SPORNA PJESMA 'CRAZY'

HRVATSKI GLAZBENI STRUČNJACI I MENADŽERI O BURI OKO FRANKINE PJESME 'Nešto tu definitivno nije štimalo...'

 
Guez i Franka Batelić
 Guez, Franka Batelić / FACEBOOK, INSTAGRAM

‘Danas je objavljen redoslijed nastupa 1. polufinala Eurosonga. Nastupamo 12. u prvom polufinalu, 8. svibnja’, napisala je Franka Batelić u utorak na svom profilu na Facebooku, uzbuđena oko nastupa, unatoč tome što se već danima vode rasprave o originalnosti pjesme kojom predstavlja Hrvatsku na Eurosongu.

Podsjetimo, za plagijat ju je optužio reper iz Rumunjske, Guez, koji je rekao da je Frankina pjesma 'Crazy' zapravo njegova, a ona ju je uzela te samo dodala svoj tekst. Nakon optužbe u kojoj je Guez između ostalog Hrvatima poručio da ‘odjebu s Eurosonga’, odmah se oglasio Frankin menadžer Siniša Bevanda koji je rekao: 'Pjesma Crazy je autorsko djelo tima Karpo medija, na kojoj je, uz Branimira Mihaljevića, produkciju radio Denis Mevlja, poznat i pod umjetničkim imenom Denzel Beats, a tekst i vokalne dionice radila je Franka.’

Uskoro je postalo jasno da je Denis, koji inače radi i prodaje beatove, na stranicu za prodaju, zabunom stavio krivi dokument pod nazivom druge pjesme, tj. stavio je pjesmu koja je rađena za Eurosong za koju nije imao odobrenje Branimira Mihaljevića kao koautora za prodaju.

‘Pjesma ‘Crazy’ u potpunosti je rađena isključivo za Eurosong i do prodaje nikako nije smjelo doći. Nesporno je kako je Guez kupio pjesmu ‘Blame me’ s vrlo limitiranom licencom, no moram naglasiti i kako je rumunjski glazbenik prekršio dva članka ugovora o kupovini glazbenog materijala s Denzel Beatsom, radnjama na koje Ugovorom nije imao pravo’, napisao je Mihaljević u priopćenju.

S HTV-a nisu komentirali slučaj, a hrvatski estradni menadžer Zoran Škugor smatra da bi TV kuća ubuduće ovakvim projektima trebala pristupati ozbiljnije: ‘HTV bi konačno morao uvoditi u ugovore klauzulu da autori glazbe i tekstova u pjesmama predstavnicama Hrvatske na Eurosong jamče da su u pitanju originali. Televizija sebe mora zaštititi. HTV je izbor pjesme za Eurosong prepustio Hrvatskom društvu skladatelja (HDS) i Hrvatskoj udruzi za zaštitu izvođačkih prava (HUZIP) i zato im se sad događaju ovakve stvari.’

Za Slobodnu Dalmaciju je rekao da je beat dio pjesme, ali on, ističe, nije toliko bitan, važni su melodija i tekst: ‘Cijeli svijet radi na ovaj način. Ovi koji izmišljaju beatove iste stavljaju na javnu prodaju. To može kupiti 100.000 ljudi. Dakle, naši su to kupili, a da nisu znali da je istu stvar kupio i Rumunj. Branimir Mihaljević kao autor pjesme mora znati što uzima, a zna da uzima beat za pjesmu koja ide na Eurosong. Branimir je, po mom mišljenju, napravio grešku što vlasnika tog beata nije pitao koliko to košta i je li on jedini koji ga koristi, pa da ima ekskluzivu.’ Dodaje da pjevač koji na koncu izvodi pjesmu, ima najmanje veze s cijelom procedurom.

‘Problem je nastao kad je Rumunj izbacio svoju stvar u eter dva dana prije nego su naši lansirali Frankinu ‘Crazy’. U zadnjih nekoliko godina sve pjesme u svijetu, više-manje, imaju sličan tempo. Cijeli svijet zvuči isto po pitanju tempa, ali to ne znači da su pjesme kopije jedna druge. Autorskim pravom se zaštićuje autor pjesme i teksta, nikakvi inženjeri ili neki DJ koji je proizveo beat i stavio ga na javnu prodaju’, naglašava Škugor ne krijući kako mu je, kad je prvi put čuo pjesmu ‘Crazy’, stvar odmah bila sumnjiva:

‘Nešto mi tu nije štimalo jer mali Mihaljević nikada nije radio takvu vrstu glazbe. Uvjeren sam da on nije radio produkciju. To je stvarno dobro napravljeno, ali sam siguran da to nisu radili Hrvati. Tu se šuti... Ovdje se, de facto, ne radi o kopiji pjesme. Mislim da je pjesma nastala kompilacijom nekoliko njih, ali u dopuštenim gabaritima. Ovo je samo napravilo reklamu čovjeku koji je izmislio taj beat, ali mislim da Franka nije ništa znala.’

Iskusni glazbeni znalac Zrinko Tutić čije su pjesme svojedobno konkurirale na Eurosongu nije se previše htio miješati u priču zbog nepoznavanja materije.

‘Čitam i ja, kao i vi, u novinama i nemam pojma. Nova se generacija valjda bavi takvim stvarima. Je li to put do pjesme?! Valjda oni misle da jest... Nemam s tim nikakva iskustva. Ni s kupovinom ni s prodajom beatova. Ni s potrebom beatova. Pojma nemam. Krivi sam sugovornik za ovu temu. Zašto ne zovete Tomislava Štengla?! Samo znam da nema nijedne Pjesme Eurovizije gdje netko nekoga nije optužio za plagijat. Pretpostavljam da ni oni na HTV-u s kupovinom ili prodajom beatova nisu imali iskustva niti im je to tko rekao. Mihaljević i ovaj drugi, Mevlja, su... To je nekakva internetska scena koja živi na nekim potpuno drugim platformama i pogledima na to što bi i kako bi to trebalo raditi. Da smo i ja i vi na Štenglovu mjestu, bi li pitali: ‘Pa, dobro, jesi ti prod'o taj beat?’ A znate kako oni razgovaraju o tome? To se sve svodi na neku njihovu spiku u stilu: ‘E, čuj stari to do sad nikad nije bilo. E, kužiš ono... Ja sam njemu dal sam pol beata, on meni nije dal beat. Mislim, kužiš…’ Ovom prigodom se kao digla neka buka jer je to sad nešto Eurovizija, pa sad nešto oko toga. To oni svaki dan kemijaju na Boga ti pitaj koje načine i rješavaju sebi raznorazne situacije. Nek' ih tuži ovaj Rumunj koji je kupio i objavio ranije. Ne znam, to je dalje privatni postupak’, rekao je Tutić za Slobodnu.

Splitski skladatelj Tonči Huljić, između ostaloga i autor s golemim eurovizijskim iskustvom, koji je i sam optuživan za plagiranje, bio je kratak: ‘Neka se čeprkaju kako sami znaju. Sve što mogu kazati na temu je: To je problem HTV-a i neka se sami bakću s tim.’

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2024 19:38