MINI SKANDAL

Je li Damir Kedžo smio snimati spot ‘Divlji vjetre‘ ispred džamije u Rijeci?

Fedor Džamonja, sin kipara: ‘Radi se o autorskim pravima. Ako treba na sudu ćemo vidjeti tko je u pravu‘
Damir Kedžo
 Matija Djanjesic/CROPIX

Kad je naš poznati pjevač Damir Kedžo ovo proljeće krenuo u snimanje svog novog videospota za remiksiranu verziju pjesme “Divlji vjetar”, s kojom je pobijedio na Dori i trebao nastupiti na Euroviziji - kasnije otkazanoj uslijed pandemije koronavirusa - vjerojatno nije ni slutio da bi ga kadrovi iz tog spota mogli dovesti do mini-skandala, u kojemu ga se potražuje novac za snimanje na lokaciji.

Kedžo je, podsjećamo, spot snimao na lokaciji poznate riječke džamije na Hostovom bregu, u dogovoru, kako kaže, s Islamskom zajednicom u Rijeci.

Iznenađen dopisom

No čini se da Fedor Džamonja, sin i nasljednik Dušana Džamonje koji je projektirao džamiju u koautorstvu s arhitektima Brankom Vučinovićem i Darkom Vlahovićem, sprema tužbu protiv pjevača, budući da mu se ovaj nije prethodno obratio za dozvolu za snimanje spota. Prema medijskim napisima, Džamonja od pjevača traži 100.000 kuna zbog navodne povrede autorskih prava. Fedor Džamonja nam nije htio potvrditi kako je doista podigao tužbu te da je zaista riječ o tom iznosu, rekavši nam kako između njega i Damira Kedže, zapravo, “nema svađe”.

image
Damir Kedžo
Matija Djanjesic/CROPIX

- Radi se o autorskim pravima. Ako treba, na sudu ćemo vidjeti tko je u pravu, a ja ga još jednom pozivam da pronađemo izvansudsko rješenje - rekao nam je Fedor Džamonja u kratkom telefonskom razgovoru.

Damir Kedžo nam je, pak, rekao kako je ostao iznenađen dopisom koji je iz odvjetničkog ureda prije koji dan stigao na njegovu adresu.

Prepoznatljive vizure

- Mi smo kroz brojne eurovizijske aktivnosti i predstavljanja pjesme 'Divlji vjetar' prikazivali svijetu svu glazbenu, ali i multikulturalnu i prirodnu ljepotu i različitost Rijeke i Hrvatske iz koje dolazim. Glazba je univerzalni jezik, koji svi razumiju, glazbom sam uvijek slao poruke ljubavi i to ću slati i dalje, svima.

Džamija Islamske zajednice u Rijeci jedna je od prepoznatljivih arhitektonskih građevina u Rijeci i na koju smo kao građani i zajednica ponosni, i baš zato smo željeli da se njene vizure vide u spotu 'Divlji vjetar' - rekao nam je Kedžo, dodajući kako smatra da se u navedenom slučaju snimanja spota na javnoj površini ne može govoriti o povredi autorskih prava.

- Nismo povrijedili autorska prava. Snimali smo na javnoj površini, a javili smo se i osoblju Islamskog centra u Rijeci koji su tog dana bili u džamiji. Nakon razgovora s imamom vezano uz snimanje, objasnio nam je da za snimanja unutar džamije moramo kontaktirati njih i autora zgrade, no kako za snimanja vani ne trebamo dozvolu, jer je to javni prostor. Tako da su nam u džamiji rekli da možemo slobodno snimati. Nama su trebale prepoznatljive vizure i snimili smo ih vani na javnoj površini, za koju nam ne treba dozvola za snimanje - smatra Kedžo.

Riječ odvjetnika: Arhitektonski objekti na javnoj površini podložni su reproduciranju

Sakralni se objekt nalazi na javnom mjestu i ima javnu funkciju. Prema članku 91. Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima, obrazlaže odvjetnik Damira Kedže, Riječanin Marin Barić, navedeno je da se na takvim mjestima smiju reproducirati autorska djela objekata.

- Taj članak jasno govori da su arhitektonski objekti, koji su trajno smješteni na javnoj površini, podložni snimanju i reproduciranju. Objekti se, ipak, ne smiju reproducirati u trodimenzionalnom obliku, prema članku zakona. Tako da mi svakako nismo mogli izraditi i imati maketu Džamonjine džamije u spotu. Da jesmo, tada bismo kršili autorska prava, no ovako se o tome ne može govoriti - smatra odvjetnik Barić, dodajući kako nitko ne spori autorska prava Dušanu Džamonji, no važno je znati, dodaje, da i autorska prava podliježu ograničenjima, “kako sadržajnim, tako i vremenskim, što je kod nas period od 70 godina”.

- Ta ograničenja postoje upravo zato da ne bi dolazilo do ovakvih slučajeva. Kada ne bi postojala ta ograničenja, svatko tko bi prošao pored riječke džamije i napravio Instagram sliku, mogao bi odgovarati za kršenje autorskih prava. Također, u čl. 92. Zakona je dodano kako se navedena odredba primjenjuje na vanjski izgled objekta. Dakle, nije moguće ući i snimati. No, ako prolaziš pored džamije i snimaš, to je dopušteno, jer u suprotnom bi se radilo o kršenju ustavnih prava. Svatko ima pravo kretati se po javnoj domeni i snimati - tvrdi Kedžin odvjetnik Barić, dodajući kako je, nakon što je Fedor Džamonja zaprijetio Kedži tužbom, kontaktirao i ostale koautore riječke džamije koji s Kedžinim projektom snimanja videospota na navedenoj lokaciji nisu imali nikakav problem.

- U prvom svojem dopisu, odvjetnici Fedora Džamonje citirali su odredbe zakona koje se odnose na kršenje autorskih prava, no mi smo jasno naznačili da u našem slučaju nije došlo do kršenja tih prava. Pozvali su nas i na miran razgovor i izvansudsko rješenje spora, na što smo mi pristali, dodavši kako o naknadi bilo kakve vrste ne može biti govora na tom sastanku, jer ne postoji kršenje autorskih prava. Kada smo dogovorili to mirno rješenje spora kroz razgovor, oni su nam odgovorili da neće doći, osim ako nećemo razgovarati o visini financijske naknade. Mi na takav način nismo htjeli razgovarati. I dalje odobravamo spremnost na izvansudsku nagodbu i spremni smo razgovarati, no poričemo kršenje autorskih prava te na tom sastanku ne možemo pričati o visini financijske naknade - zaključio je odvjetnik Barić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. prosinac 2024 23:17