lete otrovne strelice

Šefovi Facebooka i Applea javno se vrijeđaju zbog nove tehnologije

Mark Zuckerberg je prvo optužio Apple da stroža pravila o privatnosti uvodi kako bi dobio prednost na tržištu, a Tim Cook je uzvratio da Facebook ‘zavređuje prezir‘
 Justin Tallis/AFP

Appleov direktor Tim Cook uputio je otrovnu strelicu prema osnivaču Facebooka Marku Zuckerbergu na online konferenciji, dajući do znanja da je dijalog oko pitanja zaštite korisničkih podataka daleko od završetka. Cook je tijekom govora na konferenciji o računalima, privatnosti i zaštiti podataka, koja se održava u Bruxellesu, pozvao na strože provjere tvrtki koje su nastale na iskorištavanju korisničkih podataka i obmanjivanju.

“Ako je neki biznis izgrađen na zavaravanju korisnika, na zloupotrebi njihovih podataka, na izborima koji zapravo nisu izbori, onda ne zavređuje naše divljenje. Zavređuje prezir", rekao je Cook, dodajući da to rezultira polarizacijom, izgubljenim povjerenjem i nasiljem. Iako nije izričito spomenuo, bilo je jasno o čemu priča s obzirom na to da je Zuckerberg prethodni dan, u srijedu, optužio Apple da uvodi novu politiku ATT (transparentnost praćenja aplikacija) kako bi dobio prednost na tržištu. Politika ATT znači da će developeri morati tražiti dopuštenje kada koriste određene informacije drugih aplikacija i tvrtki, iako su one već dobile korisnički pristanak. Sve aplikacije koje trenutačno koriste IDFA (Appleov identifikator za oglašavanje) morat će, nakon ažuriranja privatnosti na mobilnom operativnom sustavu iOS 14, tražiti od korisnika pristanak na prikupljanje podataka. To je vrlo slično GDPR-u koji se već primjenjuje u Europskoj uniji, a prema kojem web stranice i aplikacije moraju od korisnika tražiti privolu za obradu osobnih podataka.

Transparentnost

Dok Cook uvjerava platforme da će nova politika osigurati veću transparentnost i zaštitu podataka, Zuckerberg tvrdi da će time Apple dobiti nepoštenu prednost u prikazivanju oglasa. Facebook je čak najavio mogućnost podizanja antitrustovske tužbe protiv Applea, čime bi se pridružio kompaniji Epic Games koja Apple želi odvesti na sud zbog visokih nameta. Mnogi vide ironiju u Facebookovoj tužbi jer je riječ o kompaniji koja je bila upletena u veliki skandal s Cambridge Analyticom i krađom milijuna privatnih podataka. Uz to, Facebook nije naveo niti jedan valjani razlog zašto korisnicima ne bi bilo od koristi imati okvir koji štiti njihove podatke.

Negativan učinak

Pravi razlog zašto je Facebook toliko uznemiren krije se u profitu. Točnije, u njegovu gubitku. Jasno je da će nova pravila koja se tiču IDFA naškoditi oglašivačima na mobilnim uređajima, kojima je prikupljanje korisničkih podataka važno zbog ciljanih oglasa. Prema istraživanju kompanije za mobilnu analitiku AppsFlyer, 74 posto trgovaca očekuje negativan financijski učinak zbog promjena u praćenju ponašanja jer se velik broj korisnika izjasnio da neće dati svoj pristanak. Vjeruju da će izgubiti najmanje 50 posto korisnika. Facebook se boji da će izgubiti znatan dio prihoda od oglašavanja. Analitičar Eric Seufert izračunao je da bi se Facebookovi prihodi zbog toga mogli smanjiti za sedam posto, što znači da bi kompanija mogla izgubiti nekoliko desetaka milijardi dolara. Cook je potvrdio za CNBC da će nova pravila početi primjenjivati na iPhoneima i iPadima "početkom proljeća".

Google je već najavio da će se prilagoditi Appleovim novim pravilima o privatnosti. Međutim, umjesto uvođenja pop-up prozora u kojima se korisnika traži pristanak na prikupljanje podataka, odlučili su u potpunosti prestati koristiti IDFA i prebaciti se na drugi alat za praćenje. Predviđa se da bi oglašivači nakon uvođenja ATT-ja mogli početi napuštati iPhone i iPad te više usmjeriti oglašavanje na Androidima. Prema analizi platforme za optimizaciju oglašavanja mobilnih aplikacija Liftoff, Apple dominira kada je riječ o ukupnim prihodima od trgovine aplikacijama, dok Android vodi po broju preuzimanja.

"Ne sumnjam da će predstojeći zaokret oko iOS-a poremetiti poslovanje nekih tvrtki, istodobno čineći druge snažnijima", rekao je direktor Liftoffa, Mark Ellis, za VentureBeat. "Kompanije koje su usredotočene samo na retargeting suočit će se s novim izazovima. Kratkoročno, očekujem da će se više usredotočiti na Android. Dugoročno, mislim da će se suočiti s katastrofom."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 10:59