Liam Lawson nesumnjivo je najveći dobitnik zimskog pospremanja “od krova do podruma” u Red Bullovoj kući. Momčad koja je dala najviše prvaka Formule 1 u posljednjih 15 godina - osam u odnosu na sedam Mercedesovih - bila je prisiljena krenuti u preslagivanje svog vozačkog kadra i to u obje momčadi, glavnoj, Red Bullu, i sestrinskoj, Racing Bullsima (ili VCARB-u, odnosno bivšem AlphaTauriju i Toro Rossu, kako god vam je lakše pamtiti).
Lawson je posve neočekivano završio u A razredu, uz bok prvaku Maxu Verstappenu, a njegovo mjesto u B momčadi dopalo je Isacka Hadjara (20), koji će biti jedan od četvorice novajlija u 2025. (Antonelli, Doohan, Bortoleto). Na krivoj strani računice ostao je Yuki Tsunoda, koji je bio ispred Lawsona u redu za unaprijeđenje, ali je preskočen, te Sergio Perez, koji je vrlo neslavno - propao.
Proizvod razvojnog programa
Upravo je Meksikanac bio i uzročnik sastavljanja nove vozačke križaljke nakon što je kroz 2024. na najeklatantniji način demonstrirao da ipak nije kapacitet kakav liderska momčad treba, odnosno mora imati. Nije se od njega očekivalo da vodi bitke s Maxom Verstappenom - dapače, to nije bilo ni poželjno kako se ne bi inkomodiralo bespogovornog broja 1 unutar momčadi - ali se očekivalo da mu bude pri ruci ako zatreba pomoć, te da momčadi donosi bodove važne za konstruktorski poredak.
Niti jedan zadatak Perez nije ispunio, već dapače, debelo je podbacio na svim razinama.
A nije tako bilo u prve tri sezone Meksikanca u Red Bullu, jer u njima je sasvim pristojno odrađivao posao ulogu druge violine. Povremene pobjede, česta postolja, dosta skupljenih bodova za pomoć Red Bullu u osvajanju konstruktorske titule, sve je te kućice Perez popunjavao. Štoviše, bio je odigrao iznimno važnu rolu i u osvajanju prve Verstappenove titule prvaka. U onoj kontroverznoj posljednjoj utrci u 2021. u Abu Dhabiju dosta je dugo Lewisu Hamiltonu priječio prolaz, iako nisu realno bili u borbi za poziciju, već se tako namjestilo radi različitih strategija.
No, Englez je tu izgubio dosta vremena, a kasnije se to ispostavilo krucijalnim. Jer da ga Perez nije zadržavao, Hamilton bi napravio veću razliku u odnosu na Verstappena pa bi, kada se u završnici pojavio sigurnosni automobil, imao vremena otići u boks i vratiti se na stazu ispred Nizozemca. Ovako zbog Pereza to nije mogao, pa je u zadnjem krugu sa starim gumama - a Max je otišao po nove - Hamilton bio kao glineni golub na streljani. Naravno, ništa to ne bi vrijedilo da i direktor utrke Michael Masi nije napravio budalaštinu i pogazio pravila što je omogućilo Verstappenu da u posljednjem krugu prestigne Lewisa.
Taj je skandal zasjenio sva ostala zbivanja na utrci, ali oni koji su trebali vidjeti i zapamtiti - šefovi Red Bulla - znali su da je Perez odradio lavovski posao i nesumnjivo kod njih zaradio puno kredita. Valjda iz tih starih zasluga mu je šef Christian Horner ovog ljeta dao čak i novi dvogodišnji ugovor (1+1), iako je bilo vidljivo da je Perez već tada bio spreman za “vritnjak”.
Do kraja sezone situacija se samo pogoršavala, pa je zapravo očajna Perezova sezona i jedini razlog zašto je Red Bull izgubio konstruktorski naslov. Zaostali su malo manje od 80 bodova za McLarenom, ali da je Meksikanac odradio samo pristojnu sezonu, titula bi i dalje bila u vlasništvu austrijske momčadi. No, Perez je u 2024. bio ispod svih standarda i “otpusno pismo” bio je sasvim očekivani potez Red Bulla.
