Jedno od većih iznenađenja u prošloj sezoni "Crno-bijelog svijeta", daleko najboljoj i najambicioznijoj dosad, bio je vremenski skok izveden već u prvoj epizodi. Umjesto sanjarenja u šareno oslikanim osamdesetima, radnja je neočekivano skočila nekoliko godina u budućnost, u mračni početak devedesetih, Domovinski rat, smrt, depresiju.
Autori su naglo izvukli tepih ispod nogu gledatelja uljuljkanih u nostalgični eskapizam i bacili ih daleko naprijed, dajući im na trenutak sasvim drugačiji pogled na radnju i likove, ali taj flash forward, iako izveden spretno, nije svima najbolje sjeo.
Dio fanova se uzrujao jer se perolaka humorna serija o godinama za koje se čini da je u njima bilo lagodnije i ljepše živjeti nepotrebno opterećuje tamnim tonovima i teškim temama.
CBS je najbolji, komentiralo se po društvenim mrežama, kad je šaren, prpošan i neopterećen. I pritom je nebitno koliko je doista realno oslikana epoha u kojoj junaci serije postoje. Vrijeme efikasno briše sve ono ružno iz prošlosti, a iz današnje pandemijske perspektive sve te nestašice i krize osamdesetih, ekonomske ili političke, čine nam se u najmanju ruku smiješnima.
Taj feelgood faktor uvijek je bio ključ uspjeha serije, još od početka, a kako tek ne bi sada kada nam se ta i takva prošlost čini toliko dalekom i nemogućom, da se čovjek zapita hoće li se sretna vremena, ova ili ona, ikad vratiti.
Nova sezona, čije smo četiri epizode ekskluzivno dobili na uvid uoči večerašnje premijere na HRT-u, više nego ikad igra na kartu nostalgije.
Šok na početku
Jasno je to od prve sekunde prve epizode koju doduše otvara iznenađujući kadar, upravo na tragu vremenskih skokova u prošloj sezoni. O čemu je točno riječ, nema smisla otkrivati, ne bi bilo fer pokvariti taj početni šok, ali ideja će vam odmah postati jasna. Autori imaju samo jedan cilj - izvući nas što prije iz duge i mračne korona-zime i transportirati u neke bolje dane.
I do polovice prve epizode, kad za isti stol sjednu Žungul, Kipo i Una, pa Jura, Ksenija i Dominik, shvatite da ste jedva dočekali da se stara banda ponovno okupi. A bolji trenutak za to ne postoji.
Unatoč svim manama, a u prvim epizodama ponešto ih ima, poglavito scenarističkih, ponedjeljkom navečer na televiziji vam se, podcrtan sjajnim soundtrackom nakrcanim hitovima Boe i Đavola, nudi svijet u koji na barem sat vremena možete pobjeći daleko od Stožera, lockdowna i brojanja mrtvih po TV dnevnicima.
U tom kontekstu pravo je čudo što smo novu sezonu uopće dobili.
Jer u godini potresa i globalne pandemije serija, za koju se na kraju svake sezone govorilo da se više neće snimati jer je preskupa i logistički prezahtjevna, uspjela je nastati unatoč epidemiološkim mjerama, zabranama i strahovima, u ljetnoj pauzi od korone, taman da nam usred lockdowna pod bor stigne kao najljepši božićni poklon.
Interfilmu, producentu Ivanu Maloči te redateljima i scenaristima Goranu Kulenoviću i Igoru Mirkoviću s te strane treba priznati golem, na trenutke nadljudski napor.
CBS ove sezone, kako je Maloča već pobrojao, ima 210 glumaca, 1000 statista, sniman je na 120 lokacija, a produkcijski tim s glumcima je dnevno odrađivao i šihte od po 15 sati, samo da bi preduhitrili proboj korone na set.
15 tisuća maski
Potrošeno je oko 15 tisuća maski, obavljano je i po 30 testova dnevno, temperatura je u tih nekoliko mjeseci snimanja ljudima izmjerena valjda više od 30 tisuća puta, a od nekih su važnih lokacija odustali jer su zgrade u potresu zaradile crvene naljepnice ili se nije moglo putovati preko granice.
I što smo na kraju dobili?
Prve epizode, radnjom na trenutke raspršene i ponešto neujednačene, na leđima nose odlični Slavko Sobin kao Žungul i Elizabeta Kukić kao Dunja. Kaja Šišmanović sjaji kao Una, a kao epizodist iznenađuje i mladi srpski glumac Slaven Došlo, koji u seriji glumi njenog dečka Žileta.
