Čak osam mjeseci ulaznice za veliki koncert kralja latino popa Enriquea Iglesiasa u Zagrebu bile su u prodaji. Točno na današnji dan, 44-godišnja zvijezda trebala je u zagrebačkoj Areni ponovno stati pred svoje obožavatelje i to u sklopu turneje “All The Hits Live”, no to se nije dogodilo. Samo dva tjedna prije zakazanog nastupa, potvrdilo se ono o čemu se danima nagađalo - spektakl je otkazan.
No umjesto onog uobičajenog, povrata novaca za kupljene ulaznice na prodajnom mjestu, bilo da je riječ o trgovini ili putem web stranice, Eventim, jedan od najvećih servisa za rezervaciju koji je u najvećoj mjeri i prodavao karte za Iglesiasov koncert, dočekao je kupce “hladnim tušem”. Ukratko - povrata novaca nema dok se ovaj slučaj potpuno pravno ne razriješi. A to znači na međunarodnom nivou, jer cijelu je stvar “zeznuo” organizator koncerta ART BG - Management iz Sofije koji nije ispunio svoje ugovorne obaveze prema izvođaču i koji je, kako to tumače u Eventimu, dužan osigurati novac za povrat ulaznica.
Koliko je ulaznica Eventim prodao, u toj hrvatskoj podružnici ne žele otkriti, no s obzirom na to da su se prodavale čak osam mjeseci, da zagrebačka Arena ima kapacitet da primi 20 tisuća ljudi (ovisno o tome kakva je pozornica) i da karte nisu bile jeftine, sigurno nije riječ o malom iznosu. Naime, najjeftinija ulaznica iznosila je 249 kuna, a najskuplja, ona za Fan pit, 559 kuna.
Nakon Eventimova priopćenja da zasad neće biti ništa od povrata novca, po društvenim mrežama i na web portalima nastala je prava drama svih onih koji su novac dali, ali Iglesiasa neće moći vidjeti. Uslijedile su javne prijetnje tužbama, redakciju su nam zasuli ogorčenim “mejlovima”, a i mnogo je i onih koji su platili i dodatno osiguranje u slučaju njihove nemogućnosti dolaska na koncert ili njegova otkazivanja. I naravno, čak i oni koji nisu oštećeni zapitali su se kako je to moguće, uspoređujući tu situaciju s onom najbanalnijom - kupite li nešto u najobičnijem dućanu, recimo Konzumu, i kod kuće otkrijete da je, eto opet primjera radi, Podravkin proizvod pokvaren, imate ga pravo uz račun vratiti u trgovinu i dobit ćete svoj novac. I ne morate tužiti Podravku ili čekati da se Konzum razračuna s Podravkom nakon višegodišnje pravne bitke.
Kupci mogu tužiti prodavatelja
Pravni stručnjaci nam potvrđuju da bi upravo tako trebalo biti i kada su u pitanju ulaznice za koncerte.
- Ako je netko kupio ulaznicu u “trgovini”, on nema razloga čekati razrješenje tužbe između organizatora koncerta i prodajnog mjesta, već ima pravo zahtijevati povrat novca za ulaznice. Ima pravo i na naknadnu štete ako je primjerice kupljena avionska karta, rezerviran hotel, zbog čega je imao dodatnih financijskih troškova. Kupac karte ima pravo tužiti ili prodajno mjesto ili organizatora koncerta, kao što ih također može tužiti “solidarno”, dakle zajedno, pa potom odrediti tko mu koliko novaca od dosuđenog iznosa treba isplatiti. Što se tiče samog odnosa između organizatora i prodajnog mjesta, to je njihova stvar i samog kupca se to ne tiče, pa me to više čudi stav Eventima jer je suprotan zakonskoj praksi u Hrvatskoj - izjavio je odvjetnik Saša Pavličić Bekić koji se u karijeri bavio sličnim slučajevima.
Eventim se doduše u svojim “općim uvjetima korištenja” s na desecima raznoraznih paragrafa, kao da potpisujete investiciju od milijuna eura s poslovnom bankom, a ne kupujete običnu ulaznicu za koncert, ogradio od nekih stvari.