Njegovo će mjesto u 2025. zauzeti Liam Lawson, 22-godišnji Novozelanđanin koji iza sebe ima svega 11 utrka u Formuli 1 i koji je dosad dobivao prilike samo kako bi “krpao rupe”. Prvo je prošle godine u pet utrka mijenjao Daniela Ricciarda, kada je Australac polomio ruku, a ove godine ga je zamijenio za posljednjih šest utrka sezone. Od tih 11 u tri je došao do bodova (sve s devetim mjestom), ali i to je bilo dovoljno šefovima Red Bulla.
- Liam je proizvod našeg razvojnog programa. Kao mladog talenta uzeli smo ga pod svoje prije šest godina i odgajali ga kroz niže kategorija utrka, baš kao što smo svojevremeno radili sa Sebastianom Vettelom i Verstappenom - rekao je Horner.
- Vozio je samo 11 utrka, ali u tim je utrkama pokazao dovoljno da nas impresionira, kao i naše inženjere.
Već prošlo previše vremena
Novozelanđanin je, naime, na utrci u američkom Austinu u izravnom okršaju nadjačao Fernanda Alonsa, a u Meksiku je baš Perezu pokazao zube, dapače došlo je i do manjeg sudara. Očito je taj njegov agresivan i čvrsti stil uvjerio Red Bullov menadžment da je vrijedan mjesta u njihovom elitnom brendu.
Ipak, očekivalo se da će u top momčad Red Bull gurnuti Yukija Tsunodu, koji godinama strpljivo čeka poziv, koji je iskusniji i koji se u ovo malo utrka u kojima se mogu usporediti, pokazao bržim od Lawsona. No, ovakvo zaobilaženje, štoviše ignoriranje, i Tsunodi mora biti jasan znak da ga u Red Bullu ne cijene previše ili barem ne dovoljno.
Japancu je ovo bila četvrta sezona u AlphaTauriju/Racing Bullsima, a to je i previše vremena za dokazivanje je li dovoljno dobar da ode na razinu više. I bio je solidan, ali ne i više od toga. No, ionako tu nije sve crno-bijelo, jer Red Bull drži Tsunodu u svojim redovima i radi Honde, koja ih opskrbljuje motorima, pa je, eto, zgodno imati japanskog vozača u svojim redovima. No, kako ta suradnja završava sljedeće sezone, Red Bull nema interesa držati Tsunodu i dalje, pogotovo ako nije materijal za viši rang.
- Svjesni smo da ako nismo u mogućnosti dati priliku Yukiju u našoj prvoj momčadi, da moramo postaviti pitanje ima li smisla zadržavati ga? - rekao je bez ograda Horner, pa sugerirao da ga poslije 2025. ne žele ni u B momčadi.
- Ne možeš biti pet godina u momčadi koja bi trebala biti priprema za prvu. Ne možeš vječno biti samo djeveruša. Nakon toliko vremena obje strane moraju ići dalje i tražiti nešto drugo.
Nije sramota biti sporiji Maxa
Kako god, izbor je pao na Lawsona, a hoće li se to pokazati ispravnim potezom Red Bulla, otkrit će 2025. I ne treba sumnjati da će Novozelanđanin biti pod velikim pritiskom.
- Ne bih volio biti u njegovim cipelama i biti momčadski kolega Maxu s tako malo iskustva - iskren je bio Sergio Perez.
- Ljudi podcjenjuju razinu izazova i pritiska koje mjesto u ovom bolidu donosi.
Drugim riječima, Verstappen će mu biti referentna točka, mjerilo za sve, a to je razina koju je jako teško dostići. Jer Max je ponajbolji vozač današnjice, a stalno biti sporiji i stalno gubiti od njega nije sramota, ali sigurno je teško to podnijeti i sigurno je teško tako dokazati da vrijediš kao vozač. Lawsonu će biti kao da ulazi u kavez s lavom...
- Smatramo da ima karakter i stav s kojima se može nositi s pritiskom pod kojim će nesumnjivo biti kao momčadski kolega najboljeg vozača generacije - uzvratio je Horner.
- Uvjereni smo da je Liam dorastao izazovu. Jer svestran je, prilagodljiv i ima mentalitet žestokog vozača koji se voli utrkivati, ne boji se ići kotač uz kotač, kao što smo vidjeli i kad se borio s Maxom u Zandvoortu, i s Alonsom, i s Perezom u drugim utrkama. Pokazao je istinsku mentalnu otpornost i čvrstinu, a vjerujem da će s iskustvom postajati još bolji, tako da mislim da će obaviti odličan posao za nas sljedeće sezone.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....