Preveliki da bi pali - rečenica je koja se često koristila pri spašavanju američkih i europskih banaka od bankrota upumpavanjem ogromne količine poreznog novca bez obzira na njihovu odgovornost za financijsku krizu koja ih je zamalo gurnula preko ruba.
Upravo je slično obrazloženje prije nekoliko dana dao potpredsjednik Vlade Branko Grčić kada je država pristala deblokirati račun kompromitirane građevinske tvrtke Konstruktor u sklopu spašavanja Splita od blokade računa nakon komplikacija izazvanih dugovima zbog sportske dvorane Spaladium Arena.
Bez blokade
Naime, država i Grad Split pristali su platiti 19 milijuna kuna duga prema bankama, a Grad i dalje izbjegava aktivirati korporativno jamstvo Konstruktora, IGH i Dalekovoda kojim može u kratko vrijeme blokirati račun tim tvrtkama i naplatiti štetu nastalu zbog neispunjavanja ugovora.
- Ovime ne opraštamo nikakve dugove tvrtki u problemima, nego rješavamo problem Splita - rekao je u kratkom razgovoru potpredsjednik Vlade Branko Grčić.
Tim rješenjem na vidjelo je izašla strategija Vlade prema posrnulom građevinskom sektoru koji žele osoviti na nejake noge kako bi bio spreman na sebe preuzeti gradnju velikih infrastrukturnih javnih projekata zamišljenih kao instrument izvlačenja zemlje iz gospodarskog slobodnog pada.
Kako smatraju u građevinskim krugovima, Vlada neće mnogo postići javnim ulaganjima ako ne spasi domaći građevinski sektor koji je pred kolapsom i čiji je dio čelnika ili pod istragom, ili su završili u zatvoru zbog kriminala u hrvatskoj građevini koja je postala sinonim za pljačku Hrvatske.
Stoga pozdravljaju namjeru Vlade da pomogne posrnulim velikim građevinskim poduzećima dok se dio javnosti pita čemu arbitrarnost i ne diskriminira li Vlada na taj način problematične kompanije u drugim sektorima.
Vlada se, baš kao i građevinari, boji slovenskog scenarija. U Sloveniji je, naime, nestala cjelokupna građevinska operativa koju je uništila austrijska konkurencija nakon ulaska Slovenije u EU. Stoga će Vlada očito zaboraviti na sve afere i pomoći velikim tvrtkama da se ponovno osove na noge.
Visoka cijena
A sve je drukčije izgledalo za vrijeme mandata Vlade Ivice Račana, kada se krenulo u ofenzivu gradnje autocesta pa kasnije za vrijeme mandata bivšeg premijera Ive Sanadera. Tada se većini građevinara činilo da će vrijeme obilja vječno trajati, a mnogi projekti preplaćeni su po nekoliko puta, što je na kraju preskupo stajalo građane Hrvatske. Za to vrijeme vlasnici mnogih građevinskih kompanija odlično su zarađivali, a razmjeri štete postali su vidljivi nešto prije odlaska Sanadera u zatvor. Tada su se počele otkrivati afere na gradnji velikih infrastrukturnih projekata preko kojih se izvlačio novac koji se danas broji u milijardama kuna. Sve afere još uvijek se istražuju i daleko su od svog završetka, a u izvlačenje novca umočeni su mnogi političari i šefovi građevinskih poduzeća.
Investicijski bum
Usprkos brojnim aferama koje su porezne obveznike koštale milijarde kuna, postojeće građevinske tvrtke dobit će novu šansu i na njih Vlada računa kad spominje novi investicijski bum.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....