GODINA MLADIH

‘Poduzetništvo je izazovno i uzbudljivo istovremeno, podrazumijeva konstantno učenje‘

Srećom ogromne količine znanja udaljene su klik ili dva, bitno je i okružiti se ljudima koji vam pružaju podršku, kaže Andreja Fazlić

Andreja Fazlić, vlasnica tvrtke Astarta:Bit

 Marko Todorov/Cropix

Andreja Fazlić osnivačica je konzultantske agencije Astarta:Bit koja djeluje na sjecištu marketinga, prodaje i razvoja poslovanja putem Inbound metodologije.

Opisujući svoj posao reći će kako bez obzira uvodi li poduzetnike početnike u svijet digitalnog poslovanja, marketinga i prodaje, ili surađuje s već razvijenim organizacijama u transformaciji njihovog poslovanja, pomaže svojim klijentima sistematizirati, organizirati i provesti rješenja skrojena po njihovoj mjeri koja im omogućavaju lakšu prilagodbu promjenama tržišta i navikama potrošača, dok pri tome ostvaruju veće prihode i stabilniju poziciju na tržištu.

Krajem ove godine Astarta:Bit navršit će 5. rođendan, a Andreja će za sebe reći da je poduzetnica oduvijek, samo što nije uvijek bila svjesna toga, niti dovoljno hrabra.

Kaže kako se projekti razlikuju od klijenta do klijenta, ovisno o njihovim potrebama, no većina se može smjestiti u dva tipična scenarija.

- Primjerice, suradnja s poduzetnicima početnicima, koji su ili sami ili imaju jako mali tim je dominantno strateško edukativna vrsta projekta u kojem s klijentom prolazim sve korake od finaliziranja poslovne ideje do postavljanja proizvoda ili usluge na tržište. Takve suradnje najčešće obuhvaćaju razvoj poslovnog plana, brenda, strategije marketinga i prodaje, i sl. U drugom tipičnom scenariju surađujem s malim i srednjim tvrtkama koje posluju već neko vrijeme, a koje žele transformirati i unaprijediti svoje poslovanje i tržišnu poziciju kroz uvođenje Inbound metodologije i HubSpot CRM-a. U ovakvim projektima najčešće sudjeluje veći broj timova od strane klijenta, a osim razvoja novih strategija poslovanja, marketinga i prodaje, suradnja podrazumijeva i razvoj CRM strategije, uvođenje naprednih digitalnih alata za poslovanje, edukaciju za korištenje istih te uvođenje strukturiranih poslovnih procesa između timova – pojašnjava Andreja.

Dodaje kako se u oba scenarija radi o projektima koji u pravilu traju između 6 i 12 mjeseci. Također pokreće i svoje projekte, usmjerene prema poljoprivredi i fitoaromaterapiji. Predstavljanje jednog od njih planira uskoro.

image

Andreja Fazlić: Bitno je da vjerujete u sebe

Marko Todorov/Cropix

S Andrejom Fazlić razgovarali smo želeći u Europskoj godini mladih prenijeti iskustva poduzetnika i stručnjaka u raznim područjima koja mogu biti dragocjena i mladima u stjecanju novih znanja i kreiranju vlastite budućnosti. Inače, u 2022., Europskoj godini mladih želi se ukazati na važnu ulogu mladih u izgradnji bolje, zelenije, uključivije i digitalnije budućnosti.

“Određivanje 2022. godine kao godine usmjerene na mlade znači da će se uložiti povećani napori za uključivanje prioriteta mladih u relevantna politička područja Unije i na svakoj razini procesa donošenja odluka u EU-u”, istaknuto je u objavi Europskog parlamenta nakon što su zastupnici potvrdili odluku da se 2022. godine u svim državama članicama organiziraju aktivnosti i inicijative usmjerene na mlade. Zastupnici su osigurali dodatnih 8 milijuna eura za programe Erasmus+ i Europske snage solidarnosti, kako bi podržali godišnje aktivnosti.

