PROBLEM U KOMUNIKACIJI

AMERIČKI AMBASADOR U HRVATSKOJ VRLO JASNO PORUČIO U ČEMU JE PROBLEM KOD ISPORUKE RATNIH AVIONA HRVATSKOJ 'Dvije godine im ponavljamo o čemu se radi'

 
Na fotografiji: F16 Barak
 Boris Kovačev / CROPIX

“Ministarstvo obrane dobilo je odobrenje Sjedinjenih Američkih Država za kupnju 12 borbenih aviona F-16 od Izraela. U tom dokumentu navedene su točne tehničke specifikacije aviona. Osim toga, još u rujnu prošle godine State Department dao je Izraelu predodobrenje za prodaju aviona Hrvatskoj”, saznaje Jutarnji list od visokih dužnosnika u hrvatskoj Vladi. No, u međuvremenu su se očito dogodile velike turbulencije na relaciji između SAD-a i Izraela te sada SAD ne dopušta Izraelu prodaju aviona Hrvatskoj te od Izraela jasno traži ispunjavanje svojih tehničkih uvjeta za odobrenje prodaje. Problem je u opremi koju je Izrael ugradio u avione i želi je prodati Hrvatskoj, odnosno traži se ugradnja američke opreme. To je i službeno potvrdio američki veleposlanik u Hrvatskoj Robert Kohorst:

"Izraelci moraju prihvatiti naše tehničke zahtjeve i kada se to učini, možemo krenuti dalje i prodaja zrakoplova bit će odobrena", vrlo je otvoreno i bez ustezanja poručio Izraelcima, i to na blagdanskom domjenku i oproštajnoj svečanosti izraelske veleposlanice Zine Kalay Kleitman. On tvrdi kako je SAD pune dvije godine Izraelu ponavljao o kojim se tehničkim zahtjevima radi te da je pomalo iznenađen "da sada imamo ovaj zastoj". To je prva službena potvrda SAD-a da je prodaja 12 izraelskih borbenih aviona Hrvatskoj problematična. Od Veleposlanstva SAD-a smo tražili pojašnjenje ovih tehničkih uvjeta za potpis ugovora danih izraelskoj strani, no odgovoreno nam je da nema novih detalja o kojima bi nas mogli obavijestiti.

Problem u komunikaciji

Iz diplomatskih izvora bliskih izraelskoj vladi pak doznajemo da ne postoji velik problem, da proces teče dalje, ali da ima određenih komplikacija u komunikaciji između Jeruzalema i američke tvrtke Lockeed Martin, proizvođača aviona F-16. Naime, naši sugovornici upozoravaju na činjenicu da je Izrael prepolovio narudžbu za nabavu aviona F-35 koji također proizvodi Lockeed Martin, što je jako razljutilo upravu tvrtke te sada i preko hrvatskog slučaja rade pritisak na Jeruzalem da povećaju narudžbu. Da postoje problemi između SAD-a i Izraela oko prodaje borbenih aviona Hrvatskoj, u četvrtak su objavili izraelski mediji koji su svu krivnju svalili na američku stranu. Tvrdi se kako su u Trumpovoj administraciji bijesni zbog činjenice da je Izrael bio neiskren te je pokušao zaraditi na račun SAD-a, ugrađujući u avione novu opremu kako bi privolio Hrvatsku na kupnju aviona. Prema dostupnim informacijama, među ostalim je riječ o softveru za ispaljivanje proturadarskih raketa.

Posebno je zanimljivo da se navodi kako je američki državni tajnik Mike Pompe u ponedjeljak o “hrvatskim avionima” u Bruxellesu razgovarao s izraelskim premijerom Benjaminom Netanyahuom i za blokadu cijelog procesa optužio američkog ministra obrane Jamesa Mattisa, što ukazuje i na sukobe unutar američke vlade, odnosno Pentagona i State Departmenta. Jučer se oko cijelog slučaja oglasio i ministar obrane Damir Krstičević koji je rekao da Ministarstvo obrane nije dobilo nikakav službeni dokument da SAD blokira prodaju izraelskih aviona Hrvatskoj. On je rješavanje problema u cijelosti prebacio na Izrael. Prema njegovim riječima, Izrael se “obvezao da će ishoditi odobrenje vlade SAD-a za isporuku aviona F-16 te da će Hrvatskoj isporučiti NATO kompatibilan zrakoplov”.

Zagreb, 300118.
Hotel Esplanade.
Energetska konferencija Hrvatska na vratima energetske unije koju organizira Hanza media, u suradnji s PwC-om, odrzana je u hotelu Esplanade.
Na fotografiji: Robert Kohorst.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomaš / Hanza Media
Robert Kohorst

U svom priopćenju MORH naglašava kako se Izrael “obvezao da će produljenje životnog vijeka aviona napraviti uz suglasnost originalnog proizvođača i da je to isključivo odgovornost Države Izrael”. Prema riječima naših sugovornika, pismena obveza Izraela da će ishoditi dozvolu SAD-a i nema neku pretjeranu težinu. Prema njihovim riječima, Hrvatska je od Izraela trebala tražiti da američka dozvola za prodaju aviona bude dio njihove natječajne dokumentacije. Primjerice, američka vlada odobrila je moguću prodaju F-16 u Slovačku i prije donošenja odluke slovačke vlade o odabiru aviona. Drugi veliki problem je produljenje životnog vijeka aviona i njihova kompatibilnost s NATO-ovim standardima. Da je rješavanje tehničkih problema glavni uvjet za američko odobrenje potpisa ugovora, potvrdilo je i američko Veleposlanstvo u Zagrebu. Naime, Lockheed Martin kao proizvođač aviona mora dati odobrenje za produljenje životnog vijeka aviona za dodatnih 3000 sati po avionu.

