ISTRAŽIVANJE

Europski proizvođači automobila zaostaju za američkom i kineskom konkurencijom

Azijski proizvođači su se bolje od europskih nosili s krizom u opskrbi poluvodičima, zbog čega pokazuju i bolje rezultate

Ilustracija

 Ishara S. Kodikara/AFP

Europski proizvođači automobila zaostaju za američkom i kineskom konkurencijom, pokazalo je istraživanje konzultantske tvrtke PwC.

Prošle godine u svijetu je registrirano 4,5 milijuna novih električnih automobila, što je dvostruko više nego godinu ranije.

Međutim, azijski proizvođači su se bolje od europskih nosili s krizom u opskrbi poluvodičima, zbog čega pokazuju i bolje rezultate.

Primjerice, tržišni udio njemačkih proizvođača pao je u posljednjem tromjesečju sa 17 na 14 posto. Osim toga, u 2021. broj registriranih električnih vozila na baterije (BEV) na pet najvećih europskih tržišta porastao je za 72,4 posto i dosegao 800 tisuća jedinica, dok je u SAD-u porastao za 62 posto u odnosu na prethodnu godinu, na ukupno 400 tisuća vozila.

Kina je bila daleko najveće tržište za električna vozila te je prošle godine prodala 2,9 milijuna jedinica, što je povećanje od 172 posto u odnosu na 2020. godinu.

Čak osim od 10 najpopularnijih modela u Kini i SAD-u proizvele su azijske ili američke tvrtke. Nijedan europski model nije bio među 10 najpopularnijih u Kini, a europski brendovi čine tek trećinu električnih vozila koja se prodaju u Kini, Europi ili SAD-u.

Stručnjak PwC-a za autoindustriju Felix Kuhnert objasnio je kako su ovi podaci važni jer ukazuju na promjene koji će se u narednim mjesecima zbivati u automobilskoj industriji.

"Na važnim tržištima poput Kine europski proizvođači moraju računati na uspjeh motora s unutarnjim izgaranjem i sačuvati ili po potrebi povećati svoj tržišni udio. Bit će vrlo važno da isporuče dovoljno automobila. Povrat izgubljenog tržišnog udjela skup je i izazovan zadatak", upozorio je Kuhnert, dodavši da bi jednu svijetlu točku predstavljalo povećanje proizvodnje baterijskih ćelija u Europi.

Zemlje širom svijeta u međuvremenu su najavile da će početi postupno smanjivati subvencije za električna vozila.

Kina će ih u ovoj godini smanjiti za 30 posto, Britanija ih je već smanjila, dok u SAD-u prijedlog o poreznim olakšicama za električna vozila još nije dobio većinu u Kongresu.

U EU gotovo sve države članice nude neki oblik fiskalne potpore za poticanje kupnje električnih vozila, ali novčana vrijednost takvih poreznih olakšica i poticaja za kupnju i dalje se uvelike razlikuju diljem Europske unije.

Krajem prošle godine 17 država članica nudilo je poticaje za kupnju električnih vozila, što je manje nego godinu ranije kad je poticaje nudilo 20 država EU. Ukupno 10 zemalja ne daje nikakve poticaje za kupnju, što je četiri više nego u 2020., a većina njih samo odobrava porezna smanjenja ili oslobađanja za električna vozila.

Europarlamentarac Viktor Uspaskich je u siječnju 2021. podnio prijedlog rezolucije Europskog parlamenta o poticajima za kupnju električnih automobila radi smanjenja emisija CO2 u kojem poziva Komisiju da ukine PDV na električne automobile u Uniji sve dok njihov tržišni udio ne dosegne najmanje 30 % svih automobila te da predvidi subvencije EU-a za kupnju električnih automobila.

U PwC-u procjenjuju da se prodaja ne bi trebala smanjiti te najavljuju daljnji rast tržišta električnih vozila s baterijama. Glavni su pokretači tog rasta šira lepeza modela, niži troškovi i veća snaga, zahvaljujući tehničkom napretku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 21:32