Ured europskog javnog tužitelja (EPPO) izdao je opširno priopćenje u kojemu izvještava javnost da je protiv bivše ministrice Gabrijele Žalac, ravnatelja SAFU-a Tomislava Petrica te suosumnjičenih Tomislava Šimunca i Marija Jukića iz tvrtke Ampelos u 'Aferi Softver' pokrenula istragu.
Ne navodeći identitete osumnjičenih osoba EPPO je najavio da će od suca istrage zatražiti da se svima odredi istražni zatvor te je detaljno opisao za što ih se tereti:
"Ured europskog javnog tužitelja (EPPO) pokrenuo je istragu protiv četiri hrvatska državljana i dva trgovačka društva zbog kaznenih djela trgovine utjecajem i zlouporabe položaja i ovlasti. Među osumnjičenima su bivša ministrica u Ministarstvu regionalnoga razvoja i fondova EU (MRRFEU) i ravnatelj Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata EU (SAFU). Sve četiri osumnjičene osobe uhićene su jučer, 10. studenoga 2021, na zahtjev EPPO-a.
Na temelju rezultata prethodnih istražnih radnji provedenih u suradnji s Europskim uredom za borbu protiv prijevara (OLAF), hrvatskim Policijskim nacionalnim uredom za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta te Samostalnim sektorom za financijske istrage Porezne uprave Ministarstva financija, EPPO je sada službeno pokrenuo istragu.
Sumnja se da je prvoosumnjičena, u dvostrukoj ulozi kao ministrica u MRRFEU i predsjednica Upravnog vijeća SAFU, poduzela radnje s ciljem osiguravanja povlaštenog položaja za drugoosumnjičenoga i trećeosumnjičenoga, kao i za trgovačka društva povezana s njima. Navedene su se radnje dogodile u 2017. i 2018. godini, u procesu javne nabave informatičkog sustava za strateško planiranje i upravljanje razvojem. U tom je razdoblju bivša ministrica bila odgovorna za zakonito provođenje postupaka javne nabave u MRRFEU, te za predlaganje imenovanja i razrješenja ravnatelja SAFU-a.
Povlašteni položaj osiguran je prilagođavanjem Planova nabave MRRFEU-a za 2017. i 2018. u korist drugoosumnjičenoga i trećeosumnjičenoga i s njima povezanih trgovačkih društava, povećavanjem planirane procijenjene vrijednosti nabave toga informatičkog sustava, mijenjanjem vrste nabave i načina nabave, te prilagođavanjem traženih tehničkih specifikacija programskog rješenja za potrebe MRRFEU-a informatičkom programu koji su drugoosumnjičeni i trećeosumnjičeni i s njima povezana trgovačka društva imali na raspolaganju. Bivša je ministrica odlučila da će ga MRRFEU kupiti po cijeni znatno višoj od cijene koja se na tržištu može postići za izradu programa takvih tehničkih specifikacija i funkcionalnosti.
Sumnja se da je u cilju realizacije dogovorenoga, bivša ministrica najprije tijekom 2017. godine, donijela odluku o pregovaračkom postupku bez prethodne objave javnog poziva za podnošenje ponuda, precijenjene vrijednosti nabave u iznosu od 9.860.000,00 kuna (+/- 1,31 milijuna eura); u kojem su postupku na podnošenje ponude pozvana trgovačka društva povezana s drugoosumnjičenim.
Kako bi osigurala nastavak pregovaračkog postupka javne nabave bez objave poziva za nadmetanje, te koristeći istovremeno autoritet ministrice MRRFEU-a i predsjednice Upravnog vijeća SAFU-a, bivša je ministrica zatražila od četvrtoosumnjičenoga, ravnatelja SAFU-a (agencije nadležne za prethodnu kontrolu postupaka javne nabave MFFREU-a financiranih iz sredstava EU) da osigura da SAFU u prethodnoj kontroli dokumentacije o nabavi licenci informatičkog programa, neosnovano procijenjenih na iznos od 9.860.000,00 kuna, ne osporava pregovarački postupak javne nabave.
Obzirom da je to od njega tražila predsjednica SAFU-a i ministrica koja hrvatskoj Vladi predlaže njegovo imenovanje i razrješenje, ravnatelj je pristao, te je od stručnih službi SAFU-a zatražio da u primjedbama maksimalno ublaže komentare na dokumentaciju o nabavi i ne navedu izrijekom da nema temelja za provođenje pregovaračkog postupka bez prethodne objave poziva za nadmetanje, zbog evidentne povrede Zakona o javnoj nabavi.
Nakon što je u listopadu 2017. godine Državna komisija za kontrolu postupka javne nabave predmetni postupak nabave poništila zbog povrede zakona o javnoj nabavi, bivša ministrica i drugoosumnjičeni nastavili su u 2018. godini poduzimati radnje kako bi ugovor bio dodijeljen trgovačkim društvima drugoosumnjičenoga.
U konačnici je, nakon provedenog otvorenog postupka javne nabave, MRRFEU zaključio ugovor o kupnji tog informatičkog sustava s trgovačkim društvima povezanim s trećeosumnjičenim, poslovnim partnerom drugoosumnjičenoga, pri čemu je nerealno ugovorena cijena u iznosu od 12.991.000,00 kn (1,73 milijuna eura), iako bi realna cijena navedenog sustava iznosila oko 2.000.000,00 kuna (265.000 eura).
Nabava navedenog program bila je dijelom (85%) financirana bespovratnim sredstvima Europske unije iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija. Navedeni iznos, zajedno s PDV-om (ukupno 16.238.750,00 kn, ili 2,16 milijuna eura) uplaćen je na račun društva trećeosumnjičenoga, nakon čega su sredstva dijelom prebačena na račune društava drugo i trećeosumnjičenoga, a dijelom podignuta u gotovini.
U konačnici je financijskim interesima Europske unije i Republike Hrvatske nanesena šteta u ukupnom iznosu od 1.8 milijuna eura.
EPPO će sucu istrage predložiti određivanje istražnog zatvora protiv svih okrivljenika."
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....