Unazad mjesec-dva programere u Hrvatskoj zahvatio je val otkazivanja online pretplata. Sve što im nije bilo ključno našlo se na listi za odstrijel.
Kao da ne dolazi toplo ljeto već hladna zima.
Programeri su poput bankara i VC-a, iznimno osjetljivi na negativne vijesti. U pozadini ove je veliki zaokret u tehnološkoj industriji, nešto o čemu se mnogo razgovara na zapadu.
BESPLATNO: Preuzmite drugi broj magazina Startup Report - Donosimo popis najaktivnijih startup hubove u Hrvatskoj!
⊕⊕
Na prvi pogled ponašanje programera je iracionalno.
Indeed.com za 1. kvartal 2022. objavio je da je broj oglasa za posao u IT-u u SAD-u 120% veći nego u isto vrijeme 2020., znači u vrijeme kad smo se svi pripremali za udar pandemije.
ZipRecruiter navodi pak da na svakog nezaposlenog programera dolazi 1,6 ponuda za posao.
U Hrvatskoj je potražnja za programerima još veća i ne čini se da će se smanjiti tako skoro.
Signal velikih
Ali u SAD-u su Apple, Google, Facebook/Meta i Microsoft povukli kočnicu na nova zapošljavanja.
Slično su napravili Intel, Uber, Lyft i gotovo sve druge velike kompanije. Iznimka je Amazon.
Drugi su otišli i dalje. Netflix je imao tri vala otkaza u zadnja tri mjeseca. U Europi su otkaze počeli dijeliti Bolt i njemački VC-i.
Sve su to mjesta gdje hrvatski programeri traže svoje prilike u inozemstvu.
Sumirano, broj otkaza u tehnološkoj industriji najveći je unazad dvije godine, i to ih je - neugodno iznenadilo.
Ali broj otkaza u tehnološkoj industriji i dalje je daleko manji nego prije dvije godine.
Pred ljeto 2020. godine tehnološke tvrtke su zbog pandemije podijelile 60.000 otkaza. Layoffs.fyi ove je godine izbrojao manje od 25.000 otkaza. Neki broje i manje od 20.000.
Takvi, naizgled dvosmisleni signali, ponukali su mnoge da na zapadu počnu pričati o dolasku savršene oluje.
Jedan od razloga je što, naizgled zbunjujuće, novac nije problem.
Dublji razlozi
U bankama ga je više nego ikad. VC-i također imaju više novca nego ikad, a i startupi isto.
Broj novih jednoroga, poput Infobipa i Rimca, prema podacima CB Insightsa, u prvom tromjesečju 2022. dosegnuo je 113, a ukupno ih je rekordnih 1030.
No, bankari i VC-i počeli su kočiti investicije i prstom upiru u burzu, koja - ne raste. Oni kao i programeri čekaju pozitivne znakove na tržištu.
Ovdje se možete predbilježiti na jedinstveni newsletter o startupima
⊕⊕
Za startupe je to važno, jer iako smo kalendarski ušli u ljeto za njih se upravo sprema zima financiranja.
Investicijske runde će se odugovlačiti i neće biti tako izdašne.
Valuacije već pate. Jednorog Zendesk u veljači je imao ponudu za preuzimanje od 17 milijardi dolara. Vlasnici su odbili. Sada se prodao za 10 milijardi dolara. To je 50 milijardi kuna ispod cijene iz veljače.
Zbog svega toga čak i startupi koji sad primaju investicije usput i otpuštaju. Pripremaju se da financijski mogu izdržati 18 do 36 mjeseci bez novih rundi.
U Hrvatskoj nema smisla zazivati državnu pomoć, jer je gotovo pa sigurno neće biti. Nudit će je EU, ali pitanje je kako će se to moći primijeniti unas. Nema smisla ni jadikovati, jer se tako ništa neće riješiti.
Ima pak smisla sagledati situaciju malo drugačije od programera, bankara i VC-a.
Pet vlastitih prednosti
Postoje trenutci kad je dobro što Hrvatska nije poput SAD-a, Azije ili zapadne Europe. Ovo je jedan takav trenutak.
