Ministar turizma Darko Lorencin izabrao je prije nekoliko dana Split kao grad u kojem će predstaviti dosadašnje rezultate turističke sezone. Učinio je to s razlogom. Split je, uz Zagreb, apsolutni turistički rekorder ove godine, kako po broju dolazaka tako i po broju noćenja. Tako se konačno potvrdilo da Split više ni približno nije samo tranzitni grad, luka koja turiste otprema prema otocima južnog Jadrana, već kvalitetna turistička destinacija u kojoj se gosti sve radije zadržavaju. Gradonačelnik Ivo Baldasar, odnedavno političar a sve do prije nekoliko godina turistički djelatnik, kaže kako je to rezultat velikog truda turističke operative koja je uspjela brandirati dalmatinsku metropolu, pretvorivši je u jedan od najkvalitetnijih turističkih gradova u Hrvatskoj.
U razgovoru za Nedjeljni Jutarnji, splitski gradonačelnik Baldasar objašnjava zašto je, unatoč velikom uspjehu, Split i dalje grad nezaposlenih, koji su ključni problemi lokalnog turizma, kao i kakav je odnos države prema drugom najvećem gradu u Hrvatskoj.
Kako ste doživjeli pohvale ministra Lorencina Splitu kao turističkom rekorderu ove sezone?
- Dosta osobno. Godinama sam radio u turističkim firmama u Splitu i oko Splita, najviše sam se bavio operativom i radio vrlo težak i naporan posao na razvoju splitskog turizma. Cijeli niz zaposlenika u turizmu godinama se borio da bismo imali situaciju kakva je danas. Donekle je točno kada kažu da nam se ovaj bum dogodio sam od sebe, ali smo ipak gradili kvalitetu turističke ponude i oduvijek je najbolji turistički kadar dolazio iz ovih krajeva. To je važno jer su gosti, čak i kada je Split bio tranzitna točka, u prolazu vidjeli i upamtili kako su u Splitu dočekani, zamijetili stručnost i ljubaznost turističkih radnika, te nam se danas vraćaju. Otvaraju se brojni privatni apartmani, zanimljivi ugostiteljski objekti, kafići i restorani, pa je sve to rezultiralo ovakvim brojkama. Opet danas u Splitu imamo neke kojima to smeta, kažu da je u gradu previše reklama, natpisa, štekata, ali ovo je Mediteran i ovdje mora biti što življe i što šarenije. Organizirali smo turizam, poradili na komunalnom redu, a sada je vrijeme za snažnije brandiranje Splita kao jedne od najznačajnijih hrvatskih turističkih destinacija.
Zašto gosti dolaze u Split, što su glavni turistički proizvodi?
- Dolaze jer smo grad brojnih sadržaja, kojima se druge lokacije ne mogu pohvaliti. Imamo razvijenu kulturnu ponudu, muzeje, Hrvatsko narodno kazalište, kina, koncerte, izložbe, festivale. Velik smo grad i nije uvijek lako organizirati sve to, no za kulturnu ponudu izdvajamo pristojan novac i sve to zajedno stvorilo je odličan rezultat koji je nemoguće ne priznati. Uostalom, uopće nije potrebno vjerovati statistici - prošetajte Rivom i vidjet ćete da je Split pun turista.
Split ima međunarodnu zračnu i pomorsku luku, odlično je prometno povezan s ostalim turističkim središtima i nalazi se na odličnoj geografskoj poziciji. Imamo more, Park-šumu Marjan, prirodne ljepote koje privlače brojne goste. Uz dosta rada i truda, uspjeli smo sve to povezati u jednu kvalitetnu turističku priču koja sada daje rezultate.
Jedna od ključnih stvari protekle dvije godine svakako je i veliki Ultra Europe festival, koji u Split dovodi tisuće mladih.
- Već prošle godine imali smo veliki pomak i porast broja turista u Splitu, a 50 posto toga bilo je vezano uz Ultra festival. Ista je priča i ove godine. Festival ne samo da nam dovodi goste kroz ta tri dana nego i promiče Split, širi naš brand i izuzetno snažno utječe na turističke rezultate. Zahvaljujući Ultri, ali ne samo zbog toga, Split je postao brand, stvaraju se novi događaji i u grad dolazi sve više gostiju. Nema nikakve dileme da će se mnogi koji su bili na festivalu vratiti i dogodine, bez obzira na festival.
Pa i Splićani su ove godine lakše primili dolazak tisuća partijanera sa svih strana svijeta?
- Nismo mi ni prošle godine imali puno problema s građanima jer su shvatili značaj tog događanja. Treba spomenuti da smo ove godine imali odličnu organizaciju, nismo imali nijedan sigurnosni incident i gosti festivala pokazali su se kao odlični turisti. Sve gradske službe ove su godine radile izvrsno, svaku štetu i svaki komad smeća riješili smo u manje od 24 sata od trenutka održavanja festivala, a ljudi su shvatili da je to događaj od velike važnosti za Split i splitski turizam, te su se tomu prilagodili i pristojno zaradili.
No i Ultra je pokazala ono o čemu se godinama govori: kako Splitu kronično nedostaje smještajnih kapaciteta, naročito u hotelima. Može li se to konačno promijeniti?
- To jest jedan od ključnih problema već godinama, ali se stvari ipak mijenjaju. Recimo, jako mi je žao što se nikako ne riješava situacija oko Hotela Marjan, no investitora u hotelski biznis ima. U pripremi je nekoliko velikih projekata. Uskoro na Gradsko vijeće ide projekt velikog hotela na Trsteniku koji gradi investitor Jako Andabak. Priprema se i dokumentacija za još jedan hotel, a Hotel Ambasador uskoro bi se mogao početi renovirati. Ima još nekoliko manjih projekata što se pripremaju, a i na Bačvicama se gradi jedan hotel. Kada se svi ti projekti zbroje, u idućih nekoliko godina mogli bismo gotovo udvostručiti kapacitete u hotelskom smještaju, s današnjih 1200 na oko dvije tisuće ležaja.
(...)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....