Sve je počelo na TikToku. Objavljene snimke djevojčica od 10 do 12 godina starosti koje u grupama ulaze u dućane s kozmetikom pa otvaraju pakiranja sa šminkom, kradu testere, gnjave prodavačice i šminkaju se po dućanima skupile su milijune pregleda i izazvale veliku raspravu korisnika.
Stotine mušterija naime snimaju i prijavljuju osnovnoškolke koje u SAD-u stvaraju probleme u trgovinama kozmetikom, najviše Sephori i Ulti, piše The Independent, a često i kupuju skupe kozmetičke proizvode za njegu kože ili šminku koja im uopće nije namijenjena, a svakako nije potrebna.
Zovu ih ‘Sephora kids‘ ili ‘Mean kids from Sephora‘, što je izraz koji je u opticaju već dulje, a na videima se često vidi kako djevojčice od roditelja traže kozmetiku u vrijednosti od više stotina dolara, a kad ju ne dobiju počnu divljati i plakati. Ovih dana ‘Sephora kids‘ su tema brojnih svjetskih medija od Vicea, do NY Posta.
Iako nije jednako alarmantno, ovo je fenomen koji je očito stigao i u Hrvatsku, jer u razgovoru s prodavačicama u lancima poput DM-a, Mullera i Bipe doznajemo kako se sve više djevojčica šminka u dućanima, koristi i uništava testere i otvara originalna pakiranja koja su poslije neupotrebljiva. Zabilježeni su i slučajevi krađa.
Snimke su se masovnije raširile odmah nakon božićnih praznika, kada je tiktokerica po imenu Chloe (@chloevanberkel) upitala svojih više od 12.000 pratitelja jesu li i oni primijetili grupe djevojčica u Sephori? Video joj je pregledan više od četiri milijuna puta.
Chloe se prisjetila da je nedavno kupovala u trgovini kada je ugledala "slatku djevojčicu" koja je izgledala kao da ima oko sedam godina. Čula ju je kako urla na svoju majku tražeći da joj kupi više od jednog korektora.
- Ne znam događa li se ovo posvuda u posljednje vrijeme, ali kunem se da svaki put kad uđem u te skupe trgovine šminke tamo zateknem samo jako mlade djevojke, što je stvarno uznemirujuće - rekla je Chloe u svom TikToku.
Korisnica TikToka Megan Lacey (@meganlacey19) postala je viralna kad je detaljno opisala svoje nedavno iskustvo u Sephori, gdje je primijetila skupinu djevojčica koje "okružuju zaposlenicu" raspitujući se o proizvodima za njegu kože.
Zaposlenica im je odgovorila da je proizvod koji ih zanima retinol koji im ne treba jer se on ne preporučuje mlađima od 25 godina zbog njegove jačine, objasnila je Megan u svom videu koji je pogledalo 2,6 milijuna ljudi.
Kozmetički brendovi popularni među ovim djevojčicama su Drunk Elephant, Glow Recipe, Rare Beauty i Sol De Janeiro. Međutim, ti proizvodi nisu namijenjeni za njihovu dob ili kožu. Ne samo da sadrže kemikalije poput retinola i niacinamida, koje odrasli upotrebljavaju protiv starenja, nego su neki kupci također primijetili da ih djevojčice miješaju u takozvani frape za njegu lica. U tom procesu unište brojne testere i izloge u trgovinama.
Prema svjedočenjima brojnih tiktokera, djevojčice se naljute kada određeni proizvod nije dostupan te bijes iskale na zaposlenicima ili osobama koje su kupile zadnje pakiranje.
U jednom videu koji ima više od 4,5 milijuna pregleda, korisnik TikToka Dane (@itsdanealexander) prisjetio se kako je primijetio da grupa od tri mlade djevojke pregledava proizvode Drunk Elephant i Rare Beauty u Sephori.
- Prošle su pokraj mene i jedna mi je odbrusila neka se maknem, a to je tako nepristojno, trebalo bi provesti neka genetska testiranja na tim djevojkama - osvrnuo se u svom videu na TikToku.
U međuvremenu je tiktokerica Kiley Ryan (@kileymryan) pozvala mlade kupce da se prema drugim kupcima i zaposlenicima trgovina odnose s poštovanjem.
- Ta su djeca nemilosrdna - rekla je u svom videu koji ima više od 1,5 milijuna pregleda.
- Zapravo mi ne smeta što ih zanima šminka. Kad sam bila mlađa, u tim sam se godinama voljela igrati maminom šminkom. Mislim da je problem u tome što prljaju trgovinu i neuredno koriste testere - nastavila je te napomenula kako je ključno da djevojčice budu uljudne.
O ovom smo neobičnom fenomenu razgovarali s prodavačicama kozmetičkih trgovina u Hrvatskoj. Većina ih se složila da su ovakvi slučajevi, ali ne toliko velikih razmjera, prisutni i u našim dućanima.
- Djevojčice dolaze u trgovine, uzimaju testere te se namažu šminkom, većina ih ne stvara velike probleme, no neke nekad nešto i ukradu - otkriva nam jedna prodavačica.
- Djevojke i djevojčice danas, nažalost, nemaju granice. Većinom uopće ne pitaju imamo li testere, nego otvaraju original-robu koju onda ne možemo prodati niti staviti na sniženje zbog higijenskih razloga - složila se druga prodavačica te napomenula kako je to stvar odgoja i da sve potječe od kuće gdje ih nisu naučili da se to ne radi.