To znači da njihovi stručnjaci moraju pregledati avion, utvrditi u kakvom je stanju i predložiti eventualne zamjene i potom dati garanciju za produljenje životnog vijeka. Tek nakon toga američka vlada daje suglasnost za prodaju i slijedi potpis ugovora. Izraelci su nakon kupnje ovih aviona F-16 dogradili svojom opremom, a američka strana sada traži da se oni vrate u prvobitno stanje te da budu kompatibilni NATO-ovim, što u izraelskoj verziji nisu. To znači ugradnju određenih sustava veza, linkova, transpondera. U paketu su 10 jednosjeda i dva dvosjeda. Prema neslužbenim informacijama, tu nije riječ o klasičnim dvosjedima za obuku pilota, već u izraelskoj verziji dvosjeda F-16 iza pilota sjedi osoba koja je zadužena za nadzor sustava naoružanja. U tom slučaju, te bi dvosjede u potpunosti trebalo dovesti u početno stanje.

Američki veleposlanik jučer je i po tom pitanju bio vrlo jasan: "SAD i Lockheed Martin moraju obaviti posao jer su oni ti koji posjeduju tehnologiju i intelektualno vlasništvo. Izraelci jednostavno nemaju izbora jer se radi o intelektualnom vlasništvu Lockheed Martina i oni moraju dati zeleno svjetlo za transfer", poručio je američki veleposlanik.

Viša cijena?

S obzirom na ovakav čvrst stav SAD-a, pitanje je tko će platiti prenamjenu aviona i ugradnju američke opreme? Izrael je na natječaju cijeli paket - 12 aviona, simulator i zemaljsku opremu ponudio za 500 milijuna dolara. U slučaju velikih preinaka i ugradnje američke opreme, upitno je bi li izraelska ponuda i dalje vrijedila isto. Nepotpisivanje ugovora za kupnju aviona u ovoj godini stvara i financijski problem Ministarstvu obrane. Naime, u proračunu MORH-a u 2018. godini za nabavu višenamjenskog borbenog aviona izdvojeno je 340 milijuna kuna. Ne potpiše li se ugovor do 31. prosinca, a prema svemu sudeći, neće, MORH ta sredstva ne smije potrošiti za neku drugu namjenu, nego ih mora vratiti u Državnu riznicu.

Pet ključnih odgovora o poslu s vojnim zrakoplovima

1. Zašto SAD mora dati dozvolu za prodaju aviona ?

- SAD su prodale Izraelu avione F-16 i svaka daljnja prodaja trećim zemljama mora biti odobrena od strane američke vlade. Bez toga se prodaja ne može obaviti. Prije odobrenja vlade zeleno svjetlo daje i proizvođač, u ovom slučaju Lockheed Martin. Hrvatska Vlada prihvatila je ponudu Izraela za kupnju aviona, a da američka vlada nije dala dopuštenje Izraelu za izvoz tih aviona.

2. Hoće li Lockheed Martin odobriti produljenje životnog vijeka aviona?

Ovi avioni ‘odradili’ su 8000 sati naleta i Hrvatska je tražila dodatno produljenje resursa za još 3000 sati. Riječ je o SLEP programu.

Kako bi bili sigurni u produljenje resursa, stručnjaci Lockheed Martina moraju pregledati avione i dati garanciju da će oni moći letjeti daljnjih 3000 sati.

Zasad nije poznato jesu li avione uopće pregledali te koju je opremu potrebno ugraditi i, u konačnici, koliko to košta.

3. Zašto su Amerikanci nezadovoljni?

Prema svemu sudeći, nakon Hrvatske Izrael je po istom principu svoje avione F-16 želio prodati i drugim zemljama, primjerice Rumunjskoj. Lockheed Martin podigao je uzbunu jer su vidjeli da Izrael avione modernizira sa svojom opremom, a Lockheed Martin je izuzet iz tog posla. Stoga traže da se ugrađuje njihova oprema kako bi i oni zaradili.

4. Koja će biti konačna cijena za 12 aviona, simulator i zemaljsku opremu?

Ona još nije poznata jer ugovor nije potpisan, ali se kreće oko 3,1 milijarde kuna, odnosno 500 milijuna dolara. Prema hrvatskim izvorima, Izrael garantira da je riječ o fiksnoj cijeni koja se neće mijenjati. No, ako SAD bude inzistirao na ugradnji američke opreme konačna cijena će gotovo sigurno biti veća. Pitanje je hoće li Izrael to platiti bez dodatnog podizanja cijene Hrvatskoj?

U slučaju službenog povećanja cijene hrvatska strana na to ne može pristati, jer bi to bilo direktno kršenje natječaja na kojem je Izrael dao svoju konačnu ponudu i s njom pobijedio.

5. Koje su moguće opcije rješenja problema?

Više je opcija. Dogovor Izraela i SAD-a bio bi najbezbolniji. U slučaju povećanja cijene, Hrvatska na to ne može pristati i cijeli se proces zaustavlja, a SAD bi tada Hrvatskoj ponudio svoje polovne avione F-16. Također je moguće da MORH poništi odluku o izboru izraelske ponude i zatraži od švedskog SAAB-a, čija je ponuda bila drugorangirana na natječaju, da da novu ponudu. Posljednje rješenje je da Hrvatska ostane bez borbenog zrakoplovstva i zatraži nadzor svog zračnog prostora od drugih NATO članica.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 11:49