Iako je uvijek teško reći "što bi bilo kad bi bilo", jedan život možda bi bio spašen da je korišten sigurnosni pojas.
Naime, kako neslužbeno doznajemo, ruska pravnica i plesačica Polina Golubova koja je poginula prilikom slijetanja BMW-a u more u naselju Prapratno na Pelješcu tijekom udara nije bila vezana. Uslijed siline udarca u glavu onesvijestila se te se, za razliku od vozača i dvoje putnika, nije mogla osloboditi iz tonućeg automobila i preminula je na mjestu događaja.
Točan uzrok smrti pokazat će obdukcija, no smrt 45-godišnjakinje još jednom je potaknula pitanje krajnje nelogične odluke vozača i putnika da se ne koriste sigurnosnim pojasom. Kako nam neslužbeno kažu u policiji, nikome iz ekipa za očevid koji interveniraju u ovakvim situacijama nije jasno zašto je toliki problem vezati pojas, kako na prednjem, tako i na stražnjim sjedalima automobila.
- Ništa ne košta, samo jedan klik, a može spasiti život - kažu.
Sve manje ljudi se veže
Policija kaže kako su brojke zastrašujuće, ljudi u Hrvatskoj sve manje koriste sigurnosni pojas, a to dovodi do većeg broja stradavanja. Statistički, svaka četvrta osoba poginula u prometu nije koristila sigurnosni pojas, a prvu takvu, stravičnu nesreću imali smo drugog dana ove godine kada je poginulo troje nevezanih mladića.
Do prometne nesreće je došlo kada je 19-godišnjak, upravljajući osobnim vozilom dubrovačkih registarskih oznaka, krećući se iz smjera Blata u pravcu Vela Luke, zbog brzine neprilagođene uvjetima i stanju kolnika (nepregledan zavoj, mokar kolnik, smanjena vidljivost) izgubio nadzor nad vozilom koje je sletjelo izvan kolnika i udarilo u stablo.U vozilu su se kao putnici nalazila još dvojica mladića u dobi od 22 i 24 godine. Od zadobivenih ozljeda sva trojica mladića su, na žalost, smrtno stradali na mjestu prometne nesreće. Policija je na mjestu događaja obavila očevid kojim je utvrđeno da nitko od nastradalih tijekom vožnje nije koristio sigurnosni pojas.
Pritom se radi i o nepoštivanju Zakona o sigurnosti prometa na cestama koji jasno propisuje da su vozač i suvozač dužni koristiti sigurnosni pojas, a to su obvezni i putnici na stražnjem sjedalu ako vozilo ima pojas na stražnjem sjedištu, što najveći dio vozila koji su u prometu ima. Ipak, vezivanje putnika gotovo je endemsko, odnosno, nitko se ne pridržava tih pravila. Policijske statistike su vrlo jasne.
Crna statistika
U 2022. godini u kao vozači ili putnici u osobnim automobilima poginule su 143 osobe ili 13 osoba (odnosno deset posto više nego 2021. godine kada je bilo 130 poginulih). Od 143 poginule osobe, njih 74 ili 51,7 posto nije koristilo sigurnosni pojas.
U razdoblju 2018. - 2022. godine poginulo je 695 vozača i putnika u osobnim automobilima ili 49 posto svih poginulih osoba u prometnim nesrećama. Od 695 poginulih sudionika njih 325 ili 46,8 posto nije koristilo sigurnosni pojas.
U promatranom razdoblju, postotak nekorištenja sigurnosnog pojasa najveći je upravo u 2022. godini – 51,7 posto, zatim 2019. godini - 50 posto; 2021. godini – 49,2 posto te 2020. godini - 47,6 posto poginulih.
U 2021. godini u nadzoru prometa utvrđena su 77.962 prekršaja nekorištenja sigurnosnog pojasa, a u 2022. godini – 73.890 prekršaja.
- Iz navedenih pokazatelja, proizlazi da se tijekom 2022. godine, od ukupno 275 poginulih osoba u prometnim nesrećama, svaka četvrta poginula osoba nalazila u svojstvu vozača ili putnika u osobnom automobilu te nije koristila sigurnosni pojas.
Slijedom navedenog, policija će i nadalje kontinuiranim poduzimanjem ciljanih represivnih aktivnosti tijekom cijele godine, usmjerenih između ostalog na prekršaje iz tzv. skupine „četiri glavne ubojice u prometu“ (gdje je jedan od prekršaja i nekorištenje sigurnosnog pojasa), pokušati utjecati na ponašanje vozača na našim cestama kako bi smanjili udio smrtno stradalih osoba koje nisu koristile sigurnosni pojas u osobnim automobilima.
Isto tako, policija će i nadalje kontinuirano provoditi preventivne akcije te kroz sve dostupne medije, stručne skupove i tribine ukazivati na zakonsku obavezu, ali i svrsishodnost korištenja sigurnosnog pojasa na svim sjedalima u vozilu, dječje sjedalice i postolja za sjedenje, kao najznačajnijih pasivnih elemenata sigurnosti u vozilu - kaže za Jutarnji voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa pri Ministarstvu unutarnjih poslova Josip Mataija.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....