HEJT SLOVENI

Redatelj spota o kojem bruji cijela regija: ‘Eksplodirao je zato što je brutalan. Ovo nitko nije očekivao‘

‘Odlučio sam se za odvratnu, ljigavu konfekcijsku reklamu da ozbiljno ukažemo da govor mržnje mora stati‘, kaže Predrag Ličina
Hristina Popović; Goran Bogdan; Severina
 Buka TV/YouTube

Upakiran u lepršavu reklamu koja podsjeća na one za trgovačke lance, s Goranom Bogdanom, Hristinom Popović i Severinom u glavnim ulogama, redatelj Predrag Ličina osmislio je spot "Hejt SLOVEni, još ste živi?" u kojem protagonisti, glumeći mušterije i trgovce, sa širokim osmijehom izmjenjuju govor mržnje.

Naravno, skeč, koji je od redatelja kultne zombi komedije "Posljednji Srbin u Hrvatskoj" naručio bosanskohercegovački magazin Buka upravo kao dio kampanje protiv govora mržnje, u rekordnom je roku preplavio sve medije regije i ostvario svoj cilj - šokirao, ali i na crnohumoran način, uz gorak osmijeh, na kraju pokazao kako izgledaju uvredljivi komentari, mahom na nacionalnoj osnovi, na društvenim mrežama i portalima kad se izgovore uživo.

image
Screenshot Iz Spota

Jeste li očekivali da će spot protiv govora mržnje imati toliki odjek u svim medijima regije?

- Kako je dan odmicao, shvatio sam koliko je "pokidao" kroz medije. Čak je došao do daleke Makedonije, da ne kažem i do Slovenije. Očekivao sam da će imati odjek, ali ovoliki baš i ne. Nije nitko. To znači da su ljudi shvatili i da su svjesni kako se narod razgovara na društvenim mrežama i komentarima. Sve ti je kao smiješno, ali na kraju i nije. U principu, smiješ se nečemu tragičnom.

Jeste li pomislili da je možda i previše provokativan?

- Meni nije, ali mislio sam da će nekima biti. Baš zato što je previše, zato je tako i eksplodiralo. Jedino na ovakav način možeš privući pažnju jer progovaraš istinu, ali na drugačiji način.

Glumci su vjerojatno ciljano odabrani baš zbog svoje velike popularnosti u regiji?

- Odigrali su to maestralno. Bili su jako motivirani i stalno su ispitivali kad ćemo snimati, užasno im se dopalo. Zbog korone je bilo teško to složiti, neki su u Zagrebu, neki u Beogradu, neki u Banjoj Luci. Goran Bogdan je stalno na putu, snima po cijeloj bivšoj zemlji. Trebalo je naći tih nekoliko sati da se svi spoje i da je barem pola ekipe negativno na koronu.

Kako ste se odlučili spot upakirati u konfekcijsku reklamu?

- Kad sam pisao scenarij, prvo sam mislio te riječi, koje izgovaraju jedno drugome, staviti da budu u offu, kao njihove misli. Kad ona njemu kaže: "Puno hvala", da se "Stoko" čuje u njenoj glavi, a onda sam skužio da to nije to. Puno je efektnije da to stvarno izgovori, onda je puno moćnije. Razmišljao sam što bi bilo stepenica iznad u smislu stilizacije koja će poduprijeti tu moćnost, u koju formu zapakirati i odlučio sam se za odvratnu, ljigavu, konfekcijsku reklamu gdje su svi presretni. Napisao sam to u formi klasične reklame za trgovački centar, s lijepom, svijetlom, prozračnom fotografijom gdje se svi smiju jedni drugima, samo još nedostaju malo dijete i pas. Sve se posložilo.

Već ste se u filmu "Posljednji Srbin u Hrvatskoj", pa i u promidžbenom spotu za kampanju Milorada Pupovca poigrali vječnim antagonizmom između Srba i Hrvata. Jeste li strahovali da ljudi neće shvatiti vašu ironiju?

- Ne. Tko shvati, shvatit će. U satiri se najbolje snalazim i ona je najefektnija za ovakve poruke, a moja je prednost što ne doživljavam ove male narode previše ozbiljno i dosta su mi smiješni i inspirativni. Naravno da će biti onih koji neće shvatiti. Kad smo radili Pupovca, neki je veliki Hrvat napisao pod spot: "To ja tvrdim cijelo vrijeme", a veliki Srbin: "Što radite jadnom čovjeku, kako vas nije sramota tako izmišljati?" Neki ne shvaćaju satiru. I danas se pojavio komentar nekog radikalnijeg koji je rekao da je sve prozirno, da Muslimanke glume lijepe žene, a Srbin ima bradu i sataru. Drugima smo yugo-zomboidi. Znači, hejteri su ishejtali hejt protiv hejta.

Znači li to da smo nepopravljivi?

- Nekima nema spasa. No, postoji nada da će netko ipak skužiti. Klinci barem. Ako i jedan hejter poklekne poslije ove reklame, ja ću biti zadovoljan. I ako se ljudi počnu pozdravljati s "hejt".

image
Redatelj Predrag Ličina
Marko Todorov/Cropix

Kako to da ste tek u 48. godini bili debitant s dugometražnim filmom? Snimate li novi?

- Debiltant, haha. Spreman nastavak "Posljednjeg Srbina". Hrvojku Horvat iz potpuno druge perspektive. Ona će biti glavna junakinja, a radnja se događa u budućnosti, 2061., kad su svijet okupirali izvanzemaljci, a Hrvojka putuje kroz vrijeme u prošlost ne bi li spriječila izvanzemaljce da okupiraju Hrvatsku. To je kao neki narodni ep o putovanju kroz vrijeme s pjesmom i plesom.

Što je sa serijom koju ste spremali o poznatom kradljivcu knjiga Aleksandru Milesu?

- Ivica Đikić i ja smo napisali po nama genijalan scenarij, ali nismo nigdje prošli na najtečaju, a ni dobili obrazloženje zašto.

Radite li i neku seriju?

- Radim na zombi komediji. To sad razvijam.

Usput ste i pisac. Ima li tu nešto novo?

- Dvije zbirke priča, "Bljuzga u praskozorje" i "Bljuzga u podne", koje sam objavio, zapravo su ideje za filmove koje sam pisao posljednjih desetak godina, a koje nikad neću snimiti.

Čime se još bavite u ovo doba pandemije?

- Gledam filmove i serije, čitam dosta knjiga. I pratim svaku utakmicu Liverpoola.

Mislite li da ste na svoj način otvorili prolaz prema boljem razumijevanju između Srba i Hrvata, da se barem smijemo istim stvarima?

- Ja ne bih tu zaboravio braću Bošnjake jer ovaj je projekt namijenjen BiH i naručitelj je banjolučki magazin Buka. No, proširio se na sve bivše zemlje. Slovenci pitaju gdje su oni, pa sam se odlučio i na nastavak, remake stare reklame za Radensku koja je snimana po cijeloj bivšoj državi, ali na foru da se svi mrze. Vidjet ću koja su prava na otkup.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. listopad 2024 00:00