Novi zakon

Vožnja Uberom do aerodroma poskupljuje, jeftiniji će biti i Cammeo i Eko taxi

Uber je morao pristati na velike promjene da postane legalan u Hrvatskoj
Taksiji i aplikacija Uber u krugu
 Željko Puhovski / Nikolina Vuković Stipaničev / Hanza Media

Uber više nije Uber, barem ne prema originalnoj poslovnoj filozofiji. Iako iz hrvatske podružnice i dalje odbacuju bilo kakve usporedbe s taksi službom, stvarnost govori drugačije. Po cijenama su slični pa čak i skuplji od zagrebačkih konkurenata.

Vozači po novom moraju proći teorijski ispit kako bi dobili licencu, a njihovi automobili moraju ubuduće nositi prikladne taksi oznake. Tu su još i drugi obavezni međukoraci poput osnivanja firme ili obrta te ishođenje dozvole. U pravilu, sve što su do sada radili taksisti.

Nestala je “uberovska” filozofija gdje je jedan običan građanin mogao nakon posla upaliti aplikaciju i povesti par putnika na putu do doma te tako zaraditi nekoliko dodatnih kuna. U pravilu i dalje to može učiniti, ali sada mora uložiti puno više novca i vremena da bi došao do te točke.

Velike promjene

Uber trenutno prolazi kroz velike promjene na koje je morao pristati da postane legalan u Hrvatskoj. Naime, s novim Zakonom o cestovnom prometu, kao i budućim Pravilnikom o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe, Uber se po pitanju statusa izjednačio s hrvatskim taksi službama. To su jučer na neki način pokazali i iz same tvrtke tako što su podigli cijene vožnje.

- Svakog ljeta podižemo cijene iz sezonskih razloga, ovo je treći put da to radimo, a ove godine postoji i još jedan razlog - povećanje kvalitete naših vozila - rekao je Davor Tremac, generalni menadžer Ubera za Hrvatsku.

Vožnja Uber X-om je sada skuplja za 60 lipa po kilometru, odnosno za 20 lipa po minuti te iznosi 3,60 kuna za svaki prijeđeni kilometar i 0,60 lipa za svaku minutu dok je start ostao šest kuna. U slučaju da Uber podigne cijene zbog povećane potražnje tada cijene postaju skoro pa jednake, a u nekim slučajevima i puno veće od zagrebačkih konkurenata.

Najviše se te promjene u cijeni vide na putu za Zračnu luku Franje Tuđmana. Do sada je Uber bio jedna od jeftinijih opcija s cijenom od oko 90 kuna, ali je Tremac jučer najavio da će poskupiti za 20 posto. U tom slučaju će iznositi oko 108 kuna, što je trenutno skuplje od svih zagrebačkih taksista koji se kreću oko cifre od 100 kuna.

U službenom priopćenju oko povećanja cijena iz Ubera su istaknuli kako će promjene koje uvode povećati razinu kvalitete usluge tako što će sva vozila imati maksimalnu starost od sedam godina te da će postrožiti uvjete za nastavak vožnje vozačima s nižom prosječnom ocjenom. Ipak, obje najave su zapravo rezultat usklađivanja sa Zakonom.

Naime, automobil koji se koristi za cestovni prijevoz putnika do 2021. neće smjeti biti stariji od sedam godina, a nakon te godine moći će biti stari najviše pet godina. To je trenutno jedan problem za Uber jer dio njihovih vozača radi u vozilima starijim od tog propisa. Poduzetnik Saša Cvjetojević smatra kako korisniku u konačnici nije važno tko ga vozi te ima li ta osoba završeni ispit ili ne, već da mu je važno kakav ga auto vozi i po kakvoj cijeni.

Pad kvalitete

- Uber je u zadnjih godinu dana uvelike pao u kvaliteti što pokazuju ocjene korisnika. Automobili vozača nisu bili dovoljno kvalitetni i ponekad neuredni te su neki vozači znali voziti automobile koji su premašili dopuštenu granicu starosti vozila. Ovo povećanje cijena mora značiti i povećanje kvalitete, jer ako korisnik mora plaćati više, očekuje da će za to povećanje dobiti i bolju uslugu - rekao je Cvjetojević.

Drugi problem s kojim se Uber mora uloviti u koštac jest privlačenje novih i zadržavanje stari partner-vozača. Samo prije nekoliko mjeseci je vozačem Ubera mogao postati svatko tko posjeduje vozačku, automobil, pametni mobitel te potvrdu o nekažnjavanju. Još jedan uvjet je bio otvaranje obrta ili firme, ali vozači su mogli voziti za nekog drugog obrtnika, tako da je taj korak bio opcionalan. Prema novim propisima vozači će morati položiti teorijski ispit za vozača autotaksi prijevoza te ishoditi licenciju za autotaksi prijevoz koju izdaje ured državne uprave u županiji prema sjedištu/prebivalištu tvrtke ili obrta.

