UKINUTE SPORNE ODREDBE

‘Povjerenstvo ne može provjeravati imovinu političara. To može raditi samo policija!’

 Davor Pongračić / CROPIX

Povjerenstvo za sprečavanje sukoba interesa neće moći provjeravati bankovne račune državnih dužnosnika i njihove porezne prijave ni ulaziti u kuće i stanove kako bi se neposrednim uvidom uvjerilo jesu li dužnosnici lažno prikazali i prikrili imovinu, jer su takve ovlasti Povjerenstva neustavne. Ocijenio je to Ustavni sud na jučerašnjoj sjednici, na kojoj je zbog neustavnosti ukinuo dio odredaba Zakona o sprečavanju sukoba interesa donesenog u veljači prošle godine. Zbog ukinutih odredaba, Povjerenstvo za sprečavanje sukoba interesa, čiji izbor je u tijeku, ostat će bez niza ovlasti koje mu je spomenuti zakon prvobitno namijenio.

Velike kritike

Prijedlog za ocjenu ustavnosti pojedinih odredbi Zakona o sprečavanju sukoba interesa Ustavnom su sudu u srpnju prošle godine podnijeli zastupnik tada oporbenog SDP-a Josip Leko i bivša glasnogovornica te stranke Gordana Grbić, te mladi HSLS-ovac iz Požege Daniel Majer. SDP je još u saborskoj raspravi o tome zakonu, koji je sastavni dio antikorupcijskog paketa, oštro kritizirao odredbe koje su Povjerenstvu za sprečavanje sukoba interesa osiguravale prevelike i po njihovu sudu neustavne ovlasti. S obzirom na to da se vladajuća HDZ-ova većina na kritike oglušila i zakon izglasala, Leko i Grbić odlučili su poništenje pojedinih odredbi zatražiti od Ustavnoga suda.

Ustavni je sud Majerov prijedlog odbio, a ukinuo dio zakonskih odredbi na čiju su neustavnost ukazivali Leko i Grbić. Važno je napomenuti da među državne dužnosnike na koje se odnose odredbe toga zakona, osim predsjednika države, članova Vlade i saborskih zastupnika, spadaju i sami suci Ustavnog suda.

Obrazlažući razloge zbog kojih je ukinuta odredba koja je Povjerenstvu za sprečavanje sukoba interesa omogućavala da od banaka zatraže podatke o stanju na bankovnim računima državnih dužnosnika, ustavni suci su istaknuli da je bankarska tajna zaštićena međunarodnim ugovorima, a takvim podacima moguće je pristupiti jedino u sklopu kaznene istrage, za što su isključivo nadležna tijela kaznenog progona, a ne administrativna tijela kao što je Povjerenstvo.

Imovinsko stanje

Sličnim razlozima ustavni su suci objasnili i odluku o ukidanju odredbe koja je Povjerenstvu za sprečavanje sukoba interesa omogućavala da podatke o imovnom stanju državnog dužnosnika zatraže od porezne uprave i poslovnih subjekata izvan sustava državne i javne vlasti.

Ukinuta je i ovlast Povjerenstva da utvrđuje činjenice o imovinskom stanju državnih dužnosnika “vlastitim radnjama” jer je po ocjeni Ustavnog suda riječ o nepredvidljivoj odredbi koju Povjerenstvo može tumačiti krajnje široko, čak dotle da članovi Povjerenstva zbog sumnje da pojedini državni dužnosnik prikriva imovinu mogu ulaziti u njegov stan i pretraživati ga, čime se narušava načelo nepovredivnsoti doma, koje se može kršiti samo u slučaju sumnje u kazneno djelo.

Smjena dužnosnika

Ustavni je sud zbog neustavnosti ukinuo i odredbe zakona temeljem kojih je Povjerenstvo moglo pokrenuti postupak smjene državnog dužnosnika koji nije podnio izvještaj o imovini ili je u njemu lagao, uključujući i samog predsjednika Republike. Način smjene većine državnih dužnosnika, naime, propisan je Ustavom.

Netko je pomiješao sukob interesa s korupcijom

Predsjednica Ustavnog suda Jasna Omejec konstatirala je da je zakonodavac u pojedinim odredbama Zakona o sprečavanju sukoba interesa pogrešno poistovjetio sukob interesa s kaznenim koruptivnim ponašanjem pa je Povjerenstvu dao ovlasti koje mogu imati isključivo tijela kaznenog progona. Sukob interesa se, istaknula je, u uređenom demokratskom društvu ne smije tolerirati, jer on stvara plodno tlo za korupciju, ali sam po sebi nije korupcija. Ako se potencijalni sukob interesa zakonom djelotvorno riješi, nema kaznenog djela, nema korupcije, ustvrdila je Omejec. Ustavni sud prigovorio je Saboru što još nije izabrao Povjerenstvo za sprečavanje sukoba interesa iako je to bio dužan učiniti 90 dana od donošenja zakona (do sredine lipnja prošle godine) te naložio Saboru da, bez obzira na to što će se postojeći zakon morati mijenjati, ili čak donijeti novi, članove Povjerenstva izabere najkasnije do 15. veljače iduće godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. rujan 2024 13:19