Andreja Fazlić ističe kako zaista voli to što radi. Jedina je zaposlena u Astarta:Bit agenciji, i namjera joj je da to tako i ostane.

- Što se tiče drugih poduzetničkih projekata, tko zna. Trenutno nemam potrebu za zapošljavanjem jer preko 85 % usluge na svakom projektu isporučujem samostalno. Međutim, imam zaista divnu mrežu kolega, također mikro poduzetnika s kojima surađujem ovisno o potrebama projekta; npr. razvoj vizualnog identiteta, dizajn i web development, pisanje sadržaja, upravljanje društvenim mrežama i sl. - napominje Andreja.

U marketingu je, kaže, nešto manje od 20 godina, ali početkom svog karijernog puta smatra dolazak u globalnu kreativnu agenciju McCann Erickson.

- To je bilo prije nešto manje od 15 godina, a tamo sam se zadržala oko tri godine te imala priliku sudjelovati u razvoju raznih kreativnih koncepata i kampanja za strane i domaće brendove iz raznih industrija. Bavila sam se društvenim mrežama, pisanjem sadržaja, razvojem digitalnih kreativnih i medijskih kampanja, upravljanjem odnosa s klijentima i sl. - kazuje nam.

Kada je bila spremna za novu stepenicu u svojoj karijeri, dobila je poziv sestrinske agencije Universal McCann, koja je, kazuje nadalje, globalna medijska agencija i u kojoj se zadržala isto nešto više od tri godine.

- Kako agencija do tada nije imala razvijenu uslugu online medijskog zakupa, moj zadatak je bio razviti ju i ponuditi tržištu, uspostaviti partnerske odnose s medijima te oformiti i voditi mikro tim unutar agencije zadužen za online oglašavanje i kreativne kampanje. Kroz ovo iskustvo osvijestila sam i izbrusila sve svoje strateške i analitičke afinitete u smislu digitalnog poslovanja, marketinga i prodaje. Agencijski posao, pogotovo u tako velikim, globalnim sustavima je iznimno dinamičan i intenzivan, i iz moje perspektive nema dugi rok trajanja. U nekom trenutku pomislila sam da bi bilo dobro da prijeđem na stranu klijenta – prisjeća se Andreja.

Dodaje kako joj se u periodu promišljanja i pripreme za novi korak, kako to biva kad sudbina ima svoje planove, javio Davor Runje, osnivač i tadašnji vlasnik DRAP agencije s pozivom da im se pridruži.

- DRAP je tada bio najinovativnija i najnagrađivanija digitalna agencija, i pioniri u uvođenju novih tehnologija u tržišne komunikacije. Moj zadatak bio je, osim razvijanja medijske usluge za klijente, vođenje ključnih klijenata i naprednih digitalnih projekata s naglaskom na inovativne tehnologije. Iskustvom u DRAP-u zaokružila sam svoje strateško i operativno djelovanje u sferi digitalnog marketinga i prodaje, a kada je došlo vrijeme rastanka, jedini logičan korak je bio korak u poduzetništvo – kaže Andreja.

Na pitanje što bi savjetovala mladima koji imaju ideje i razmišljaju o pokretanju vlastitog posla, kao i onima koji su to već učinili pokretanjem startupa, odgovara kako bi im savjetovala prije svega da se usude i krenu. Već to smatra uspjehom.

- Poduzetništvo je izazovno i uzbudljivo istovremeno, podrazumijeva konstantno učenje, i to često stvari koje nemaju veze sa samom poduzetničkom idejom, ali imaju s poduzetništvom. Srećom ogromne količine znanja udaljene su najčešće klik ili dva, a bitno je i okružiti se ljudima koji vam pružaju podršku. Spremnost na brze promjene je također bitna, kao i strpljenje kada se stvari ne razvijaju baš onako kako smo si zacrtali – ističe Andreja.

