Istina je, sudeći po svemu što se događa možemo reći da nam osvajanje Eurosonga nikad nije bilo ovako blizu - govori Tomislav Štengl, šef naše eurovizijske delegacije s kojim razgovaramo u srcu Malmöa dva sata prije nego li će naš eurovizijski predstavnik Baby Lasagna primiti ovogodišnju nagradu OGAE International Networka, zajednice u kojoj su 42 eurovizijska kluba, a čiji su članovi prošlih godina točno predviđali tko će pobijediti na Eurosongu. Jesu li pogodili i ove godine?
- Svi bismo to voljeli, a kako će na kraju ispasti, doznat ćemo u subotu. Dotad, Baby Lasagna na kladionicama drži kvotu za pobjedu od 41 posto, čime se približava lanjskoj pobjednici Loreen čije su kvote dva dana uoči finala bile oko 50 posto - podsjeća Štengl kojeg pitamo osjeća li i on kao šef delegacije da bi nam se pobjeda mogla doista osmjehnuti.
- I da i ne. Organizatori se trude sve tretirati ravnopravno, ali činjenica je da, kad je netko favorit, da se njegovi zahtjevi možda nešto ozbiljnije shvaćaju. S druge strane, mi stvarno pazimo da nemamo neke nerealne zahtjeve, i nikako ne želimo glumiti nekakve velike zvijezde da nam se to dogodine ne bi vratilo po zlu, da netko ne bi rekao: oni iz Hrvatske lani su se pravili važni, ajmo ih sada zeznuti - objašnjava Štengl koji otkriva kakve će se izmjene dogoditi u nastupu našeg predstavnika u subotnjem finalu.
- Bit će to doista sitnice. U polufinalu je jedan kadar trebao drugačije izgledati što se nije tada dogodilo, ali dogodit će se u subotu. Ništa radikalno se neće promijeniti, uostalom niti se ne smije promijeniti u odnosu na probe i polufinalni nastup. Pa nismo mi ovdje probavali dva tjedna doslovno svaki korak i svaku kretnju, da bi sad nešto mijenjali - kaže Štengl od kojeg doznajemo kada ćemo saznati pod kojim rednim brojem Baby Lasagna nastupa u finalu Eurosonga.
- To će se otkriti danas navečer, kad doznamo koje su zemlje u finale prošle iz drugog polufinala. Dakle, negdje sat-dva nakon toga producenti će utvrditi konačan raspored nastupa u finalu. Bi li mi osobno bilo draže da nastupamo u prvom ili drugom dijelu subotnjeg spektakla? Ako bih mogao birati, radije bih da smo u drugom dijelu, mada mislim da to koji po redu nastupaš nije ključno - ističe Štengl koji nam potvrđuje da će eurovizijski žiriji glasati sutra nakon druge kostimirane probe finala Eurosonga. Dijeli li i šef naše delegacije mišljenje mnogih prema kojima je Baby Lasagna već "kupio" publiku, ali bi mu planove za pobjedu mogao pomrsiti upravo žiri?
- Mislim da je to dobro detektirano i da bi u slučaju Baby Lasagne doista puno neizvjesnije moglo biti sa žirijem nego s publikom. Naš Marko ljubimac je publike, stvarno ga svi vole. S druge strane ja ne očekujem da će nas žiri nešto jako zeznuti jer nemaju razloga za to, ali ne bih volio da se ponovo lanjsko finale u kojem je Loreen, zahvaljujući žiriju, odnijela pobjedu Fincu Kaariji, koji je, kao Marko danas, bio apsolutni miljenik publike (koja je naravno voljela i Loreen, ali ipak ne u tolikoj mjeri). Kako bilo, može se reći da je Baby Lasagna već sada pobjednik. On je napravio ogromni posao. Mi se družimo intenzivno već tri mjeseca tijekom kojih je on napredovao i vokalno i koreografski. Meni je fascinantno kako se taj miran, tihi plahi mladić na sceni pretvori u drugu osobu. To je skoro kao Jackyl i Hyde - u šali kaže Štengl.
