Nepunih osam mjeseci od užasa koji se dogodio u hvarskom akvatoriju u potpalublju jedrenjaka Atlantia kada su se otrovali talijanski turisti, a jedan je i smrtno stradao, Županijsko državno odvjetništvo u Splitu podignulo je optužnicu protiv brodara i vlasnika broda Zorana B. (24) te kapetana Jerka M. (28). Optuženi dvojac, prozvan još i "uradi sam tim", tužiteljstvo tereti za teško kazneno djelo protiv opće sigurnosti i prijeti im višegodišnji zatvor.
Prema optužnici, oni su 10. kolovoza 2019. oko 10 sati protivno odredbama članka 148. st. 4 i članka 385. st.1 Pomorskog zakonika u prostoru strojarnice ugradili agregat FG-9250e koji su dva dana ranije kupili za 5000 kuna u Fordovoj poslovnici.
Znali su, uvjereno je tužiteljstvo, da benzinski generator-agregat sa zračnim hlađenjem ispušta otrovne plinove među kojima je ugljični monoksid koji se nekontrolirano širi, i da njegovo udisanje u kratkom vremenu uzrokuje smrt kao i da se ne smije koristiti u zatvorenom prostoru niti uz otvorena vrata i prozore bez osiguranja uklanjanja plinova izvan prostorija.
Očito nepromišljen “uradi sam” potez uslijedilo je zato što su vlasnik i kapetan broda bili u vremenskoj stisci - naime, pokvareni agregat trebalo je hitno zamijeniti jer su dva dana kasnije trebali pokupiti Talijane u splitskoj lučici Spinut oko 18 sati.
Misleći da su prema pravilima ugradili agregat koji je namijenjen isključivo upotrebi na otvorenim površinama, vlasnik broda i njegov kapetan krenuli su s posadom i osmero talijanskih gostiju na osmodnevno krstarenje.
Prvo su otplovili prema Braču. Prva postaja bili su im Mlini. Sutradan, 11. kolovoza, otplovili su prema Visu, gdje su bili cijeli dan, a 12. kolovoza kasno popodne uplovili su u hvarsku luku. Ovjekovječili su posjet jednom od zajedničkih fotografija i potom krenuli na večeru u poznati restoran na rivi.
Poslije večere, oko ponoći su se zaputili na brod, nakon čega su se otisnuli do uvale Ždrilac, gdje je za Talijane počela noć užasa jer su vlasnik i kapetan, dok je brod bio usidren, oko 22 sata stavili agregat u pogon, pa nije dugo trebalo da ugljični monoksid i ostali otrovni plinovi preplave kabine.
Plin se, naime, poput tihog ubojice, kad su Talijani krenuli na spavanje, već širio kroz rupe na podu kuhinje, kroz pukotine zidova i ventilacijskih cijevi i klima-uređaja, odakle je preplavio hodnik, salon i putničke kabine u kojima su spavali talijanski državljani. Najviše su nastradali oni smješteni na desnoj strani broda.
Za 57-godišnjeg menadžera sa Sicilije Eugenia Vincija trovanje je bilo kobno jer je pronađen u beživotnom stanju u WC-u kabine. Njegovo teško ozlijeđeno dvoje djece je, pak, spašeno u zadnji čas hitnom intervencijom splitskih liječnika. Ostali prijatelji i supruga su prošli s lakšim oblikom trovanja.
Nakon što je stravična tragedija o brodu smrti dospjela u javnost, Andro Vidjak, pomoćnik ravnatelja Hrvatskog registra brodova, za Jutarnji list je rekao da Atlantia nije imala suglasnost HRB-a da ugradi Fordov agregat FG-9250e te da takav ugrađeni agregat automatski za sobom povlači suspenziju isprava i zabranu plovidbe.
Iz Forda su nam nakon tragedije i nakon što ih je kontaktirala policija bili rekli da je agregat koji je kupljen tjedan prije nesreće, bio za vanjsku upotrebu jer se hladi na zrak dok brodski agregati trebaju biti hlađeni vodom i da se radi o sasvim drugom sustavu hlađenja.
Otkrili su nam tada da je kupljeni agregat koštao oko 5000 kuna, dok morska tzv. marin verzija košta od 10.000 eura na više i koja nakon ugradnje treba proći test.
Unesrećenim Talijanima prvi su pritekli u pomoć prestravljeni vlasnik i kapetan broda, a u tužiteljstvu su nakon uhićenja negirali krivnju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....