Nekoliko dana nakon prvog Eventimova priopćenja koje je opravdano uzbunio kupce karata, upitali smo direktora Eventima za Hrvatsku i Sloveniju Damira Vranića ima li novosti oko povrata novaca publici za otkazani koncert i je li se njihov stav promijenio s obzirom na to da ih ljudi imaju pravo tužiti.
- Zasad možemo samo reći da je u tijeku pokretanje pravnog postupka protiv organizatora. Trenutno zbog toga ne možemo vršiti povrat kupcima. Čim budemo imali nove informacije, obavijestit ćemo kupce. Dakle, naš stav je nepromjenjiv dok s pravnom službom ne prikupimo sve informacije i istražimo sve mogućnosti. Također, razmatramo i mogućnost podizanja grupne tužbe zajedno s kupcima protiv dotičnog organizatora - odgovori nam je u ponedjeljak 25. studenog Vranić. U međuvremenu, ovaj petak, od Vranića su nam stigle ipak nešto malo bolje vijesti za kupce.
- Shodno razvoju događaja na relaciji Eventim - organizator - izvođač, nadamo se da ćemo prve konkretne aktivnosti prema kupcima moći ostvariti u prvoj polovici prosinca - istaknuo je Vranić.
No što se zapravo odigralo u pozadini da je Iglesias na kraju otkazao ne samo zagrebački, već i koncerte koji su trebali potom uslijediti, one u Minsku i Rigi? Neki su pisali kako je ART BG fantomska tvrtka, lažni promotori, no riječ je o tvrtki koja posluje već 11 godina gotovo na području cijele Europe. Dapače, organizirali su i prethodnu Iglesiasovu turneju u sklopu koje je pjevač nastupio u Zagrebu i 2016., doveli su kod nas i iznimno uspješan mjuzikl “Cats”. U svom portfelju imaju više od 500 odrađenih projekata u Europi s imenima poput Rickyja Martina, Charlesa Aznavoura, Scorpionsa, Julija Iglesiasa, Lord of the Dance...
Gdje je završio novac?
No, gotovo preko noći vlasnik ART BG Managementa, Bugarin Denis Stefanov je nestao, prekinuo svaku komunikaciju kako s agencijom koja predstavlja Iglesiasa CAA, tako i s partnerima u Hrvatskoj. Iako je nešto postalo sumnjivo i prije toga, kako doznajemo od upućenih, zvijezda je odradila, vjerojatno ponešto i na vlastitu štetu, zakazane koncertu u Grčkoj, Rumunjskoj, Slovačkoj i Italiji, a onda je sve puknulo na Zagrebu. Eventim je pokušao spasiti situaciju i preuzeti na sebe organizaciju koncerta, no agencija CAA je to odbila, baš kao što je odbila vratiti novac koje je Eventim uplatio izravno produkcijskoj kući Enriquea Iglesiasa po nalogu organizatora ART BG-MANAGEMENT.
Koliko je kod koga završilo novca iz Hrvatske, ali i iz druge dvije zemlje, tek se treba sudski utvrditi. Gdje je Stefanov i s koliko je točno novca “nestao”, zasad nije poznato, kao ni zašto je to učinio. Oni upućeni smatraju da mu je nakon nekoliko propalih projekata tvrtka pala u financijske probleme te da se odlučio na bijeg. U cijeloj toj situaciji nameće se pitanje zašto za prodavatelja karata ne postoji nikakvo osiguranje, zašto Eventim nije bio barem donekle zaštićen?
- S ovim smo organizatorom u prošlosti dobro surađivali. ART BG organizirao je više velikih događaja u Hrvatskoj i u Sloveniji u posljednje tri godine i naš poslovni odnos je bio korektan i profesionalan. Nismo sumnjali na prevaru pa nismo ni poduzeli neke posebne mjere opreza, koje bi bile strože od uobičajene prakse na tržištu prodaje ulaznica - odgovara Vranić. A ta odstupanja od “uobičajene prakse”, točnije, da se novac prosljeđuje organizatoru koncerta i prije no što je koncert stvarno održan, pojašnjava, događaju se u primjeru financijsko zahtjevnih događaja, gdje dolazi do visokih troškova tijekom organizacije događaja, primjerice plaćanja izvođača, produkcije, dvorane i marketinških kampanja.