Naglašava i kako osobno smatra da je poduzetništvo, pogotovo mikro poduzetništvo oblik iznimno dubokog rada na sebi, tako da je konstantno ulaganje u sebe i svoje psiho fizičko blagostanje i emocionalnu stabilnost jednako bitno kao i ulaganje u usvajanje novih poslovnih vještina i sl.

- Bitno je da vjerujete u sebe te da pažljivo birate riječi koje sami sebi govorite na tom slalomu zvanom poduzetništvo. Dozvolite si tražiti, ali i primiti pomoć na putu razvoja svoje poduzetničke priče - naglašava.

Također, smatra da je iznimno bitno razviti sposobnost istančane promjene uloga.

- Kao poduzetnik često će u jednom danu promijeniti nekoliko šešira, odnosno uloga – na njima je da ih nauče identificirati, da znaju što koja uloga podrazumijeva i da razviju mehanizme koji će im pomoći primijetiti trenutak kada je potrebno da suptilno promijene ulogu. Bitno je i da se ne zalijepe previše za ono što radi konkurencija jer vrlo često to završi tako da počmu raditi slične, ako ne i iste stvari kao konkurencija i tako propuste istaknuti vlastite, diferencirane specifičnosti te se utope u moru istih – ističe naša sugovornica.

Iz tih usporedba, pojašnjava, nerijetko se razvija i osjećaj kašnjenja, pa mnogo poduzetnika, pogotovo početnika odlučuje preskočiti razvoj strategije – što je, ističe, apsolutno krivo.

- Preskakanje tog koraka dođe vrlo brzo na naplatu u dva najčešća oblika – naglo skoči potražnja za vašom uslugom ili proizvodom, a vi niste spremni brzo se prilagoditi tim zahtjevima pa tako propuštate priliku za istinski rast ili rastete do samo određene točke, koja najčešće nije u skladu s onim što ste zamislili. Što se tiče strategija poslovanja, marketinga i prodaje – mjerite dva put, režite jednom i uložite svjestan napor u suzbijanje stresa oko kašnjenja jer će vam se vrijeme uloženo u razvoj dobre strategije višestruko isplatiti – poručuje Andreja Fazlić mladima zainteresiranima za poduzetništvo.

image

Andreja Fazlić: Bitna je i spremnost na brze promjene

Marko Todorov/Cropix

Govoreći o tome može li prepoznati koji klijenti će biti uspješni, a koji manje uspješni i o najčešćim preprekam s kojima se susrećeš, kaže kako smatra da su uspješni svi koji se usude i krenu; bilo u poduzetništvo, bilo u promjenu.

-To je stvarno veliki korak na kojem treba čestitati svakom pojedincu. U tom kontekstu prilagodit ću odgovor na pitanje i reći da – da, mogu s lakoćom prepoznati klijente s kojima bi proces suradnje mogao biti gladak, a s kojim pun trenja. Ono što čini razliku je spremnost na promjenu, isto kao i u životu općenito. Neki detalji u radu s velikim i malim klijentima se razlikuju, međutim svima im je zajedničko upravo to - jesu li spremni promijeniti poslovne procese, stavove i razmišljanja koja su im čak i donosila rezultate, međutim danas više ne funkcioniraju. Mnogi misle da je najveća prepreka u razvoju poslovanja budžet, međutim, to nije točno. Najveća prepreka je naše (klijentovo) naučeno ponašanje – ističe Andreja Fazlić, vlasnica agencije Astarta:Bit, koja je prije nešto više od tri godine postala jedna od prvih agencija u Hrvatskoj koja je certificirani HubSpot Solutions Partner.

HubSpot je, kako pojašnjava, vodeći globalni software za marketing, prodaju i brigu o korisnicima s potpuno besplatnim CRM-om. Inače, CRM tj. Customer relationship management je, kaže, digitalni alat koji tvrtkama omogućava sistematično upravljanje i unaprjeđenje odnosa s postojećim i budućim kupcima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 19:17