Tko će ove godine pobijediti na Eurosongu u Švedskoj? Otkad su sve najveće svjetske kladionice Hrvatsku doslovno preko noći stavile na treće mjesto svi se pitaju isto: kako znaju da ćemo biti treći, a nismo još ni odabrali kandidata za Eurosong?
Da odmah razbijemo nekoliko mitova. Kladionicama nije cilj pogoditi pobjednika Eurosonga već zaraditi novac na klađenju na tog pobjednika. Drugo, Hrvatskoj se ne predviđa treće mjesto nego je je treća po postotku šanse da Eurosong osvoji. I treće, između "treće" Hrvatske i trenutno posljednje Albanije samo je pet posto razlike. Čak 17 zemalja ima jednaku šansu za pobjedu - po jedan posto.
U trenutku pisanja ovog teksta najviše šansi za osvajanje Eurosonga prema koeficijentima 15 velikih kladionica među kojima su i Unibet, William Hill i slične, ima Ukrajina i to 18 posto šansi. Drugi su Talijani s 9 posto šansi, a Hrvatska je treća sa šest. Slijede Belgija, Švedska i Velika Britanija s pet posto...Zanimljivo Hrvatska, Švedska i Island jedine su zemlje u TOP 10 koje još nisu odabrale svoje predstavnike.
Trenutno stanje je ovakvo: koeficijent na pobjedu Hrvatske je u prosjeku 10, što naravno znači da za svaki uloženi euro u ovom trenutku, ako pobijedimo, kladitelj dobije 10 eura. Koeficijent na pobjedu najbolje rangirane Ukrajine je 3,75.
Prvo s čime se skok Hrvatske na tako visoku poziciju povezao bila je činjenica da je Baby Lasagna, koji slovi za favorita na Dori, objavio i službeni spot koji je u 24 sata skupio 200 tisuća pogleda i općenito je dobro pozicioniran i pozitivno komentiran.
Tu negdje se stvara temelj dobrog plasmana. Izvođači objave pjesme po društvenim mrežama, fanovi ih slušaju i komentiraju, mediji to prenose, blogeri analiziraju i tom loncu kuha temeljac iz kojeg izlaze favoriti.
Nema tu velike tajne. Kladioničari kao i najzagriženiji fanovi prate nacionalne izbore za Eurosong i vrlo rano, prije prosječnih gledatelja, predviđaju tko je favorit. Na temelju toga slažu početne koeficijente i poredak koji se onda mijenja ovisno o broju uplata na svakog od njih, te činjenici hoće li ti favoriti doista dohvatiti Eurosong.
Da pojednostavnimo. Ako je točno da je Hrvatska skočila zbog Baby Lasagne, a on ne bude izabran kao pobjednik Dore, Hrvatska će na kladionici pasti.
Tako je lani bilo i s Letom 3 koji je skakao i šarao po ljestvici. Bili smo 19, pa 17, pa 13, pa smo opet pali. To je ovisilo i o ritmu u kojem su druge zemlje birale svoje kandidate, zatim kako su fanovi mijenjali mišljenja, kakav je čiji spot i reakcije na njega i slično. Međutim, to je tek jedna razina predviđanja.
Primjerice, jeste li znali da su u prosincu prošle godine favoriti za osvajanje Eurosonga bili Britanci? Dakle još se prije 120 dana moglo kladiti na Eurosong. Zvuči nevjerojatno, ali kladiti na pobjednika ste se mogli prije nego je Švedska uopće odabrala u kojem će gradu održati izbor.
Ni tu nema puno filozofije. Tada se najviše šanse davalo Italiji, Ukrajini, Švedskoj i sličnim zemljama isključivo po načelu tradicije. To su zemlje koje povijesno gledano uvijek dobro prolaze na Eurosongu i favoriti su. Kao primjerice Real Madrid koji često osvaja Ligu Prvaka ili dolazi do finala ili polufinala. Autsajderi poput San Marina ili Crne Gore u početku imaju deset puta manje šanse, ali i nude priliku za deset puta veću zaradu.
Zanimljiv je i slučaj Izraela. Prema Benu Robertsonu s britanske stranice ESC Insight posvećene Eurosongu, odmah nakon napada 7. listopada Izrael je na kratko skočio na prvo mjesto. Profesionalni kladitelji počeli su ulagati novac na pobjedu računajući na tzv ukrajinski efekt jer Ukrajina je od početka ruske invazije jedan Eurosong osvojila, a stalno je najveći favorit, bez obzira na kvalitetu pjesme. Tu se, pojednostavljeno računa na sentiment glasača.
Zanimljiv podatak, od početka rata u Izraelu pa do 20. prosinca čak 38 posto sveukupnog novca uloženog na Eurosong na Betfairu bilo je na ili protiv pobjede Izraela, koji je trenutno na 11. mjestu. Da se razumijemo, nije to velik iznos novca, jer ESC Insight procjenjuje da je do Božića lani na Betfairu uloženo tek 10 tisuća funti. Taj će iznos do finala Eurosonga dosegnuti par milijuna funti.
Pa ipak kladionice se uvijek smatraju za prilično pouzdani indikator uspjeha na Eurosongu. Od četiri održana natjecanja u zadnjih pet godina (jedan nije održan zbog korone), kladionice su tri puta pogodile pobjednike, jedino Maneskin nisu. Sigurno je da će što se više približavamo svibnju one biti preciznije. S obzirom na to da je klađenje zapravo procjena rizika, a ne predikcija pobjede, Izrael i Ukrajina će do samog kraja biti u vrhu jer se nikome ne isplati kladiti protiv njih.
