ZAGREB - Odmah nakon praznika Svih svetih, hrvatski su trgovci krenuli u akcijska snižavanja, ukrašavanja trgovina, isticanja poklona i agresivnog reklamiranje blagdanske božićne potrošnje. Cilj im je da ove godine dosegnu 10 milijardi kuna, koliko je procijenjeno da su Hrvati prošle godine potrošili u prosincu. Tome bi trebale pomoći i razne marketinške akcije koje ove godine kreću daleko ranije nego svih prijašnjih godina.
Navike se mijenjaju ali...
Trgovci se nadaju kako bi građani ove godine ipak u prosincu mogli u šoping krenuti malo opuštenije nego zadnje dvije godine, jer im je, kako nam je rekao jedan od njih, već dosta strahovanja, priča o krizi i “stezanja remena”. - Ljudima je dosta krize, a svi smo mi u zadnje dvije godine promijenili svoje potrošačke navike. Vjerujem da dosta ljudi ima već sada nešto ušteđenog novca za blagdansku potrošnju - kaže ovaj trgovac.
- Prve procjene govore da bi ove godine u prosincu potrošnja mogla biti na lanjskoj razni od 10 milijardi kuna. Ipak treba pričekati objavu rezultata o maloprodaji za listopad kada ćemo zapravo vidjeti da li stvarno dolazi do oporavka u trgovini, tj. da li se pozitivan trend nastavlja - kaže direktorica sektora trgovine u Hrvatskoj gospodarskoj komori Milica Rakuša Martulaš.
Promet od trgovine na malo u Hrvatskoj je u rujnu ove godine u odnosu na rujan prošle godine realno porastao za 0,4 posto. Rujan je bio treći mjesec za redom u kojem se bilježi realan rast prometa na godišnjoj razini, no rast je ipak usporen u odnosu na kolovoz, kad je realno porastao za 3,9 posto. Srpanjski plus od 0,7 posto bio je prvi rast nakon 21 mjeseca u kojima se uzastopno bilježio pad maloprodaje.
Iako se trgovci nadaju da bi se pozitivan trend u Hrvatskoj mogao nastaviti, stručnjaci kažu kako ipak treba biti oprezan, jer su najnoviji podaci za EU pokazali kako je nakon ljetnog dizanja prometa, u rujnu maloprodaja opet bila u minusu, i to 0,2 posto na mjesečnoj razini u eurozoni, a 0,1 posto u EU 27.
U Europi skroman plus
Ovoga se Božića u Europi očekuje rast prometa u maloprodaji za skromnih 0,8 posto. Hrvati su 2007. oborili svoj rekord s potrošenih čak 12 milijardi kuna. Ekonomska kriza zaustavila je ovaj rast pa je u 2008. potrošnja pala na 11 milijardi kuna, a lani je bila oko deset milijardi kuna. Ivan Katavić, predsjednik Uprave križevačkog KTC-a, kaže kako očekuje da bi ove godine promet trebao biti isti kao za Božić prošle godine. - Mi već sada spremamo božićnu ponudu, akcije i sve drugo kako bismo zaustavili negativne trendove - kaže Katavić.
Po kućanstvu bi se moglo taj mjesec potrošiti oko 7100 kuna
Najviše se potroši u razdoblju od 19. do 24. prosinca, a prijašnjih su se godina potrošačke kartice provlačile i do 25 puta u sekundi, kaže Milica Rakuša Martulaš. Od 2000. godine na ovamo božićna je potrošnja godišnje rasla za oko jednu milijardu kuna, a kućanstva su trošila i do 8000 kuna u prosincu. Ako ove godine potrošimo 10 milijardi kuna, to zapravo znači da bi svako od 1,4 milijuna kućanstava u prosincu moglo potrošiti oko 7100 kuna.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....