Iznenađenja zato nema kod Jelene Miholjević i Anice Dobre, koje su kao Jagoda i Ksenija, kao i uvijek - dobre.
S druge strane prava je šteta što je odvojak radnje u kojem pratimo Karla Maloču kao Žaca dok služi vojni rok na poligonu Pazarić kod Sarajeva dosad najtanji dio priče.
Vojni rok ispričan je uglavnom anegdotalno, a likovi su karikature, kao da slušate svog strica kad vam priča viceve o JNA, torturi namrgođenog narednika i noćnim bjegovima iz kasarne radi djevojaka i zabave. Ali svi su ti stereotipi logičan dio nostalgičnog CBS mozaika od samog početka. U prve četiri epizode tako se redaju brojni simboli života u Zagrebu osamdesetih, kao da prolazimo kroz popis za kupnju namirnica i stavljamo kvačice.
Sve je tu, Cibona 1985. osvaja Kup prvaka Europe, pa se tako kroz jedan kadar prošeću mladi Dražen Petrović i Sanja Doležal koji se zaljubljeno iskradaju sa slavlja u Lisinskom.
Iako za radnju posve nepotrebni, u tim cameo ulogama neodoljivi su Katarina Baban kao Sanja i košarkaš Luka Krajinović kao mladi Dražen. Uz njih se kratko pojavljuju i Mirko Novosel (naturščik Miroslav Medaković), pokojni Rajko Dujmić (Kristijan Živčec, u stvarnom životu programer), mladi Gibonni (Josip Brakus), mladi Dino Dvornik (Tin Rožman) pa Branko Lustig (Mirko Fodor) te legende Radija 101, tada još znanog kao Omladinski radio.
U samom finalu, kako su producenti najavili, pričat će se i o eksploziji u Černobilu.
Puno je takvih malih štikleca i posveta eri, pa čak i kad se na ekranu ništa ne događa, gledatelji koji su upoznati s tom 1985. itekako će se dobro zabavljati prepoznajući kultne predmete, postere, komade odjeće, aute, ljude i reference.
Zabavan je i štos iz prve epizode: u Ini zbog nametnute štednje organiziraju reli pod egidom: "Štedi benzin, ne vozi brzo!", a umjesto rezultata mjeri se količina goriva koja je ostala u spremniku. Tko ga je potrošio najmanje, pobjednik je.
Malo i o radnji: smještena je u period od travnja 1985. do svibnja 1986., od Cibonina trijumfa do Černobila, a osim toga od povijesnih događaja provlače se i Live Aid koncert, Omladinski mirodrom u Splitu (danas ga se naziva Ultrom prije Ultre) te pripreme za Univerzijadu. Likovi pak imaju svoje privatne drame.
Una je nakon završene akademije u depresiji jer joj glumačka karijera ne ide po planu, Jagodi poslovni uzlet poremeti inspekcija u privatnom butiku, dok Žac nakon kraće ljubavne afere u JNA kreće studirati u Zagrebu.
Žungul k'o Žungul: red fotografiranja važnih događaja, red zavođenja djevojaka, a Jure (Sreten Mokrović) se teško snalazi na poslu u Ini. Marinu (Sara Stanić) pak čeka veliko, po život važno iznenađenje.
Plejada novih nada
Treba spomenuti i nekoliko novih mladih glumica koje na velika vrata ulaze u seriju: Lidija Penić Grgaš u ulozi novinarke Suzi, Ivana Gulin kao Žiletova sestra, Luna Pilić kao Bjanka, Žungulova ljubavna meta, te Korana Ugrina, kći Ksenije Marinković i Kristijana Ugrine, u epizodnoj ulozi.
Nažalost, u prvih nekoliko epizoda još nije do kraja jasna glavna narativna nit, a stvari se razvijaju po načelu: neko vrijeme s nekim likovima, a kamo sve vodi, saznavat ćemo postupno svaki ponedjeljak od 21 sat na HRT 1.
"Crno-bijeli svijet" nam se, dakle, vratio. I svatko će imati neko mišljenje o njemu. Nekima će možda biti predvidljiv, nekima prezašećeren, nekima taman, a nekima možda i senzacionalan. Ali svi ćemo ga dočekati baš kao što bismo dočekali starog prijatelja koji vam se nakon dugo vremena pojavi na kućnom pragu.
Pa što ako ćete većinu vremena pričati stoput ispričane priče i još jednom se prisjećati boljih vremena i mladosti, malo plakati i smijati se. Bolje provedenu večer nego uz takav "Crno-bijeli svijet" teško da u ovom mračnom adventu možete zamisliti. Dobro došli natrag.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....