Novinar ESC Insighta je pak proveo mali eksperiment da pokaže koliko je lista promjenjiva. Kad je objavljena lista izvođača za Sanremo, uplatio je 10 funti na pobjedu Italije i odmah ju pomaknuo s četvrtog na treće mjesto.
S obzirom na to da Britanija u zadnje vrijeme jako loše prolazi na Eurosongu (lani su bili pretposljednji), njihovo trenutno šesto mjesto je veliko iznenađenje. Evo zašto su tako visoko: prvo Olly Alexander je najveća zvijezda u zadnjih 15 godina koju je BBC nominirao za Eurosong. Kao frontmen benda Years nad Years u zadnjih deset godina izdao je dva albuma koji su osvojili top liste u Velikoj Britaniji te imao pet pjesama u Top 10. Na Spotifyu ga svaki mjesec aktivno sluša sedam milijuna fanova, što je do Božića bilo više nego svi drugi objavljeni kandidati.
To su sve stvari koje utječu na kladitelje, pa posljedično i na kladionice, pa onda i na glasače.
Klađenje na Eurosong ima najveće amplitude od bilo koje druge stvari na svijetu na koje se moguće kladiti.
Zanima vas što će se dogoditi s Hrvatskom ako ne pobijedi Baby Lasagna? Evo vam slučaja Poljske 2016. godine. Bili su favoriti, s pjesmom Cool Me Down, pjevačice Margaret, ali ona nije prošla i doslovno u rasponu od nekoliko sekundi kladionice su Poljsku srušile u rang autsajdera.
Slično je bilo s La Zarrom, lanjskom predstavnicom Francuske. Čim su procurile fotografije s njenog nastupa na probi, koeficijenti su se prepolovili.
Pa što onda objava spota Baby Lasagne ne bi utjecala na plasman Hrvatske.
Razni detalji utječu na procjenu uspješnosti neke pjesme.
Prema autorima s bloga Evoluteda, ugledne digitalne agencije iz Sheffielda koji su lani analizirali 69 pobjednika Eurosonga iz čiste statistike mogu se izvući vrlo zanimljivi zaključci.
Prvo, solo pjevač ili pjevačica pobijedili su u 72 posto slučajeva, a bendovi u samo 28 posto. Dakle 44 posto veće šanse imate za pobjedu ako ste solo na pozornici.
I spol čini razliku. Žene pobjeđuju u 66 posto slučajeva i imaju 32 posto više šanse da će osvojiti izbor. Ima tu još niz faktora. Žanr koji najčešće pobjeđuje je pop (51posto) balade osvajaju u 23 posto slučajeva, folk je na 9 posto, a country na 2,8 posto.
Jezik ne utječe na pobjednika, pa tako očito ni na šanse. Dosad je 46 posto pobjednika pobjeđivalo na engleskom, a 54 posto na drugim jezicima.
Još malo brojki: Italija u zadnjih 20 godina ima najbolji prosjek osvojenih bodova, čak 252. Švedska je pak skupila najviše bodova u povijesti: 5888. Irska i Švedska imaju najviše pobjeda u povijesti: svaka po sedam. Hrvatska je po ovom istraživanju peta najgora zemlja u povijesti.
Što još utječe na kladionice? Prema Eurovision Worldu kladionice prate i geopolitičku poziciju kandidata. Odnosno što bolje susjede imate koji će za vas glasati blokovski veće su vam šanse.
Na kladionice sve više utječu i društvene mreže.
Prema rezultatima predstavljenima na znanstvenoj konferenciji u Helsinkiju 2020. godine, pobjednika se pokušalo predvidjeti na temelju analize jednog milijuna tweetova putem različitih hashtagova vezanih uz Eurosong. Istraživači su ih prikupili, locirali zemlju iz koje tweet dolazi (koristile su se geolokacijske oznake). Cilj je bio utvrditi sentiment objave, odnosno je li on pozitivan ili negativan u odnosu na natjecatelja zemlje iz koje dolazi. Svaki izraz, emoji ili emotikon su pretvoreni u tokene.
Nakon analite milijuna objava odbacili su sve za koje nisu mogli utvrditi na koju se zemlju odnose, a među preostalih 210 tisuća izvukli niz zaključaka. Utvrđeno je sljedeće: postoji vrlo jaka veza između sentimenta twitteraša i rezultata glasanja.
Norveška koja je po glasovima bila prva te godine, po rangu količine tweetova bila je treća, a po odnosu pozitivnih i negativnih tweetova druga.
Zanimljivo pak, Island koji je bio prvi po apsolutno svim parametrima tweetova na kraju je završio šesti. A to znači da je na njihov plasman utjecao broj glasova žirija.
Slično, sjetit ćete se, dogodilo se i Hrvatskoj lani. Nakon glasova žirija bili smo pretposljednji sa samo 11 bodova, a na kraju završili 13, jer smo dobili 121 bod od publike, što je sedmi najveći broj bodova.
I za kraj, stručnjaci iz britanske agencije Little Dot Studios radili su i svoje istraživanje kako bi predvidjeli pobjednika. Fokusirali su se na YouTube i Spotify te spojili podatke s plasmanima zemalja kroz povijest. U matematičku jednadžbu su ubacili broj pogleda na pjesme na službenim kanalima Eurosonga na YT i Spotifyu i to podijelili s brojem dana otkad je objavljena.
Za prošlu godinu njihova je lista izgledala ovako: Švedska, Finska, Norveška, Italija, Velika Britanija, Izrael, Armenija, Francuska, Austrija, Nizozemska.
A Eurosong je završio ovako: Švedska, Finska, Izrael, Italija, Norveška, Ukrajina, Belgija, Estonija, Australija, Češka.
Pa vi procijenite sami.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....