FRIGIDNA UTIČNICA

Tvorac kultne emisije na Radiju 101 autore Crno-bijelog svijeta optužio za prekrajanje povijesti, reagirao Igor Mirković

‘Kad se fikcijom oslanjate o stvarnost, uvijek se nađe nezadovoljnih stvarnih protagonista‘, kaže Igor Mirković
Janko Popović Volarić kao Toni Marošević u seriji Crno bijeli svijet
 Htv/screenshot

Sead Alić, književnik i filozof, profesor na sveučilištu Sjever u Zagrebu u svojoj se kolumni "Onako usput" na portalu Epoha.hr osvrnuo na posljednju prikazanu epizodu 4. sezone popularne domaće serije "Crno-bijeli svijet" koja se većim dijelom bavi ondašnjim Omladinskim radijem (kasnije "Stojedinicom") i emisijom Frigidna utičnica. Ta je emisija izazvala nevjerojatnu pozornost javnosti, mnogo rasprava i svađa. Glumac Janko Popović Volarić utjelovio je u seriji lik stvarne osobe, Tonija Maroševića, novinara, urednika i voditelja, jedne od prvih javnih osoba koja se u bivšoj državi otvoreno deklarirala kao homoseksualac.

Profesoru Aliću njegovi su studenti skrenuli pozornost na činjenicu da se Maroševića proglašava urednikom i voditeljem Frigidne utičnice. A istina je da je autor, urednik i voditelj emisije koja je potrajala samo četiri tjedna bio on.

- Tu emisiju, koju sada nazivaju ‘legendarnom’, ‘revolucionarnom’ i kako sve još ne, vodio sam četiri utorka u svibnju 1984. godine. Svi ostali koji su se u emisiji pojavili bili su gosti. Među gostima je bio i Toni Marošević, kao dežurni homoseksualac - napisao je Alić u kolumni u kojoj u biti analizira kako je doslovno izbrisan i kako je povijest prekrojena u stilu Orwellove 1984. i Ministarstva istine. To je potkrijepio nizom poveznica na tekstove u različitim medijima objavljenim u posljednje vrijeme o Frigidnoj utičnici i Toniju Maroševiću. Njegovo se ime u njima ne spominje.

Zahvalio je "Crno-bijelom svijetu" što je "umjetničkom slobodom prekrojio činjenice o radijskoj emisiji čije je ime preuzeo u seriji", rekavši kako mu je serija u stvari bila okidač za malo istraživanje koje pokazuje "kako mediji nekritički, bez provjeravanja, prepisuju jedni od drugih neistine".

- Svi stvarni događaji vezani uz Omladinski radio rekonstruirani su uz veliku dozu umjetničke slobode. Gledatelji serije sigurno su uočili da je Toni Marošević jedina autentična osoba s tadašnje "Stojedinice" koju smo zadržali imenom i prezimenom, prije svega zato što smo smatrali da on, kao izuzetna osoba, zaslužuje neki mali spomenik - kaže Igor Mirković, jedan od autora serije Crno-bijeli svijet kojeg smo zamolili da komentira kolumnu profesora Alića.

- To je uobičajeni postupak u cijeloj našoj seriji: često naše fiktivne likove „ubacujemo“ kao protagoniste stvarnih događaja - nešto je slično nakon nas počeo raditi i Tarantino, pa nema sumnje da nas je kopirao! Šalu na stranu, u scenama na radiju namjerno nismo htjeli rekonstruirati stvarne likove, upravo zato da bismo naglasili kako dokumentarizam nije naš cilj - naša je serija pokušaj posvete Omladinskom radiju i fantastičnoj generaciji klinaca koja je, neznajući, napravila povijest. Kod nas čuveni jingle Tarzan izvodi Žacov prijatelj Nenad, a ne autentični tehničar Neven Dubravčić Beli, naš se urednik zove Đuro, a ne Veljko Jančić, vazu iz Mimarine zbirke ukrao je naš stalni lik Darije Punker, a ne Ivo Škorić

image
Goran Kulenović, Igor Mirković, Ivan Maloča
Boris Kovacev/Cropix

Mirković dodaje da mu je Škorić koji već gotovo 40 godina živi u Americi baš jučer pisao i da je oduševljen je epizodom iako zna koliko su autori serije njegov slučaj frizirali i nadodali.

- To je tako s reakcijama - netko se razgali, netko se uvrijedi: kad se fikcijom oslanjate o stvarnost, uvijek se nađe nezadovoljnih stvarnih protagonista - kaže Mirković.

A kad je riječ o Frigidnoj utičnici, kaže, tu preuzima svu scenarističku odgovornost, jer je on pisao te scene.

- Istina je da je Sead Alić u stvarnosti bio urednik emisije, vjerojatno i idejni tvorac, ali tim će se nijansama baviti netko tko bude radio povijest Radija 101. Već i u tadašnjim medijima, a znam to jer sam ih nedavno temeljito pretražio, daleko istureniji i spominjaniji bio je Toni Marošević. Mislim da je to i normalno - jednako kao što su danas Filip Riđički i Jelena Miholjević puno prisutniji u napisima o našoj seriji, nego li Goran Kulenović i ja. U rekonstrukciji događaja išao sam toliko daleko da sam kao predložak koristio autentična telefonska pitanja slušatelja, nisam ih izmišljao sam. Uz lik Tonija, postoji i lik urednika, znači, vidljivo je da Toni nije sve sam izmislio… A to što se on ne zove Sead, nego Ozren… vjerujem da to gledatelji neće jako zamjeriti - objašnjava Mirković i dodaje - Uvijek mi je krivo kad netko zbog nas osjeti prozvanim javno protestirati, iskreno bih htio da su nakon CBS-a svi sretni.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 05:10