REKONSTRUKCIJA UŽASA

Skiper nije znao da je mladić skočio: Zahvatio ga je propeler i ukliještio ispod jedrilice

Svi ostali uživali su u suncu, nesvjesni da mladi Nijemac umire zaglavljen između propelera
Brod na kojem je poginuo mladi Nijemac u akvatoriju kod Šolte odtegljen je prema Splitu
 Željko Hajdinjak/Cropix

Theimuras Aljosha Tschaidse, mladi Nijemac gruzijskog porijekla koji je 2. svibnja napunio 26 godina, skočio je s krmene platforme jedrilice Cappella u nedjelju oko podneva baš u trenutku kad je njezin voditelj, također Nijemac, plovilom krenuo unatrag. Zahvatio ga je propeler i njegovo je tijelo ostalo ukliješteno između propelera i dna jedrilice. Svi ostali, sedmero odraslih, u tom su trenutku bili na pramčanoj platformi i uživali u suncu dok je Theimuras Aljosha umirao zaglavljen između propelera.

U tom trenutku s broda je bio spušten gumeni čamac, a Theimuras Aljosha već je jednom skočio s iste platforme, otplivao do jedrilice pa se vratio i ponovo popeo na platformu i skočio u more, ali baš u trenutku kad je 34-godišnji voditelj jedrilice, njemački državljanin D. R., krenuo unatrag. Kako smo neslužbeno doznali, nitko od osoba koje su bile na jedrilici nije vidio trenutak kad je Theimuras skočio u more.

Bilješke

Inspektori I. policijske postaje PU splitsko-dalmatinske u ponedjeljak su obavljali obavijesne razgovore sa svima koji su bili na jedrilici kako bi se ustanovile okolnosti mladićeve jezive pogibije. Bilješke o obavljenim razgovorima proslijedit će Županijskom državnom odvjetništvu kako bi se odlučilo ima li mjesta za odgovornost ili se naprosto radi o nesretnom slučaju. U Split je u ponedjeljak doputovala iz Münchena i mladićeva majka, a tužiteljstvo je naložilo obdukciju tijela stradalog Nijemca.

Kako je izvijestilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture još u nedjelju, 26-godišnjak je iz neutvrđenog razloga s jedrilice je pao u more, nakon čega je jedrilica prešla preko njega, a stradali je ostao zarobljen ispod krmenoga dijela gdje je, navodno, zadobio smrtonosne ozljede od pogonske elise.

Službenici Nacionalne središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru (MRCC Rijeka) zaprimili su u nedjelju u 11.45h dojavu članova posade jedrilice Capella, o smrtnome stradavanju jednoga člana posade te jedrilice tijekom plovidbe kraj otoka Šolte. O događaju su odmah obaviješteni službenici Lučke kapetanije Split i Lučke ispostave Milna, odakle su s liječničkom pratnjom isplovili prema poziciji nesreće.

Iz MRCC Rijeka o događaju su obavijestili i Postaju pomorske i aerodromske policije Split. Ekipa za očevide i Rene Laura, zamjenica županijskog državnog odvjetnika, zajedno s roniocima Specijalne policije isplovili su prema mjestu nesreće, a očevid je trajao do navečer.Službenici Lučke kapetanije Split i Lučke ispostave Milna dolaskom na poziciju teške pomorske nesreće, na oko pola nautičke milje s južne strane otoka Šolte, zatekli su jedrilicu s preostalim, neozlijeđenim članovima posade, ukupno njih sedam, uključujući voditelja, dok je tijelo stradaloga člana posade ostalo zarobljeno ispod razine mora.

Uz spasilačku brodicu Lučke ispostave Milna prema poziciji nesreće isplovio je i glavni spasilački brod Pojišan kako bi pružili podršku u osiguravanju pozicije nesreće i očevida koji je potrajao nekoliko sati. Nadljudskim naporima ronioci su uspjeli osloboditi tijelo stradalog Nijemca.

Čarter-kompanija

Inače, jedrilica koja je plovila pod imenom Cappella je model Jeanneau Sun Odyssey 440, dugačka 13,39 m i široka 4,29 m, ima četiri kabine. Cijena njenog najma od 25. srpnja do 15. kolovoza je oko 4380 eura. Ovu je jedrilicu društvo iz Münchena unajmilo od zagrebačke tvrtke Navigare Yachting .

Ovo je u samo dva tjedna druga nesreća na moru u kojoj su stradali strani državljani. U subotu 18. srpnja u moru kod Kornata od teških ozljeda prilikom udara u gliser koji je vukao jastuk na napuhavanje preminuo je 14-godišnji dječak iz Nizozemske. Ustanovilo se da je voditelj glisera manevrima doveo do toga da je jastuk udario u bok glisera i dječak je udario glavom i unatoč naporima liječnika preminuo je u šibenskoj bolnici, a voditelj glisera je pritvoren.

Skiper u svakom trenutku mora znati gdje je netko od putnika

Prvo i osnovno pravilo jest da kad je netko od putnika na jedrilici u moru, motori moraju biti ugašeni, a za to je odgovoran skiper ili voditelj jedrilice.

Putnik ne mora znati ništa, on može biti prvi put na brodu, ali zato je propisana odgovornost voditelja broda, kaže nam Goran Husinec, dipl.ing., stalni sudski vještak za cestovni promet, tehniku i procjenu motornih vozila i plovila.

Kako ističe naš sugovornik, kad je netko u moru, voditelj plovila, u ovom slučaju jedrilice, mora ugasiti motore i u svakom trenutku mora znati gdje se netko od članova posade ili putnika nalazi. Kad motori rade, skiper mora biti za komandnim pultom i nadzirati plovilo i putnike, rekao nam je Husinec.

Zato će zadaća policije biti ustanoviti jesu li motori radili u trenutku kad je mladi Nijemac skočio u more te gdje je u tom trenutku bio voditelj jedrilice i zašto nije ugasio motor kako propeler ne bi nekoga zahvatio.

- I kad brod tone, upravo se prvo gase motori, kako ne bi propeleri zahvatili nekoga u moru - rekao nam je Husinec. (D. Miljuš)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 12:20