Rat protiv onečišćenja

Ekološki osviješteni svijet ima novog neprijatelja, Starbucks i McDonald's traže rješenje

Godišnje se baci više od 120 milijardi papirnatih i jednokratnih plastičnih čaša za kavu samo u SAD-u
Ilustracija
 Profimedia, Science Photo Library, Alamy, screenshot: Twitter

Dok su kod nas od 1. siječnja 2019. svi trgovci obvezni naplaćivati lagane plastične vrećice, ostatak ekološki osviještenog svijeta već je našao novog neprijatelja – jednokratne plastične čaše.

Godišnje se baci više od 120 milijardi papirnatih i jednokratnih plastičnih čaša za kavu samo u SAD-u. To je otprilike petina od ukupnog globalnog broja. Gotovo svaka od tih čaša, točnije 99,75 posto, završi kao smeće. Iako se može činiti da je papirnate čaše lakše reciklirati od plastičnih, to zapravo nije tako. Problem je u tome što, primjerice, papirnate čaše za kavu dolaze s plastičnim poklopcem. Ne sluteći da je to problem prilikom razdvajanja otpada, većina kavopija takvu čašu jednostavno ubaci u koš za smeće.

Budući da situacija s čašama s plastičnim poklopcem izmiče kontroli, vlasti američke savezne države Kalifornije odlučile su u siječnju da će kafići i restorani koji nude coffee-to-go (kavu za vani), kao što je Starbucks, Dunkin' i McDonald's, morati te čaše naplaćivati svojim mušterijama dodatnih 25 centi.

Iako jednokratnim čašama i posudama pokušavaju u narednim godinama stati na kraj i u Europi, Indiji i Tajvanu, teško je to provesti u praksi. Starbucks, najveća svjetska franšiza kafeterija, godišnje podijeli oko 6 milijardi jednokratnih čaša diljem svijeta. Iako već godinama znaju da će se restrikcije na jednokratne čaše pojaviti, dosad nisu uspjeli pronaći efektivan način da tom problemu doskoče. Primjerice, prije više od deset godina uveli su popust za svakoga tko u njihovu kafeteriju donese vlastitu šalicu. Odazvalo se tek 5 posto mušterija.

Kafeterija Dunkin' Donuts, koja se nedavno preimenovala u samo Dunkin', također se muči s tranzicijom na ekološke čaše, a godišnje ih izdaju najmanje milijardu. U ovoj su godini prešli na papirnate čaše, ali još uvijek pokušavaju pronaći nove prirodne materijale koje mogu koristiti.

McDonald's je nedavno pokrenuo akciju NextGen Cup Challenge, u koju su uložili 10 milijuna dolara u svrhu razvoja najbolje i ekološki najprihvatljivije jednokratne čaše. U veljači su predstavili 12 pobjednika koji su, među ostalim, ponudili rješenja od kompostiranog i recikliranog kartona, razvili unutrašnje obloge na biljnoj bazi koji bi držali tekućinu, kao i kampanje usmjerene na poticanje uporabe čaša za višekratno korištenje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2024 00:30