Festivalsko ljeto izgleda optimistično - najavljeno je da se novosadski Exit festival održava od 8. do 11. srpnja, a na Petrovaradin stižu David Guetta, DJ Snake, Eric Prydz b2b Four Tet, Nina Kraviz, Paul Kalkbrenner, Solomun, Tyga, Boris Brejcha, Honey Dijon, Metronomy, Paul Van Dyk, Laibach i brojni drugi.
U ekskluzivnom intervjuu za Jutarnji list Dušan Kovačević, direktor novosadskog Exita, ističe činjenicu da Srbija skupa s Velikom Britanijom predvodi stopu cijepljenja protiv koronavirusa.
- Po tvrdnjama stručnjaka je preko 50 posto stanovništva u Srbiji već preležalo koronu pa se očekuje da će se kolektivni imunitet steći već tijekom proljeća i da će prije početka ljeta biti ukinute sve restrikcije – kaže Kovačević, pozivajući se i na britanskog premijera Borisa Johnsona, koji je najavio da će se već sredinom svibnja omogućiti okupljanja do deset tisuća ljudi.
- Očekujemo od srpske Vlade da što prije izađe u javnost sa sličnim planom i tako da poticaj domaćoj glazbenoj, event i turističkoj industriji – govori Kovačević.
Misli li da će preduvjet za ulazak na festivale biti potvrda o cijepljenju?
- Osobno vjerujem da koronaputovnice i slične ideje zadiru u domenu osnovnih ljudskih prava, ali mi ćemo, naravno, pratiti sva pravila koje nadležne institucije donesu – kaže za Jutarnji, dodajući da će se na ovogodišnjem Exitu u svrhu prevencije koronavirusa značajno povećati higijenski uvjeti na festivalskom zdanju.
Exit odavno nije samo Exit; tu su i Sea Star u Umagu, Sea Dance u Crnoj Gori, No Sleep u Beogradu... Je li zadovoljan reakcijama država iz regije?
- Nijedna država nije dala adekvatnu podršku svojim event i glazbenim industrijama, koje su, bez ikakve sumnje, uvjerljivo najugroženije pandemijom. Naime, jedino je zaposlenima u ovim sektorima potpuno ukinuto pravo na rad, i to već godinu dana, sa stopostotnim padom prihoda. I dok se u regiji ne prepoznaje ova katastrofa, s druge strane imamo dobre primjere Njemačke, Velike Britanije, Francuske, Nizozemske i mnogih drugih europskih država koje su izdvojile milijarde eura za posebne pakete pomoći namijenjene podršci svojim muzičkim i kulturnim scenama – kaže Kovačević, apelirajući da države regije hitno moraju shvatiti značaj kojeg glazba i festivali imaju za “kulturu, mentalno zdravlje i identitet, pogotovo mladih ljudi”.
- U ovom trenutku snažno odzvanjaju riječi Winstona Churchilla koji je, kada su mu tijekom drugog svjetskog rata predložili prebacivanje budžeta za kulturu u vojni budžet, rekao: “a što ćemo onda braniti?” - slikovit je direktor Exita.
Rješenje je, po njemu, vrlo jednostavno.
- Umjesto da se podržavaju sve privredne grane, i one ugrožene i one koje nisu (pa je u Srbiji podršku dobila čak i farmaceutska industrija koja ima ogroman porast prihoda), potrebno je precizno naciljati pakete pomoći prema onim privrednim granama i subjektima koji su najugroženiji. Jer pandemija je kao elementarna nepogoda, a kada se dogodi poplava, država obnavlja samo oštećene kuće, a ne i netaknute solitere u velikim gradovima. Kada bi države bolje usmjerile pomoć paradoksalno bi čak i sačuvale novac u budžetu. U Hrvatskoj je doduše bilo pokušaja da se podrška bolje usmjeri ka subjektima koji su imali veći pad prihoda, ali to nije ni izbliza dovoljno za apsolutnu katastrofu koju je doživjela muzička i event privreda zbog sada već jednogodišnje zabrane rada – kaže, dodajući da je Exit odmah po izbijanju pandemije započeo programe štednje.
Uspjeli su, govori, zadržati minuse ispod 1.5 milijuna eura, no to je, kaže, i dalje ogroman iznos kojeg bez pomoći države neće biti moguće držati pod kontrolom.
- Imajući u vidu da se očekuje da Exit do 2030. srpskoj turističkoj privredi donese 200 milijuna eura prihoda, uvjeren sam da ne postoji Vlada koja bi dopustila da nestane jedan od njenih najpopularnijih brendova u svijetu. Podsjetit ću na riječi novinara londonskog The Economista, koji je rekao da “kada bi Vlada Srbije uložila cijeli svoj budžet u PR, ne bi postigla ono što su imidž zemlje uradili Novak Đoković i EXIT” - govori Kovačević.
