ŠTO SE SVE MIJENJA

Nova pravila diljem Europske unije ojačat će prava potrošača, primjena počinje od 28. svibnja

Platforme će morati objasniti na koji način rangiraju ponude u rezultatima pretraživanja i identificirati plaćene oglase.

Ilustracija

 Kirill Kudryavtsev/AFP

U subotu, 28. svibnja, počet će se primjenjivati nova pravila koja bi trebala diljem Europske unije ojačati prava potrošača.

Riječ je o implementaciji Direktive o boljoj provedbi i modernizaciji pravila EU-a o zaštiti potrošača u nacionalne legislative.

Usvojena u studenom 2019., ova pravila ažuriraju dostupne instrumente za rješavanje izazova digitalnih tržišta. Trebala bi opremiti potrošače i nadležna tijela snažnijim alatima za provođenje svojih prava, poput nametanja jačih kazni ili pravnih lijekova protiv štete.

"Nova pravila još jednom pokazuju važnost koju Europa pridaje učinkovitim zaštitnim mjerama za potrošače. Pravila će osigurati da potrošači budu zaštićeni od nepoštenih online praksi dok su izvan mreže, čineći pravila za potrošače primjerenim digitalnom dobu", izjavila je povjerenica za vrijednosti i transparentnost Věra Jourová.

Za potrošače, nova pravila znače da će biti sigurniji kada kupuju putem internetskih tržišta zato što će morati postajati jasna naznaka kupuju li proizvod ili uslugu od profesionalnog prodavača ili drugog potrošača na mreži, kao i osigurati da potrošači imaju pravo na naknadu štete, raskid ugovor i druge naknade.

Pružatelji usluga morat će pružiti informacije o sebi i karakteristikama usluge, te korisnicima pružiti 14-dnevno pravo na odustajanje od usluge. Također, na tržište će biti zabranjeno stavljati robu dvojne kvalitete, a trgovci koji prekrše prekogranična potrošačka prava bit će kažnjeni s do četiri posto godišnjeg prometa.

Trgovci će moći promijeniti cijenu svojih ponuda za određene potrošače na temelju algoritama i ponašanja, ali će svaki put kad to učine morati obavijestiti potrošače. Platforme će morati objasniti na koji način rangiraju ponude u rezultatima pretraživanja i identificirati plaćene oglase. Osim toga, bit će zabranjeno objavljivati lažne recenzije i preporuke te će morati redovito informirati potrošače o mjerama koje poduzimaju kako bi osigurali da su recenzije stvarne.

"Europski potrošači imaju pravo na najviše standarde zaštite, a ova nova pravila ispunjavaju upravo tu obvezu. Na primjer, dok pretražujete proizvod na internetu, platforme sada moraju pružati transparentne informacije o načinu na koji su ponude rangirane. Time će se izbjeći obmanjujuće poslovne prakse. Pojačat će se i pristup pojedinačnim pravnim lijekovima, kao i kazne za prekogranična kršenja. To će osigurati pravednu odštetu žrtvama i odvraćajući učinak za počinitelje", rekao je povjerenik za pravosuđe Didier Reynders.

Dodajmo kako je odbor Europskog parlamenta za ekonomsku i monetarnu politiku krajem travnja usvojio novu Direktivu o potrošačkim kreditima, kojom se želi prilagoditi kreditno poslovanje uvjetima digitalizacije, uz istodobno osiguravanje veće zaštite potrošača.

"Od početka krize uzrokovane bolešću COVID-19, čak 6 od 10 potrošača susrelo se s financijskim poteškoćama. U takvim okolnostima brojni su se građani koristili dopuštenim i prešutnim prekoračenjima. Uložio sam amandmane koji će potrošačima zajamčiti pravnu sigurnost jer banke neće moći tek tako ukinuti prekoračenje već će o tome morati potrošače obavijestiti u razumnom roku te im ponuditi mogućnost obročne otplate", naglasio je tada europarlamentarac Tomislav Sokol.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. prosinac 2024 00:39