No, kakav je plan i program ako se dogodi ono o čemu svi sanjamo, što ako Hrvatska stvarno pobijedi na Eurosongu?
- Prema protokolu vraćamo se u Hrvatsku u nedjelju poslijepodne, imat ćemo tog dana gostovanje u HRT-ovom središnjem Dnevniku, a čitam po novinama da se spremaju i nekakvi dočeci... - kaže Štengl koji je skupa s Letom 3 lani vratio Hrvatsku na vidljivo mjesto Eurosong mape. Što kaže na taj kompliment?
- Nisam neki stidljiv tip, ali nisam ni od onih koji vole previše pričati o nekakvim svojim uspjesima. Ali, izgleda da ipak radim nešto dobro jer je to prepoznao i EBU pa sam postao član njihove referentne grupa za Eurosong. Što se Dore odnosno Eurosonga tiče, meni je drago da smo mi s HRT-a postigli to da nam se na Doru sada javljaju glazbenici svih profila, svih glazbenih žanrova, da više ne postoji fama kako je Dora žanrovski određena i stisnuta u uskim glazbenim okvirima. Uoči svake Dore posljednjih godina pozivam da se jave svi koji imaju neku svoju kvalitetnu i autentičnu glazbenu priču za ispričati i jako mi je drago da taj poziv glazbenici slušaju i odazivaju se na njega. Osim toga, ovako koncipirana Dora na kojoj se natječaj ne raspisuje u zadnji trenutak te koja dozvoljava nakladnicima i glazbenicima da rade na svojim pjesmama, doveli su do toga da se na Doru prijavljuju ljudi kojima do prije par godina ne bi to palo na pamet. Uostalom, i sam Marko koji je prije pet godina na Dori nastupao s grupom Manntra nedavno je kazao kako je bio protiv toga jer je smatrao da metalci nemaju što raditi na Dori. U međuvremenu se puno toga promijenilo pa se na Doru javljaju i Let 3, i Krešo i kisele kiše, Detour... Mama ŠČ! pravi je europski eurovizijski hit, dečki iz Leta 3 u hrvatskoj su eurovizijskog razglednici ove godine... Drago mi je da Dora više nije natjecanje na koje glazbenici ne žele ići, drago mi je da je Dora postala fora - kaže Štengl.
Može li Hrvatska organizirati Eurosong?
- Naravno da može. Iz onog što ja znam, a znam podosta, to je veliki i zahtjevan posao, ali to nije nešto što radi samo zemlja domaćin. Ove godine u Švedsku su uz STV došli i ljudi iz organizacije EBU-a, ekipa koja je radila Eurosong lani u Liverpoolu, kao što je lani u Liverpool stigao tim koji je radio na Eurosongu u Torinu... To je kao putujući cirkus, vi ne možete raditi sami bez tih ljudi koji su svi radili velike projekte i točno znaju kako što treba izgledati i organizirati. Tu su i ljudi koji su radili velike američke spektakle, poput "American Idola" - tumači Štengl koji smatra da bi Eurosong Hrvatskoj mogao namaknuti "lijepe novce".
- Torino je iznos uložen u Eurosong vratio sedmerostruko. Mnogi turisti dolaze u grad u kojem se zbiva Eurosong: lani se očekivalo oko 100.000 ljudi u Liverpoolu, a došlo ih je pola milijuna. Svi ti ljudi troše, jedu, piju, spavaju, poneki od njih toliko se zaljube u grad u koji su došli da se u njega i kasnijih godina rado vraćaju... Osim toga, zemlja domaćin Eurosonga godinu dana ima besplatnu reklamu jer se u svim eurovizijskim napisima ističe gdje se koje godine Eurosong održava, što mogu kapitalizirati i sama država i Turistička zajednica... Dakle, to je priča koja se itekako isplati - kaže Štengl.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....