Prva prednost je što će u Hrvatskoj psihološki biti dobro do kraja godine. Da, imamo inflaciju, ali gospodarstvo će, ako ništa zbog turizma, nastaviti rasti do siječnja. Znači, ovdje, barem još nekih šest mjeseci neće se stvoriti klima kakva je veđ sad u Silicijskoj dolini.
Druga prednost je što je hrvatska IT i startup scena vrlo usitnjena i raznovrsna. Riječ je o brzorastućim tvrtkama kojima su izvori prihoda tako disperzirani i geografski i po industrijama i po vrstama kupaca da su odlično pripremljeni za krizu. Uostalom, preživjeli su pandemiju tako da su postali još veći.
Treća stvar koja u korist ide domaćim startupima je što je riječ o tvrtkama koje nikad nisu imale pravu institucionalnu podršku u domovini pa imaju i vlastitog znanja i kompetencija nositi se s izazovima globalnog tržišta.
Četvrta i najveća prednost je što su domaći investitori i dijaspora, potaknuti primjerima Infobipa i Rimca, po prvi put postali istinski zainteresirani za ulaganja u domaće startupe. Dobar primjer je netom održana konferencija APAC 2022. u New Yorku na kojoj su sudjelovali i Mate Rimac i Silvio Kutić. To je as iz rukava koji bi bilo velika šteta propustiti.
I peta velika prednost domaćim startupima je što doslovno nitko ne zna kako se nositi s nadolazećom krizom pa ni startupi i druge tehnološke tvrtke iz Silicijske doline. Igra će, dakle, biti ravnopravna.
Vaša odluka
Jedan izbor je zategnuti remen kao programeri, bankari i VC-i. Drugi je prepoznati priliku i iskoristiti je.
Moj je dojam da su hrvatski startupi i tehnološka industrija dobili priliku kakvu još nikad nisu imali.
Na zapadu je u pravilu lakši pristup kapitalu, razvijeniji ekosustav, odnosno više podrške i više prilika. Ali tako je kad je sve u uzlaznoj putanji. Kad silnice ukazuju na pad, na zapadu se sve te prednosti brže i snažnije istope. I dok startupi na zapadu na to nisu navikli, onima u Hrvatskoj to je svakodnevica.
Postoje i drugi razlozi.
Kriza je najjeftinije vrijeme za globalnu ekspanziju. Onaj koji to najbolje razumije i koristi je Amazon. Čak štoviše, Amazon kroz krize prolazi s rastom profita.
Ne zaboravite i psihologiju, jer motivacija je u krizi ključna. Hrvatski startupi u ovom trenutku imaju šest mjeseci psihološke prednosti, jer na zapadu zima ne dolazi, ona je već došla.
Konačno, ono što bi se na kraju moglo pokazati kao jezičac koji će odnijeti prevagu - naši vlastiti investitori.
Probuđen interes domaćih i investitora iz dijaspore za ulaganja u hrvatske startupe. To je ulagačka baza, koju drugi startup ekosustavi već imaju, a naš tek sad dobiva - i rekao bih, u savršenom trenutku. Uključuje i privatne investitore i nove VC-e.
Čini se, dok na zapadu očekuju savršenu oluju, u Hrvatskoj smo dobili savršenu priliku. Odluka je na vama.
** Bernard Ivezić urednik je i inicijator magazina Startup Report u okviru Jutarnjeg lista. Koordinira izbor za Novac.hr TOP startupe, prvi stručni izbor najperspektivnijih hrvatskih startupa. Tijekom 2021. bio je growth lead za LinkedIn Novac.hr-a, kad je to bio najbržerastući page nekog medija na Linkedinu u Hrvatskoj. Ima više od 20 godina iskustva u novinarstvu i komunikacijama. Karijeru je započeo u PCChipu, gdje je jedno vrijeme bio i glavni urednik. Pisao je i uređivao u svim većim nacionalnim medijima u Hrvatskoj. Suosnovao je startup PROOF, prvi u Hrvatskoj koji je radio istraživanja preko interneta. Magistar je novinarstva i alumni Thomson Reuters Foundation i Robert Bosch Stiftunga
Istražite » sve kolumne digitalnih kolumnista «
BESPLATNO: Preuzimite novi broj magazina STARTUP REPORT 2022 Q2
O STARTUP REPORTU
Ovdje možete pročitati opširnije o magazinu Startup Report i pretplatiti se na newsletter
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....