WRC SVIJET U SUZAMA

Šampion koji je do danas nekoliko puta pobijedio smrt, a njegova posljednja poruka slama srce

Posljednja velika nesreća sa smrtnim ishodom na reliju dogodila se 2. svibnja 1986.

Craig Breen

 Profimedia/

Ovogodišnje treće izdanje utrke za Svjetsko reli prvenstvo, Croatia Rally 2023., koje se održava od 20. do 23. travnja u četiri županije sjeverozapadne Hrvatske, dobilo je najgoru moguću uvertiru.

Craig Breen, irski vozač relija koji se ove godine natjecao za tvorničku momčad Hyundai Motorsport, smrtno je stradao tijekom testiranja na dionici između Starog Golubovca i Lobora. Tragična nesreća dogodila se u 12.40 sati na dionici ceste koja je bila zatvorena za promet i uobičajeni je dio priprema uoči svake utrke WRC natjecanja. Hyundai, kojim je upravljao Breen, izletio je s ceste i prednjim lijevim dijelom udario u stup. Njegov suvozač James Fulton, s kojim je suradnju počeo krajem prošle sezone, nije teže ozlijeđen u nesreći.

U Policijskoj upravi krapinsko-zagorskoj rekli su da je u tijeku očevid na mjestu događaja te zasad nemaju druge informacije o nesreći.

Mještani u šoku

Šok i nevjerica vladaju zagorskim mjestašcem u kojem se dogodila tragedija. Prema prvim informacijama, automobil je udario i u ogradu čiji je dio probio vjetrobransko staklo te nanio vozaču kobne ozljede.

- Očito je to bio splet nesretnih okolnosti. Ta ograda, u koju se auto zabio, nije dugo na tom mjestu. Hitna pomoć je odmah stigla jer su bili blizu, ali uzalud. Nije mu bilo spasa, i to je bilo jasno svima već na prvu. Pomagali su im i lokalni vatrogasci pri izvlačenju iz auta - rekao je za Jutarnji jedan mještanin Lobora.

Suvozač je pak, kažu nam upućeni, bio u potpunom šoku kad su mu pomogli da izađe iz auta.

- Kao da nije bio svjestan da mu se partner iz auta više nikad neće probuditi - dodao je nam svjedok.

Ako je suditi po njegovoj posljednjoj Facebook poruci, Breen nije mogao dočekao dolazak u Hrvatsku, nije skrivao oduševljenje što će sjesti u svoj Hyundai.

Craig Breen rodio se 2. veljače 1990. u gradiću Waterford na jugoistoku Irske. Njegov otac Ray Breen bio je prvak Irske u reliju. Craig je natjecateljsku karijeru počeo kao devetogodišnjak u kartingu, a deset godina poslije posvetio se reliju. Nakon serije uspjeha u Irskoj i Velikoj Britaniji, 2011. natjecao se u WRC Academy prvenstvu te pobjedama u Njemačkoj i Velikoj Britaniji osvojio naslov prvaka za upravljačem Ford Fieste R2. Sljedeće sezone prešao je u višu kategoriju, nanizao četiri pobjede i Ford Fiestom S2000 osvojio naslov prvaka.

Nesreća na Siciliji

Sredinom 2012. doživio je tešku nesreću na talijanskom reliju Targa Florio na Siciliji. Na posljednjoj etapi u Cefalùu Peugeot 207, kojim je upravljao Breen, udario je u zaštitnu ogradu i potom sletio s ceste u provaliju. Breen je lakše ozlijeđen, ali je njegov suvozač, 24-godišnji Gareth Roberts, podlegao ozljedama.

Priliku na najvišoj razini dobio je 2016. u redovima tvorničke momčadi Citroëna koja ga je angažirala samo za određene relije. Povjerenje je opravdao u Finskoj osvojivši treće mjesto za upravljačem Citroëna DS3 WRC. Unatoč peripetijama koje su ga na dvije sezone udaljile od vrha relijaškog prvenstva, uspio se vratiti u elitno društvo. Tijekom 2021. natjecao se za Hyundai, a prošle je godine dobio punu sezonu u redovima M-Sporta. Uvod u sezonu nije bio najbolji. Na testiranjima za prvu utrku u Monte Carlu Breen i njegov tadašnji suvozač, iskusni Paul Nagle, izletjeli su s ceste i završili na krovu među stablima ispod ceste. Ford Puma bila je potpuno neprepoznatljiva, doslovno uništena, ali za utrku je stigla nova u kojoj je Breen osvojio fenomenalno treće mjesto. No, ostatak sezone donio je samo razočaranja i Breen se vratio u Hyundai. Osim što je u programu imao sedam utrka WRC-ja, za korejsku se momčad natjecao u prvenstvu Portugala. Početkom travnja na reliju Algarve Breen je ponovno doživio nesreću. Na snažnom kočenju nizbrdo motor se ugasio, ali zabijanje u zemljani zid nije bilo toliko opasno koliko je dramatično izgledalo.

Nesreća u Zagorju tijekom priprema za treći WRC nastup u Hrvatskoj bila je kobna. Breen je bio jedan od vozača koje su hrvatske ceste oduševile, a okupane kišom podsjetile na rodnu Irsku, no upravo je kiša prošle godine kumovala gubitku trećeg mjesta na pretposljednjem brzinskom ispitu.

Najsigurniji bolidi na svijetu

U Breenovu nesreću teško je povjerovati i zbog toga što su trkaći reli bolidi, uz bolide Formule 1, sigurno najsigurnija vozila na svijetu. Okvir od oko 60 metara cijevi sigurnosnog kaveza u modernim WRC automobilima brine se za maksimalnu sigurnost vozača i navigatora i gotovo da je samo vjetrobran ostao od serijskog auta. Ako se prilikom kontrole na zaštitnom okviru primijete i najmanje nepravilnosti auto ne može nastupiti.

Iako su nesreće u reliju česte, već desetljećima su one sa smrtnim ishodom vrlo rijetke. Ipak, pamtimo da je 2005. godine britanski reli u južnom Walesu završio prije vremena i na tragičan način kada je na jednom brzincu poginuo suvozač Estonca Markka Martina u Peugeotu 307, 39-godišnji Britanac Michael Park. Martin se velikom brzinom zabio u drvo sa suvozačeve strane što je bilo kobno za Parka.

Nadalje, tešku nesreću u na reliju 2011. nastupajući u Škodi Fabiji u Super2000 kategoriji na reliju Ronde di Andora imao je Robert Kubica koji se pri velikoj brzini zabio u zid pored jedne crkvice uz koju je prolazila trasa relija.

Kubičin suvozač je prošao bez težih ozljeda, no Poljak je prošao lošije, s dijagnozom višestrukog prijeloma desne ruke, noge i šake te je gotovo ostao bez ruke.

Posljednja velika nesreća sa smrtnim ishodom na reliju dogodila se 2. svibnja 1986. kada su Henri Toivonen i Sergio Cresto poginuli u plamtećoj Lanciji Delta S4 na reliju Korzika. Prilikom vožnje izletjeli su s ceste i survali su se u provaliju.

Sve to govori koliko su WRC bolidi sigurni pa je vijest da je danas na treningu kod Lobora smrtno stradao irski vozač Craig Breen gotovo nadrealna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 18:35