Nisam ni statičar ni građevinac nego scenograf, ali ekipa je tako dobro odradila posao da naš set 'Dar Mara' nije ni osjetio petrinjski potres. Ipak je u pitanju drvena građa koja je bila i odlično usidrena. Veći su nam problem vremenske nepogode, poput oluje koja se u pet minuta stvorila u srpnju prošle godine, no zapravo vam mogu naštetiti tek vjetrovi jači od 150 kilometara na sat - objašnjava nam Ivan Veljača, glavni scenograf serije Nove TV "Dar Mar".
Hrvatski rekord
Riječ je eksterijernom setu, dakle onom na otvorenom i to najvećem koji je dosad napravljen za neku hrvatsku produkciju.
Veći od ovoga imale su samo neke strane produkcije koje su se snimale kod nas, poput "Winnetoua" i "Dark Towera", no u većini slučajeva ni strani filmaši u Hrvatskoj nisu ostvarili sličan pothvat.
Produkcija Nove TV tako je na Zagrebačkom velesajmu, na dvije minute od paviljona gdje im je studio u kojem snimaju interijere, sagradila malo imaginarno primorsko mjesto Dizmovo u kojem se događa radnja serije. Sve je sagrađeno gotovo u prirodnoj veličini i ima ukupnu tlocrtnu kvadraturu više od 600 četvornih metara, površina pročelja iznosi oko 3000 četvornih metara.
Sagrađeno je više od 20 objekata, uključujući glavni trg i okolne ulice koje su gledatelji "Dar Mara" mogli zamijetiti u seriji koja je krajem godine otišla na uobičajenu blagdansku pauzu. U ponedjeljak 1. veljače "Dar Mar" se vraća na program Nove TV. Snimanje je nastavljeno 11. siječnja i trajat će do ožujka, a dotad će set biti drugi dom ekipi serije.
A sve je sagrađeno u samo osam tjedana. Budući da Veljača dugo surađuje s tom komercijalnom televizijom, točnije od 2010., i u tom razdoblju nije radio samo pet njihovih projekata, uključujući reality showove, uigran su tim. Tako već imaju uhodani standard prema kojem Veljača projektira u okviru mjesec dana, potom to šalje na ocjenu direktorici produkcije Sanji Tucman i ostatku ekipe koja je uključena u sve segmente postavljanja serije te onda unosi preinake. Sve u svemu, od prvog nacrta do onog finalnog prođe oko dva mjeseca.
- U svibnju smo pokrenuli gradnju seta i imali smo rok od osam tjedana. Radilo se stvarno bez prestanka, znalo je biti i po 40 ljudi na gradilištu. Svi zidovi zgrada, kuća i crkve, sve je rađeno od pločastih materijala. Konstrukcija je, naravno, od masiva. Fasade su prave, baš kao i krovne konstrukcije - objašnjava Veljača. Bio je to, dodaje, veliki izazov za njega. Radio je već nešto slično, u Latviji stari Hamburg iz 1900., ali bio je to ipak tri puta manji set.
Tri dizalice
- Ali ovdje smo imali kratak rok, a kod televizije je sve u rokovima, veliki posao, no sve je to stvarno i izazov i gušt. Puno kompliciranije je bilo od gradnje interijera, jer oni rade maksimalno do tri metra visine i često se ne rade kompletni stropovi, a ovdje nam najviša građevina ima čak 14 metara.
Za nju su nam bile potrebne tri dizalice, a ja sam cijelo vrijeme bio iznimno oprezan, da se nikome ništa ne dogodi, jer sam jednom davno pao sa scenografije i gadno se polomio pa jako pazim na sigurnost na radu.
Sve u svemu, kad bih morao povući paralelu, unutarnji set vam je poput uređenja interijera, a ovo vani poput montažne gradnje - ističe Veljača.
U slučaju "Dar Mara" bio je zadužen za oba i radio ih paralelno.
Proizveli su i 120 prozora i škuri, nekoliko desetaka vrata, betonirali pod da izgleda kao onaj kameni. A ako nekog Dizmovo podsjeća na Grožnjan, to nije slučajnost, jer Veljači je on, kao i još neki istarski gradići, poslužio kao inspiracija.