Zbog nezavidne situacije bilo je govora čak i o tome da bi Exit iz Novog Sada mogao seliti. Jedna od opcija bio je i Umag.
- Od samog početka smo isticali da je Novi Sad naš grad i da se ne želimo seliti, ali i da kada bi bili prisiljeni birati između gašenja festivala i selidbe odabrali ovo drugo. Poslovno gledano nije nikakvo čudo da se brojne zemlje iz regije i svijeta zanimaju za dolazak festivala koji ekonomiji i turizmu svake godine donosi desetine milijuna eura prihoda i neprocjenjivu promotivnu vrijednost. Gradonačelnik Novog Sada je u jednom emotivnom i, rekao bih, iskrenom obraćanju javno obećao podršku Exitu i mi vjerujemo da će on svoju riječ ispuniti – kaže.
Exit je u vrijeme dok je osnovan predstavljao revoluciju, bunt, otvaranje Srbije prema zapadu nakon rata... Kovačević smatra da i danas uspijevaju slati snažne i važne poruke.
- Mi smo već godinama fokusirani na ono što smatramo da je ključna bitka naše generacije, a to je zaustavljanje totalnog uništenja prirodnog ekosistema, bez čije ravnoteže nema daljnjeg života na zemlji. Većina ljudi nije svjesna koliko je osjetljiv balans elemenata koji podržavaju život na planeti, te da njihovo veće narušavanje, koje se upravo događa, može dovesti do kreiranja dovoljno velikog disbalansa koji može pokrenuti negativnu povratnu spregu i učiniti našu planetu nenastanjivom - priča Kovačević.
Još prije tri godine su zato pokrenuli projekt Life Stream, kojem je cilj upozoravanje na ovo izvanredno stanje.
- Ovaj projekt pravi društvenu (r)evoluciju streaminga nastupa glazbenih zvijezda kroz emitiranje ekoloških poruka, video snimaka, statistika i drugih činjenica povezanih s kadrovima nastupa izvođača. Ponosni smo da smo ovaj projekt uspjeli realizirati i tijekom pika pandemije u rujnu 2020. i to u partnerstvu sa Svjetskim programom za hranu Ujedinjenih nacija, koja je najveća humanitarna organizacija na svetu i aktualni dobitnik Nobelove nagrade za mir. Exitov Life stream istaknut je kao jedan od najvećih festivalskih događaja na svijetu prošle godine - kaže.
Iako su vremena za cijelu festivalsku industriju teška, Kovačević smatra da bi trenutna situacija mogla dovesti i do određene rekalibracije sustava. Predviđa kratkotrajniji pad cijena pri bookiranju glazbenika, i to u rasponu od deset do 15 posto.
- No to nije velika stvar. Ono gdje vidim najveću vrijednost je u činjenici da je pandemija probudila solidarnost i ujedinila svjetsku muzičku industriju kao nikada do sada. Prethodna praksa je bila da su agencije izvođača i organizatori događaja bili često na sukobljenim stranama, jer su se mnogi zastupnici najvećih zvijezda robovlasnički ponašali prema promoterima. Bio sam ugodno iznenađen kako su nakon izbijanja pandemije agencije bile pune razumijevanja i postale izuzetno fleksibilne u odnosu na uobičajena teška uvjetovanja kojima smo bili izloženi. Mislim da su i oni konačno shvatili da bez živih događaja nema ni njih ni njihovih izvođača i da je neophodno da se sve strane glazbenog ekosistema zaštite kako bi se globalna industrija nakon pandemije mogla što brže oporaviti - smatra Kovačević.
Predviđa li nove lude 20-e po kraju pandemije?
- Apsolutno. Primjer iz Velike Britanije to i potvrđuje, nakon Johnsonove objave su svi festivali koji su potvrdili da će se održati rasprodani u roku od 24 sata. Pandemija će nesumnjivo promijeniti svijet, kao što su to učinile i prethodne globalne katastrofe, ali ono za što ćemo se mi boriti je da to nije svijet “nove normalnosti” u kojem ljudi neće biti u kontaktu jedni s drugima, kao što su pojedini političari i čelnici tehnoloških kompanija najavljivali, već jedan novi svijet u kojem će ova pošast dovesti do cvjetanja kreativnosti i umjetnosti, ali i porasta ljudske svijesti, pogotovo u odnosu na potrebu postizanja harmonije s prirodom – zaključuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....