Možda je rano već sada govoriti o zimskom odmoru, ali oni koji do svoje zimske destinacije planiraju letjeti jako dobro znaju da im istječe vrijeme za kupovinu povoljne aviokarte.
Takve investicije nerijetko znaju biti impulzivne pa se potrošač, tek nakon što se susretne s problemom, opali po glavi što nije bio pametniji ranije.
Tko to, uostalom, čita sitna slova i uvjete poslovanja aviooperatera ili se davi s pravnim pojmovima kad je, u konačnici, glavni uvjet za kupovinu karte - njena cijena? Ipak, treba imati na umu da je avioindustrija, možda čak i više od svih ostalih putničkih industrija, posljednjih godina doživjela mnoštvo strukturnih problema zbog kojih je bila prisiljena znatno mijenjati pravila i uvjete putovanja. Iz tog razloga dosta je važno da potrošač, prije nego što označi onu kobnu “kućicu” s prihvaćam, ipak prođe barem osnovne elemente ugovora koji će potpisati, koliko god mu se činilo da ima puno slova.
Neki je put za otkrivanje uvjeta putovanja potrebno malo i pretražiti stranicu aviooperatera, no iskustva svih onih koji su se kasnije žalili govore da se na ovo isplati potrošiti neko vrijeme.
A onda, naravno, možete odabrati uvjete i saznati ih naknadno.
Kad je, obično, već prekasno...
Pet važnih detalja koje treba znati u groznici potrage za najpovoljnijim letom:
1. Kada i mogu li uopće dobiti povrat novca?
To vrijedi za svaku kupovinu, a ne samo aviokarte - najvažnija stvar uvijek su uvjeti povrata novca, posebno s obzirom na činjenicu da potrošači obično misle da po defaultu imaju pravo na povrat ukoliko se predomisle.
To naravno uglavnom nije točno jer su različite aviokompanije razvile različite sisteme povrata novca pa, uz one rjeđe koje su darežljive, na svijetu ipak ima više onih koji će vam novac vratiti samo u ekstremnim situacijama.
Recimo, u slučaju smrti ili teške bolesti.
I to ne nekog vašeg člana u obitelji, već konkretnog putnika koji će to potom morati i dokazati liječničkom dokumentacijom, a i tada će povrat novca zapravo ovisiti o diskrecijskoj odluci tvrtke.
Neke kompanije pak za pojedine vrste karata nude djelomičan povrat novca, ali i to je onda podložno posebnim uvjetima pa nije loše unaprijed znati hoćete li ih moći ispuniti.
Neke kompanije poput Croatia Airlinesa za karte kupljene po promotivnim cijenama uopće ne dopuštaju povrat novca pa valja biti na oprezu.
2. Različiti uvjeti za ručnu i check-in prtljagu
I ovdje se stvari relativno često mijenjaju, a najbolji dokaz za to je praksa niskotarifne irske kompanije Ryanair, koja je samo tijekom 2018. dvaput promijenila uvjete za prtljagu.
Često ni sami putnici nisu svjesni što smiju i pod kojim uvjetima nositi u avion, koliko smiju biti veliki i teški njihovi koferi, kad se šalter za predaju prtljage otvara i slično.
Sve to mora biti navedeno u uvjetima, gdje u pravilu jasno piše kakvi su uvjeti za ručnu, a kakvi za prtljagu koju će putnik checkirati. Nepoštivanje ovih uvjeta može rezultirati dodatnim naknadama koje će, ako su bile jasno navedene u uvjetima, potrošač kasnije teško moći osporiti.
Osim toga, važno je u uvjetima potražiti odgovornost operatera za lomljivu i vrijednu prtljagu ili općenito oštećenje prtljage, jer neke kompanije za takve slučajeve isplaćuju maksimalno 1400 eura po osobi, koliko je propisano Montrealskom konvencijom, što znači da biste u slučaju da prevozite nešto vrjednije trebali potpisati deklaraciju o vrijednosti prije ulaska u avion.
Također, moći će vam odbiti vratiti novac za predmete koji se ne smiju prevoziti u ručnoj prtljagi (recimo, ako procjene da je predmet bio prelomljiv da biste ga tako prenosili).
U svakom slučaju, vrjednije stvari poput nakita preporučuje se nositi u ručnoj prtljagi, a za lomljivu robu poput muzičkih instrumenata najbolje je unaprijed se raspitati.
3. Check-in varira od kompanije do kompanije
Ovo se može činiti banalnim, no iskustvo pokazuje da uvjeti check-ina variraju od kompanije do kompanije, pa čak i ovisno o vrsti zakupljenog sjedala na pojedinom letu.
Neke kompanije za sjedala nude mogućnost check-ina i 60 dana prije leta, dok će oni koji su na istom letu zakupili “obično” sjedalo check-in moći obaviti najranije dva dana, a najkasnije dva sata prije leta.
Postoje i kompanije koje check-in omogućuju najkasnije 70 minuta prije leta, no to pak može biti drugačije ako letom operira neki drugi pružatelj usluge, stoga ovdje ne valja riskirati.
4. No-show odredba
Ova odredba već je dugo na crnoj listi europskih udruga za potrošače, posebno britanskog Whicha, čiji djelatnici redovito upozoravaju aviokompanije da ona predstavlja kršenje prava potrošača.
Ipak, mnoge je i dalje redovito prakticiraju, a ona podrazumijeva problematičnu praksu prema kojoj potrošač koji ne konzumira putovanje u jednom smjeru, automatski nema pravo na korištenje povratne karte, a kompanija njegovo sjedalo ima pravo dalje prodati.
Cijela stvar zvuči poprilično sumnjivo, no udruge upozoravaju da na razini EU, nažalost, ne postoji legislativa koja bi aviokompanijama zabranjivala korištenje ovakvih odredbi.
Usprkos tome, potrošač se i dalje može žaliti ako kompanija u njegovu slučaju primjeni no-show odredbu, a postoji cijeli niz pravnih slučajeva koji pokazuju da sudovi često presuđuju u korist potrošača, a ne kompanija.
5. Kako treba podnijeti reklamaciju?
Ovo može biti dosta zbunjujuće za potrošače, posebno one nenavikle na službene reklamacije, jer proces reklamacije varira od tvrtke do tvrtke.
Dodatno, aviokompanije prilikom rješavanja pojedine reklamacije izuzetno vode brigu o tome je li potrošač strogo poštivao zadani proces prigovaranja, što znači da vas i najmanja greška može koštati “pobjede”.
U svakom slučaju, prigovor uvijek treba ići pisanim putem, i to na službenu adresu koja kompanija navodi kao adresu za reklamacije, a u njemu bi najbolje bilo kompaniju navesti da pokuša ispraviti problem.
Ukoliko svoj problem pokušavate riješiti putem korisničkog centra ili chata na stranicama aviooperatera, svakako čuvajte bilo kakav dokazni materijal vaše komunikacije kako biste se kasnije na nju mogli pozvati.
Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....