europski nadzorni organi

Europska komisija prijeti Googleu sankcijama: ‘Imate dva mjeseca‘

EU je žalbu uložila zbog cijena usluga Google letova i Google hotela i netransparentnog rangiranja rezultata pretrage
 Eyepress Via Afp/Afp/Profimedia

Europska komisija i nadzorna tijela za zaštitu potrošača dale su Googleu dva mjeseca da poboljša način na koji prikazuje rezultate internetske pretrage ili će se suočiti s mogućim sankcijama.

Konkretno, EU je žalbu uložila zbog cijena usluga Google letova i Google hotela i netransparentnog rangiranja rezultata pretrage.

Naime, europski nadzorni organi traže od Googlea da prikaže konačne cijene za letove i hotele, uključujući naknade ili poreze, koje se mogu unaprijed izračunati, dok bi referentne cijene korištene za izračun promotivnih popusta trebale potrošaču biti jasno prepoznate kao takve.

„Potrošači EU-a ne smiju biti zavedeni kada koriste tražilice za planiranje svog odmora. Moramo osnažiti potrošače da donose odluke na temelju transparentnih i nepristranih informacija ”, rekao je povjerenik za pravosuđe Didier Reynders.

Agencije su također naredile Googleu da revidira opće uvjete i odredbe Google Storea jer su neki slučajevi pokazali da trgovci imaju više prava od potrošača.

Ako nakon dva mjeseca Google ne pokaže napredak, agencije će kompaniju pozvati na razgovor i potencijalno joj izreći sankcije.

Najpopularnija svjetska internetska tražilica već se dulje vrijeme suočava s nadzornicima zbog svoje poslovne prakse, koje su joj u nekim slučajevima donijele pozamašne novčane kazne.

Povjerenica Margrethe Vestager kaznila je Google s ukupno 8,25 milijardi eura u posljednje tri godine zbog zlouporabe tržišne moći.

"Pozdravljamo ovaj dijalog i usko surađujemo s agencijama za zaštitu potrošača i Europskom komisijom kako bismo vidjeli na koji način možemo napraviti poboljšanja koja će biti dobra za naše korisnike i pružiti još veću transparentnost", stoji u izjavi Googlea.

Komisija je u svojoj Strategiji jedinstvenog digitalnog tržišta i planu za Europu za razdoblje 2019. –2024. predsjednice Komisije Ursule von der Leyen, prepoznala jedinstveno digitalno tržište kao jedan od prioriteta.

Kako ističe Komisija na svojim web stranicama, jedinstveno digitalno tržište otvara mogućnost za poboljšanje pristupa informacijama, veću učinkovitost uslijed manjih troškova transakcija, dematerijalizaciju potrošnje i smanjenje ekološkog otiska te mogućnost za uvođenje poboljšanih poslovnih i administrativnih modela.

Europski parlament je aktivno sudjelovao u izradi programa djelovanja za jedinstveno digitalno tržište. 2016. su zastupnici Europskog parlamenta donijeli rezoluciju "Prema aktu o jedinstvenom digitalnom tržištu" u kojem su ustvrdili da bi prema internetskim platformama (npr. tražilicama, trgovinama aplikacija) trebalo zadržati politiku koja pogoduje inovacijama i kojom se olakšava pristup tržištu.

Također, dvije godine ranije Europski parlament donio je rezoluciju o zaštiti prava potrošača na jedinstvenom digitalnom tržištu. U toj rezoluciji europarlamentarci su istaknuli kako internetskim tvrtkama ne bi smjelo biti dopušteno da zloupotrebljavaju svoj dominantni položaj, čak i ako to znači razdvajanje pretraživača od drugih komercijalnih usluga.

"Ne tražimo od Googlea da otkrije svoje algoritme baš kao što ne tražimo od Coca-Cole njihove tajne; ali u SAD-u Google ima konkurenciju kakvu nema u Europi. Europska mala i srednja poduzeća izbačena su s tržišta, gubeći prihode i vrijednost na burzi zbog povlaštenog tretmana koji Google pruža vlastitim komercijalnim poduzećima. Ako želite kupiti avionsku kartu i pretražite je na Googleu, dobit ćete veliki okvir s Googleovim rezultatima leta. Svi ostali su smješteni ispod", rekao je tada suizvjestitelj Ramon Tremosa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2024 16:30