Trenutno taj cijeli proces u Zagrebu košta više od 3.750 kuna. Naime, vozač mora prvo otvoriti barem obrt za što mora izdvojiti 450 kuna, slijedi prijava za dozvolu koja dođe 1.500, zatim još 700 kuna za ispit, slijedi osiguranje za vozača i putnike koje minimalno dođe 800 kuna i za kraj je tu kupovanje taksi oznaka od čega samo krovna dođe otprilike 300 kuna. Prema tome, ovo povećanje cijena je zapravo namijenjeno i samim vozačima. Postoje indicije da bi veliki broj partner-vozača Ubera mogao odustati od tog posla zbog svih silnih novih uvjeta, a veća zarada je nešto što će ih zadržati na “radnom mjestu”. S time se slaže i Cvjetojević.

- Uz veće cijene Uber vjerojatno želi zadržati i pridobiti nove vozače. Trenutna zarada vozača nije bila toliko visoka jer treba uračunati gorivo, ali i naknadu koja se plaća Uberu za korištenje platforme te vlasniku obrta ako vozač nema svoj obrt. Ujedno, ovim promjenama Uber više ne može nastaviti sa svojom starom filozofijom rada, gdje su vozači zapravo bili obični građani koji su tu i tamo upalili aplikaciju kako bi zaradili koju dodatnu kunu - priča Cvjetojević.

A preobrazba Ubera je već počela. Otvaranje Centar za individualne konzultacije partnera na Zagrebačkom velesajmu, kao i promjena uvjeta prijave na službenoj stranici pokazuju kako je Uber već počeo s usklađivanjem poslovanja s novim zakonskim okvirom. S druge strane, njegovi konkurenti nemaju takvih muka već traže načine kako pridobiti nove korisnike.

Širenje na more

Tomislav Šore, tehnički direktor Eko Taxija, potvrdio nam je da razmišljaju o širenju na more.

- S obzirom na to da jedinice lokalne samouprave ne izdaju više dozvole planiramo proširiti broj vozača, ali i broj gradova u kojima djelujemo. Već ovog ljeta ćemo vjerojatno imati vozače u gradovima na moru - rekao je Šore te dodao kako nemaju namjeru dići cijene.

Iste ambicije ima i Cammeo. Petar Dragić, izvršni direktor te tvrtke, rekao je kako razmišljaju o širenju poslovanja, ali bilo kakve najave čuva nakon što se do kraja donese zakonodavni okvir. Iz Radio Taksija su pak komentirali samo poskupljenje Ubera te napomenuli kako je ono dokaz da legalno poslovanje u autotaksi djelatnosti i nije tako jeftino.

- Ministar prometa Oleg Butković je rekao da će stupanjem zakona svi građani dobiti bolje i jeftinije usluge prijevoza, ali prva promjena koju su dobili jest da je Uber povisio cijene. Ovo samo dokazuje da se ne može legalno obavljati posao po tako niskim cijenama i zato su sada morali povećati cijene kako bi napokon mogli raditi po zakonu - rekao je Jozo Kovačević, predsjednik Udruženja Radio Taksija Zagreb.

Na Velesajmu centar za vozače

Uber je jučer predstavio ‘one-stop shop’ Centar za konzultacije partnera na Zagrebačkom velesajmu, gdje će sadašnji i budući vozači Ubera moći na jednom mjestu odraditi sve što je potrebno kako bi poslovanje uskladili s novim Zakonom i pravilnicima.

- Iznimno nam je drago što je u par dana već više od 800 partnera-vozača prošlo kroz proces usklađivanja - rekao je direktor Ubera za jugoistočnu Europu Davor Tremac, koji očekuje da će većina od postojećih 4000 vozača također proći kroz vrata Centra u sljedećim danima. Na ukupno osam pultova tako će Uberovi partneri moći obaviti gotovo sve potrebno za zakonito poslovanje: usluge javnog bilježnika, odvjetnika, poslovne banke i telekom operatera, a uskoro će svoje usluge nuditi i osiguravajuća kuća i tvrtke voditelji prometa.

Na osmom pultu će moći kupiti zakonom propisane oznake TAXI za vozila. Iako će vozači sami morati plaćati troškove javnog bilježnika, otvaranja računa u banci i ugovore s teleoperaterom, Uber je osigurao odvjetnika koji na licu mjesta pruža besplatnu pravnu pomoć. (Ivan Fischer)

Jozo Kovačević, predsjednik Udruženja Radio Taksi Zagreb:

Poskupljenje Ubera dokaz je da je nemoguće biti legalan i jeftin

Vozači taksija, a time i Ubera, ubuduće će morati polagati teorijski ispit te imati taksi oznake na svojim vozilima. Hoće li to dovesti do jednakosti položaja na tržištu prijevoza putnika?

Taksisti i Uber i dalje nisu jednaki. Pogledajmo samo rok prilagodbe. Uberovi vozači dobili su rok od 8 dana da se prijave za licencu i potom imaju još šest mjeseci vremena za usklađivanje. Isto tako moraju u roku od 90 dana pristupiti ispitu za vozača, što znači da to tada mogu voziti bez njega. S druge strane, mi smo već zadovoljili te uvjete, a prije smo dobivali odmah kazne od 20.000 kuna ako ne bismo imali jedan od potrebnih papira.

