOW 'SISTERS OVER FLOWER' U dvije godine 5 puta više turista iz Koreje
Strane produkcije nesumnjivo vode k većem broju stranih gostiju. Tako zadnjih godina bilježimo veliki rast južnokorejskih turista, s 50 tisuća u 2012., na 75 tisuća u 2013., te 252 tisuće u 2014. godini. Kao jedan od glavnih razloga navodi se rast interesa nakon emitiranja popularnog reality showa “Sisters Over Flowers”, koji se snimao u Hrvatskoj od studenoga 2013. do siječnja 2014. godine, a u kojoj u svakoj epizodi četiri glumice srednjih godina otkrivaju turistička odredišta, pa su tako u posjetile nekoliko gradova, među kojima Zagreb i Dubrovnik. Ipak, iako je doprinos ovog realityja sigurno bitan, treba biti realan i zasluge pripisati i Ministarstvu turizma zbog intenzifikacije njihovih aktivnosti i prisutnosti na strateški bitnim dalekoistočnim tržištima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....