- Ovo je fenomen koji se kod nas zbiva već godinama, a vjerujem da je situacija jednaka i u robnim kućama - završila je. Slično je i u dućanima koji ne prodaju samo kozmetiku, ali ju imaju u ponudi poput Sinsaya. Dovoljno je samo pogledati police s nakitom i tzv skincare proizvodima (raznim kremama, tuš gelovima, lip glossevima i maskama za lice). Originalna pakiranja su potrgana, u setovima za šminkanje nedostaje proizvoda, a testeri i lip glossevi su otvoreni.
Prodavačice ne stignu paziti na svaku policu u dućanu, a djevojke očito koriste gužvu. Pred našim očima djevojčica u pratnji majke od kakvih 13 -14 godina s police je uzela pakiranje lip glossa, raspakirala i spremila pod majicu, dok joj je majka nesvjesna krađe birala majicu nekoliko polica dalje.
Ovakvi događaji naravno ne znače da je riječ o epidemiji, no takva vrsta ponašanja u porastu je pod utjecajem raznih TikTok izazova odnosno viralnog sadržaja. Hashtag Haul primjerice koji označava video snimke kupnje ili raspakiravanja proizvoda iz dućana dosad je kumulativno skupio 64 milijarde pregleda, a hashtag skincare routine, koji označava video snimke šminkanja i uređivanja kože skupio je kumulativno preko 77 milijarde pogleda. Djevojčice koje su ili premlade da bi si to mogle priuštiti ili smjele kupiti često se u želji da kopiraju influencere okreću krađi istoga.
Iz Centra za zdravlje mladih poručuju kako su ljudi kompleksna bića pa je samim time teško pronaći jedan uzrok za ovaj problem.
- Ljudi se razlikuju prema osobnosti, interesima, prema tome koliko važnosti pridaju određenim stvarima u životu. Također se razlikuju prema životnim pričama, porukama koje su dobivali kroz odrastanje, granicama koje su im bile postavljene - rekla je psihologinja u Centru, Mia Pepeonik.
Kako kaže gotovo svi mladi danas u većoj ili manjoj mjeri izloženi su sadržaju na internetu koji utječe na njihovu sliku o sebi i u nekoj mjeri na ponašanje, ali razina utjecaja je također individualna.
- Većina ponašanja se može objasniti kao rezultat kombinacije različitih faktora. Često nemamo uvid u većinu ovih faktora, već vidimo samo rezultat - ponašanje. Ovo ne znači da je svako ponašanje prihvatljivo, ali važno je pokušati razumjeti zbog čega se ono javlja - zaključila je psihologinja.
Roditeljima poručuje kako je normalno da su djeca u pretpubertetskoj i pubertetskoj dobi zainteresirana za vlastiti izgled. Kako kaže bitno je da razgovaraju sa svojom djecom, da pokažu interes za ono što ih trenutno zanima te da im pruže ljubav, podižu samopouzdanje, ali i postave zdrave granice.
- Ono što vidimo na društvenim mrežama često je iskrivljena slika stvarnosti, mnogi ljudi objavljuju samo najbolje fotografije te koriste filtere na fotografijama, ali i videima. Naravno, važno je poticati higijenu te brigu o zdravlju, ali, ni u čemu, pa niti u ovome, ne treba pretjerivati. Informirajte se o proizvodima koje dijete koristi i prema potrebi ograničite, djelomično ili u potpunosti, njihovu upotrebu - završila je psihologinja.
Dok su stotine tiktokera dijelile vlastita iskustva s djevojčicama u Sephori, neki su sugerirali kako generacija Alpha kojoj pripadaju možda nije sama kriva za ovu devijaciju. Umjesto toga, okrivili su društvene mreže, influencere, pa čak i roditelje.
Brojni tiktokeri u svojim videozapisima ističu kako djevojčice na proizvode potroše velike svote novca, no njihovi im roditelji to rado omogućuju.
U svom izvornom videu Chloe je objasnila kako vjeruje da "ova potreba za odrastanjem" proizlazi iz društvenih mreža. Megan je prozvala influencerice poput Alix Earle zbog stalnog isticanja sadržaja na temu ‘spremi se sa mnom‘ ili ‘ovo je moja rutina šminkanja‘ - da nesvjesno potiče svoju mlađu demografsku skupinu na kupnju tih proizvoda.
Mnogi ljudi u nekom trenutku života eksperimentiraju s ljepotom i njegom kože, no mnoge su odrasle žene istaknule da su, kad su bile tinejdžerice, koristile jeftine setove šminke iz trgovina poput Claire‘s i Limited Too.
Unatoč bijesu odraslih kupaca Sephore zbog invazije, bilo je ljudi koji su takvu djecu branili. Kada je riječ o marketingu ili brendiranju, više nema posebnog fokusa na mlađu dobnu skupinu i ne postoje ograničeni prostori prilagođeni za njih. Kao rješenje je tiktokerica Stephanie Chen (@stephaniedchen) u svom videu predložila da lanci ljepote i šminke kao što su Sephora i Ulta stvore "samostalne" trgovine za mlade koje će pružiti "fokusirano i impresivno iskustvo ljepote" za djevojke mlađe od 15 godina.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....