ULEZ

Prošle godine je studija pokazala da su zdravstveni troškovi zagađenja zraka u Londonu veći nego u bilo kojem drugom gradu u Europi, a djeca i stariji ljudi često su najviše pogođeni
Zona ultra-niskih emisija (Ulez) u Londonu
 Vuk Valcic/Zuma Press/Profimedia

Vozači u Londonu napuštaju automobile na dizel šest puta brže od ostatka Velike Britanije. To se događa uslijed najave londonskoga gradonačelnika Sadiqa Khana o velikom proširenju londonske zone čistog zraka. Istraživanje je objavljeno nekoliko dana prije nego što je u Londonu uvedena zona ultra-niskih emisija (Ulez), te pokazuje kako na gradskim cestama ima oko 128.000 automobila manje nego 2017., godine kada je gradonačelnik prvi puta najavio planove za stvaranje jedne od najvećih zona čistog zraka u Europa.

-Širenje zone ultra niskih emisija dovelo je gotovo do prestanka korištenja vozila na dizel gorivo u Londonu -izjavio je Oliver Lord, voditelj Clean Cities Campaign UK, koji je proveo istraživanje.

Planovi za središnji londonski Ulez predstavljeni su 2017., a godinu dana kasnije Khan je najavio da će se uvesti u sjevernu i južnu kružnu cestu - obilaznicu oko glavnog grada. Prema planu čija proširena verzija stupa na snagu u ponedjeljak, za vozila koja su okarakterizirana kao najviše štetna za okoliš naplaćivat će se 12,50 funti dnevno (za automobile, kombije i motore), odnosno 100 funti za (autobuse i teretna vozila).

Inače, zagađenje zraka diljem svijeta skraćuje živote milijardi ljudi za oko šest godina, što ga čini daleko većom ubojicom od pušenja, automobilskih nesreća ili AIDS-a. Niz nedavnih znanstvenih izvješća otkriva da bi takav zrak mogao oštetiti svaki organ i gotovo svaku stanicu u ljudskom tijelu te je odgovoran za 8,8 milijuna ranih smrti svake godine. Prošle godine je studija pokazala da su zdravstveni troškovi zagađenja zraka s cesta veći u Londonu nego u bilo kojem drugom gradu u Europi, a djeca i stariji ljudi često su najviše pogođeni. Prema studiji, u Londonu je smanjeno 15% dizelskih automobila u razdoblju 2017.-2020., više od šest puta u odnosu na trend drugdje u Velikoj Britaniji. Ovaj pad onečišćivanja dizela pridonio je drastičnom smanjenju toksičnog zraka u glavnom gradu, s padom od 94% broja ljudi koji žive u područjima s nedopuštenim razinama dušikovog dioksida između 2016. i 2019. godine.

Zastupnici u Europskom parlamentu glasovali su za to da se do 2020. drastično smanji škodljivi udio sumpora u brodskim gorivima s 3,5 % na 0,5 % te su se uspješno suprotstavili pokušajima da se taj rok odgodi za pet godina. U skladu s preporukama Svjetske zdravstvene organizacije Parlament je također pozvao na stroža pravila o kvaliteti zraka, osobito o sitnim česticama. Nakon što je u SAD-u otkriveno da je grupa Volkswagen koristila softver za varanje na ispitivanjima kako bi se prikazale niže emisije NOX, Parlament je osnovao privremeni istražni odbor za mjerenja emisija u automobilskom sektoru (EMIS) kako bi analizirao taj slučaj. U svojem završnom izvješćuiz 2017. poziva da se države članice i proizvođače automobila pozove na odgovornost te ih potiče da nadograde ili povuku s tržišta automobile koji znatno onečišćuju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 13:00