Uber je poskupio cijene svojih vožnji. Planira li Radio Taxi isto povisiti svoje cijene?

Uber je upravo pokazatelj da se ne može raditi legalno i imati tako nisku cijenu. Uostalom, oni su cijelo vrijeme skuplji od nas. Recimo, od deset vožnji osam će biti jeftinije, ali ove dvije će biti toliko skuplje da će u konačnici jedan vozač Ubera u deset vožnji naplatiti više od taksista u isto toliko vožnji. Što se tiče Radio Taksija, vidjet ćemo kako će se razvijati situacija na tržištu, ali u ovom trenutku nemamo namjeru ni sniziti ni povećati cijene.

Planirate li neke novosti u svom sustavu?

Već smo neko vrijeme opremljeni tabletima u svim našim automobilima preko kojih svi vozači imaju instaliran digitalni taksimetar. Ujedno, naši korisnici vozače mogu naručiti preko aplikacije, a u ponudi imamo i vaučere za vjerne korisnike. Tu je i projekt “Nisi sama - ideš s nama” koji su pokrenule udruga Nismo same i Zaklada Solidarna u suradnji s Radio Taksijem Zagreb i Volonterskim centrom Zagreb gdje oboljelim ženama nudimo besplatan prijevoz na kemoterapiju.

Planirate li se i dalje zalagati za ukidanje Ubera u Hrvatskoj?

Za početak ćemo podnijeti sve naše primjedbe na prijedlog Pravilnika, kako bi se još više izjednačio položaj Ubera i taksista. Ipak, važno je naglasiti da se mi nikad nismo zalagali za ukidanje Ubera, nego za izjednačavanje uvjeta poslovanja, što je novim Zakonom i propisano. Ubuduće ćemo tražiti strogo provođenje odredbi novog Zakona i kažnjavanje onih vozača koji se ne drže propisa. (M. Boltižar)

Od 2007. do 2016. broj taksi tvrtki narastao je 14 puta, a taksista je čak 20 puta više

U razdoblju od deset godina, od 2007. do 2016. godine, taksi služba u Hrvatskoj doživjela je pravi “boom”. Pokazuje to nova analiza Fine, prema kojoj je u 2016. u Hrvatskoj u usporedbi sa 2007. godinom bilo 14 puta više poduzetnika koji su se bavili pružanjem taksi usluga, dok je broj zaposlenih u toj djelatnosti u istom razdoblju porastao čak 20 puta!

Prema Fininim podacima, naime, 2007. godine u Hrvatskoj je taksi usluge pružalo 18 tvrtki, a 2016. godine 260. U branši taksi usluga 2007. je radilo samo 44 radnika, a 2016. čak 886. Ovdje valja naglasiti kako ti podaci ne uključuju Uber, koji se, statistički gledano, ne vodi kao taksi služba.

U Fininoj analizi ne objašnjava se otkud takva eksplozija taksi usluga u Hrvatskoj. Ipak, može se pretpostaviti da dio objašnjenja za to leži u liberalizaciji taksi usluga i snažnom razvoju turizma, koji je svakako potakao potražnju za taksi uslugama. Konačno, izgledno je i da je dio nezaposlenih izvor egzistencije odlučio potražiti u pružanju taksi usluga.

Inače, ukupni prihodi tvrtki koje se bave pružanjem taksi usluga 2016. su iznosili nešto više od 138,5 milijuna kuna, dok su u 2007. iznosili samo 12,1 milijun kuna, što znači da su prihodi taksi branše u Hrvatskoj u deset godina porasli čak 11,5 puta. No, u istom su se razdoblju znatno povećali i rashodi taksista: dok su 2007. ukupni rashodi hrvatskih taksista iznosili oko 11,5 milijuna kuna, u 2016. su dosegli, pokazuju podaci Fine, gotovo 140,3 milijuna kuna, što je 12 puta više.

Kada se podvuče crta, taksi služba u Hrvatskoj u 2016. je ostvarila gubitak nešto manji od 2,5 milijuna kuna, no treba reći da je broj onih koji su poslovali s dobiti i onih koji su poslovali s gubitkom gotovo izjednačen. Naime, u 2016. je 128 poduzetnika koji pružaju taksi usluge poslovalo s plusom, koji je iznosio gotovo 3,7 milijuna kuna, dok je broj taksista koji su godinu zaključili s minusom bio 132, a njihov je gubitak prešao 6,1 milijun kuna.

U 2007. ukupan rezultat taksi branše u Hrvatskoj bio je pozitivan i iznosio je nešto više od 0,4 milijuna kuna. Najveći poduzetnici koji se bave pružanjem taksi usluga u Hrvatskoj u 2016. su bili Cammeo grupa, zatim Ekoprijevoz, pa Prijevoz plus, Mirage i Autoprijevoz Fera. Tih je pet taksi tvrtki zapošljavalo gotovo 30 posto svih zaposlenih u taksi branši te je ostvarilo više od polovice ukupnih prihoda i dvije trećine dobiti, pokazuju podaci Fine. (Adriano Milovan)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 00:35