- To su visoki iznosi i za ovakve događaje može doći do situacije da se računa na prihod od prodaje ulaznica - kaže Vranić. Inače, svi u organizacijskom lancu, kada su shvatili da je ART BG prestao s njima komunicirati, raskinuli su ugovor, a Eventim zaustavio prodaju karata.
- Nakon što je komunikacija obustavljena s njihove strane, odmah smo zaustavili prodaju. Cijelo vrijeme pokušavamo ponovno uspostaviti kontakt i s menadžmentom i s organizatorom u vezi s vraćanjem sredstava, ali nažalost, zasad nismo uspjeli. Zato samo se odlučili za pravni postupak. Dizanje tužbe je u tijeku. Sva dokumentacija poslana je odvjetniku koji priprema kaznenu prijavu te usko surađujemo i s našim menadžmentom u Austriji i Njemačkoj kako bismo do kraja istražili nastalu situaciju. U ostalim zemljama, gdje je također otkazan koncert Enrique Iglesiasa, prema javno dostupnim podacima zaključujemo da također nema povrata novaca dok se ne završi kazneni postupak za prevaru - uzvraća Vranić. No koliko je ulaznica prodao Eventim za Iglesiasov koncert u Areni (jer nisu bili jedini koji su ih prodavali), Vranić ne želi otkriti, kao ni s kolikom financijskom štetom su suočeni.
- O konkretnim brojkama ne smijemo govoriti zbog ugovornih ograničenja. Možemo potvrditi da je financijska šteta visoka - odgovara.
Dakle o iznosima možemo tek nagađati, no neke su web stranice objavile krajem listopada da je Iglesiasov koncert u Areni gotovo rasprodan. Uzmemo li neku nižu srednju cijenu ulaznice od 350 kuna, a da se prodalo 10 tisuća karata, to znači da su ljudi ostavili na nikad viđen koncert minimalno 3,5 milijuna kuna! A tu našu računicu, pa čak i nešto više od toga, potkrepljuju i naši izvori.
Areni ostao avans
No možda se publika i ne bi tako uzrujala da nemamo “bogatu” prošlost u kojoj su ljudi zbog raznoraznih razloga ostalih bez svog novca za ulaznice. Još ‘90-ih bilo je tako za koncert Luciana Pavarottija, a 2004. fijasko su doživjeli najavljeni nastupi (i neodržani) Lennyja Kravitza i Metallice. I nisu to jedini slučajevi, kada su zbog nemara, nesreće, loše prodaje karata ili nečeg drugog oštećeni krajnji korisnici, a zbog kojih su u konačnici stradali i drugi koncertni promotori kojima je zbog tog razloga bilo teško godinama nagovoriti velike svjetske zvijezde da dođu u Hrvatsku.
- Malo-pomalo se dokazujete na tržištu, morate stvoriti reputaciju da ste sigurni i pouzdani. Mi smo se tako morali dugo dokazivati, no na kraju smo doveli i Bocellija, Roda Stewarta, Michaela Bublea, Toma Jonesa da bi na kraju stigli i do organizacije koncerta Celine Dion. A na nju sam čekao punih 12 godina. Naravno da je za nas sve na tržištu slučaj “Iglesias” korak unatrag. No Star produkcija posluje na drugi način. Dok se koncert ne održi, mi ne povlačimo novac od prodaje, oni su i dalje kod prodavatelja. Ja sam na strani kupaca i mislim da će se morati naći način da se ljudima refundira novac - govori Alen Ključe iz Star produkcije. U cijeloj ovoj priči bezbolno je prošla samo Arena Zagreb. Njima je ART BG uplatio avans za koncert, koji im je ostao nakon otkazivanja Iglesiasova nastupa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....