ŠTO RADI UPRAVA HŽ-a?

Vlak smrti: Krivnju s Medaka žele prebaciti na strojovođu

Rudine, 240709.Nagibni vlak koji se kretao na relaciji Zagreb - Split iskocio je danas u 12. 08 sati iz tracnica u mjestu Rudine, izmedju kolodvora Labin Dalmatinski i Kastel Stari. U nesreci je zivot izgubilo 6 osoba, a ozlijedjeno je 50-ak.Foto: Paun Paunovic / CROPIX
 Paun Paunović / CROPIX

ZAGREB - Dok ministar prometa i predsjednik Nadzornog odbora HŽ-a Božidar Kalmeta od Uprave HŽ Holdinga traži žurno okončanje svih istraga težih izvanrednih događaja, unutar Uprave HŽ-a traju žestoki sukobi oko Rudina.

Dodatno ispitivanje

Situaciju je dodatno zaoštrio Sindikat strojovođa koji je optužio predsjednika Uprave HŽ-a Zorana Popovca da direktno usmjerava dio Povjerenstva HŽ-a, koje ispituje uzroke nesreće, kako bi se krivcem proglasilo što više osoba i dijelom strojovođu nagibnog vlaka. Cilj je, tvrde u sindikatu, da se što više skine krivnja s Ivana Medaka, koji je nabavio retardant kojim je pošpricana pruga, što je, prema provedenoj policijskoj istrazi, prouzročilo iskakanje vlaka. Predsjednik sindikata Nenad Mrgan i član sindikata Duško Novokavić još su u rujnu prošle godine kao članovi Povjerenstva objavili svoje izdvojeno mišljenje kako je strojovođa poduzeo sve što je mogao te da on nije kriv za nesreću. Smatraju da nema potrebe da Povjerenstvo vještači ostatke vlaka nakon što su to učinili policija i istražni sudac te da ispita strojovođu, već da se uzme njegov iskaz dan policiji.

Za neuspjeh Povjerenstvo krivi upravo sindikalne lidere koji pod svaku cijenu žele zaštititi strojovođu. Ti izvori tvrde kako predsjednik sindikata strojovođa Nenad Mrgan ne dopušta Povjerenstvu ispitivanje strojovođe iz Rudina, a policija, koja po njima nije dovoljno kvalificirana, ispitivala ga je tek 15 minuta. Strojovođa, tvrde, nikad nije upitan zašto je vozio većom brzinom od dopuštene kroz Labin Dalmatinski? Zašto nije prisilno uključio magnetsku kočnicu, je li uporabio pijesak za poboljšanje adhezije u kočenju. Također se tvrdi kako vještačenje koje je obavio istražni sudac na tračnicama namazanim retardantom nije vjerodostojno jer je obavljeno manevarskom lokomotivom, a ne s nagibnim vlakom.

Zapovjedna odgovornost

Mrgana se optužuje da svojim javnim nastupima radi pritisak na rad Povjerenstva te da mu nije interes zaštita strojovođe, već Olivera Krivića, predsjednika Uprave HŽ vuče vlakova preko kojeg Mrgan upravlja vučom te kontrolira milijardu kuna godišnje koje prolaze tvrtkom. Kad bi se pak utvrdila odgovornost strojovođe po “zapovjednoj odgovornosti”, odmah bi trebao biti smijenjen Krivić, nakon čega bi pao i Mrgan.

Najnoviji rezultat pritiska sindikata, tvrde upućeni, je i zaključak Povjerenstva o istrazi nesreće putničkog vlaka iz Siska 21. prosinca 2009. na IV. peronu zagrebačkog Glavnog kolodvora. Prema nalazu Povjerenstva dostavljenog policiji, uzrok je otkazivanje automatske i direktne zračne kočnice na lokomotivi i vagonu.

Površna istraga

Povjerenstvo je za sve optužilo proizvođača lokomotive TŽV Gredelj, koje je moralo osigurati pogonsku ispravnost i besprijekorno djelovanje kočnica te službu Održavanja vučnih vozila. Dan prije nesreće lokomotiva vlaka bila je na popravku zbog kvara na kočnicama na postolju od 21 do 22.30 sati. Tvrdi se da se za to vrijeme kvar nije mogao otkloniti, a pisalo je da je lokomotiva ispravna puštena u promet. Upućeni tvrde kako Povjerenstvo nikad nije ispitalo strojovođu niti pregledača vlaka koji je obavio probu kočnica prije polaska vlaka iz Siska.

HŽ bi mogao isplatiti 30 milijuna kn odštete

Zasad još nema preciznih podataka o tome koliku bi odštetu obiteljima smrtno stradalih i ozlijeđenima u nesreći HŽ mogao platiti. Prema nekim grubim procjenama, HŽ Putnički prijevoz mogao bi isplatiti između 20 i 30 milijuna kuna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 20:22