Budite oprezni

Uz struju vam nude i osiguranje? Ne pristajte prije nego što provjerite ove činjenice

Formalno pravno, definicija takvih ugovora zapravo podrazumijeva zajedničku ponudu robe ili usluga koje se u pravilu inače konzumiraju zasebno
Ilustracija
 Getty Images

Svašta danas može ići skupa: recimo, na jednom računu i struja i plin.

Troškovi za mobitel i iPad.

Samo čekam kad će mi uz odvoz smeća ponuditi da automatski plaćam i RTV pristojbu.

Dugo već ima otkako je na europskom i svjetskom tržištu nastupila era takozvanih “objedinjenih ugovora”: znate, to je ono kad vam uz ugovaranje internetske veze nude da odmah uzmete i fiksni telefon i televiziju jer ćete, tako barem tvrde, ostvariti enormnu mjesečnu uštedu.

Da uz ugovaranje opskrbe strujom prihvatite i ponudu redovnog održavanja kućanskih aparata.

Struja i osiguranje

Formalno pravno, definicija takvih ugovora zapravo podrazumijeva zajedničku ponudu robe ili usluga koje se u pravilu inače konzumiraju zasebno.

Najčešće je riječ o kombinacijama struje i plina, struje i održavanja aparata, struje i usluga osiguranja ili pak povezanih osiguravateljskih paketa (na primjer, životno i osiguranje doma).

Najpoznatiji primjeri ipak su oni telekomunikacijskih kompanija koje nude razne kombinacije fiksnih, mobilnih i TV usluga, ali i putničkih kompanija koje danas organiziraju putničke pakete.

I dok je pravna situacija kod ovih posljednjih na razini Europe regulirana čak i posebnom direktivom, objedinjeno ugovaranje usluga, koliko god bilo rasprostranjeno, u pravilu ne podliježe zasebnoj legislativi zbog čega brojni potrošači imaju problem u ostvarivanju svojih prava.

Nejasna je pritom i pozicija nacionalnih regulatora koji se, nažalost, često ni sami ne snalaze u kompliciranim uvjetima ovakvih ponuda, posebno u slučajevima u kojima objedinjena ponuda podrazumijeva usluge iz različitih sektora, u kojima potom vrijede i različita pravila.

Cijeli princip stoga povlači bezbroj pitanja, poput onoga kome potrošač treba uložiti žalbu ako je nezadovoljan dijelom usluge?

A reklamacije?

Može li i po kojim uvjetima izmijeniti samo jedan od elemenata ponude?

Tko ovdje rješava reklamacije?

I ono možda najvažnije - s kime je uopće potpisan ugovor, odnosno tko je glavni i odgovorni ako putem nešto “zašteka”?

Stoga, prije nego što potpišete jedan od takvih ugovora, evo na što sve treba pripaziti kako ne bi bilo naknadnih suza.

1. Što se točno dobiva i za koju pojedinačnu cijenu?

Budući da se objedinjenim ugovorom nudi nekoliko, često i sektorski različitih usluga, prije potpisivanja od onoga tko vam nudi uslugu treba tražiti točnu informaciju o osnovnim karakteristikama i minimalnoj garantiranoj kvaliteti svake pojedine usluge, a isto bi trebalo biti navedeno i u ugovoru koji se potpisuje. Dodatno, svakako treba tražiti točnu informaciju hoće li korisniku na kraju mjeseca stizati jedan objedinjeni ili nekoliko zasebnih računa. Prednost je odabrati uslugu u kojoj stiže jedan račun, ali postoje varijante u kojima se računi ispostavljaju zasebno.

2. Što kad jedna isporuka zapinje?

Iznimno je važna informacija o posljedicama u slučajevima u kojima pojedini pružatelj neke usluge ne isporuči ono što je ugovorom garantirano. Dakle, provjerite kakvu vrstu kompenzacije možete dobiti ako se to dogodi, kao i koliko je trajanje svake pojedine usluge. Dobra poslovna praksa nalagala bi da usluge traju jednako vrijeme, no kako to nije obvezatno, trebalo bi provjeriti datume prije donošenja konačne odluke.

3. Kome šaljem reklamacije?

Odmah na početku riješite sve nedoumice povezane s problemima potrošača. Pitajte postoji li centralno kontakt-mjesto gdje će zaprimati vaše prigovore na pojedine ugovorene usluge ili ćete ih u slučaju problema biti prisiljeni rješavati sa svakim pružateljem zasebno. Ovo drugo moglo bi za vas biti prilično komplicirano, a moguće i neisplativo. Preporuka je stoga uzimati ugovore kod kojih odgovornost za rješavanje problema leži na jednoj pravnoj osobi, kao što je to, recimo, u slučaju paket-aranžmana kod kojih je uvijek odgovoran organizator putovanja.

4. Usporedite svaku pojedinačnu cijenu s tržišnom

Najveći problem kod objedinjenih ugovora zna biti nejasno iskazana cijena svake pojedine usluge, zbog čega vam je teško usporediti te cijene s drugim tržišnim cijenama. Prije nego što prihvatite ponudu, tražite da vam se omogući prikaz pojedinačnih cijena usluga za koje vam se nudi ugovor kako biste mogli vidjeti ima li na tržištu boljih ponuda.

5. Koji su uvjeti raskida i plaćam li penale?

Svakako pitajte o svim uvjetima raskida ugovora, bilo da je u pitanju odustajanje od samo jedne ili od cijelog paketa usluga. Pružatelj vam mora omogućiti odustajanje, ali to može uvjetovati određenim odredbama, pa ih proučite kako tek u slučaju raskida ne biste prvi put čuli za naknadu. Osim eventualnih penala, pitajte i nakon kojeg je roka moguće odustati od usluge. U slučajevima u kojima vam diktira da prestankom korištenja jedne usluge morate raskinuti cijeli ugovor, pružatelj usluge ne može vam naplatiti penale za one dijelove koje niste htjeli raskinuti, pa sve to dobro razjasnite na početku.

6. Kome plaćam račune?

Prije stavljanja potpisa na papir svakako pitajte kome trebate plaćati mjesečne račune, kao i koje vrste plaćanja taj pružatelj usluge podrazumijeva. Najbolja je ona situacija u kojoj se cijeli ugovor plaća po jednom računu, no to nije i obveza, pa se prije potpisivanja ugovora važno raspitati. Bolje plaćati jednu nego tri naknade za plaćanje računa.

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 13:02