'Vuk u kaputu od kašmira'

Bernard Arnault, čovjek od 100 milijardi dolara: 'Naš će otac raditi još 30 godina'

Milijarder se može pohvaliti s čak 75 brendova, a neki od njih su Dior, Louis Vuitton, Fendi, Celine, Pucci, Marc Jacobs, Hennessy
Bernard Arnault
 Martin Bureau / REUTERS

"Naš otac je veoma mlad”, kaže Delphine.

“Radit će još 30 godina”, smatra Alexandre.

“Nikad neće stati”, dodaje Antoine.

Odgovori su to koje djeca Bernarda Arnaulta, šefa grupacije LVMH, kao iz topa daju kada ih netko upita koji će od njih naslijediti najveću kompaniju luksuzne robe na svijetu.

“Nisam odlučio kada ću prestati”, zaključuje Arnault.

A akvizicija koja se odvila u ponedjeljak ujutro jasno daje do znanja da to neće biti uskoro. Tada je, naime, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton za 16,2 milijarde dolara kupio Tiffany, američkog proizvođača nakita koji su proslavile plave kutijice, Truman Capote i Audrey Hepburn. Čovjek koji je omogućio to najveće preuzimanje u sektoru luksuzne robe, Bernard Arnault, jedan je od najbogatijih ljudi na globalnoj razini. Preciznije, sa svojih 106,9 milijardi dolara treći je najbogatiji čovjek na svijetu i najbogatiji u Europi.

Osim što ima tu laskavu titulu, druži se samo s moćnicima. Dobar je prijatelj s Nicolasom Sarkozyjem, bivšim francuskim predsjednikom. Blizak je i s Emmanuelom Macronom, trenutačnim predsjednikom države, kao i s Tonyjem Blairom, bivšim britanskim premijerom, a četiri sata u tjednu izdvoji kako bi odigrao koji set tenisa sa svojim prijateljem Rogerom Federerom.

“Ne želim biti debeo pa se trudim naći vremena kako bih vježbao”, kaže 70-godišnjak koji je uvijek od glave do pete odjeven u svoje brendove.

Ipak, njegovi počeci na industrijskom sjeveru Francuske nisu ni na koji način pokazivali da će danas svojim bogatstvom u stopu pratiti Jeffa Bezosa i Billa Gatesa, kao ni da će vrijeme provoditi u elitnom društvu.

Prva ljubav milijardera bila je glazba, no vrlo je brzo shvatio da nije dovoljno talentiran kako bi uspio kao pijanist te je završio građevinarstvo i pridružio se ocu u obiteljskoj građevinskoj kompaniji. No, jednako je brzo uočio priliku u modnoj industriji.

Ideja se rodila u taksiju

Sa 25 godina, kako je ispričao za Forbes, preuzeo je obiteljski posao i preselio se u SAD kako bi tamo otvorio podružnicu kompanije. Htio je da njegova tvrtka raste i ostvari međunarodni doseg te je počeo raditi na tome. A da će to postići u sektoru mode, shvatio je deset godina poslije prilikom razgovora s njujorškim taksistom koji mu je rekao da nikad nije čuo za francuskog predsjednika Georgesa Pompidoua. No, dodao je, čuo je za Christiana Diora. U tom je trenutku, kako Arnault često prepričava, rođena ideja za carstvo.

Temelj tog carstva bila je bankrotirana tekstilna kompanija Boussac koju je tajkun kupio od francuske vlade, a koja je u svom vlasništvu imala ni više, ni manje nego brend koji ga je inspirirao za tu akviziciju - Dior. Prije same kupnje Arnault je obećao da će ponovno oživiti Boussac i sačuvati radna mjesta. Umjesto toga, otpustio je 9000 radnika, a 500 milijuna dolara, koliko je zaradio prodajom svih brendova osim Diora, spremio u džep i sačuvao za kasnija preuzimanja.

Sljedeći plijen bila je grupacija LVMH u kojoj su u to vrijeme bili kompanija s kožnim proizvodima Louis Vuitton, proizvođač šampanjca Moët & Chandon te proizvođač konjaka Hennessy. Arnault je međusobno posvađao šefove svakog od tih brendova i u tajnosti agresivno preuzeo grupaciju. Time je, kako pišu strani mediji, zaradio nadimak “vuk u kaputu od kašmira”.

Nakon što je osvojio LVMH, Arnault je trošio milijarde dolara kako bi preuzeo vodeće europske kompanije iz sektora mode, parfema, nakita, satova, kozmetike, vina i žestokih pića, a u svoj je široki portfelj uključio i hotelske kompanije. Od ponedjeljka se milijarder može pohvaliti s čak 75 brendova, a neki od njih su Dior, Louis Vuitton, Fendi, Celine, Pucci, Marc Jacobs, Hennessy, Dom Pérignon, Bulgari, TAG Heuer, Sephora i Fenty.

“Ako nas usporedite s Microsoftom, mali smo”, kaže. I to je istina, tržišna vrijednost grupacije je 214 milijardi dolara i tako opako kaska za tehnološkim divom koji vrijedi 1,1 bilijun (eng. trillion) dolara.

“No, ovo je tek naš početak”, dodaje šef druge najvrednije kompanije u Europi koja u stopu prati naftnog giganta Royal Dutch Shell.

Pascal Le Segretain/Getty Image
Bernard Arnault, Helene Arnault i Karl Lagerfeld

Arnault posjeduje 47 posto LVMH, korporacije koja ima 4590 trgovina u čak 68 zemalja. Gdje će se otvoriti nove trgovine, odlučuje upravo on, a ta odluka ovisi o njegovu instinktu, o atmosferi u određenom dijelu grada te, naravno, o rezultatima koje dobiva tradicionalnim ispitivanjem tržišta. Lani je, primjerice, Arnault zatvorio dućan Louis Vuittona u Floridi zato što je smatrao da trgovine i restorani u njegovoj blizini, kao ni parking, nisu dovoljno luksuzni da se tamo nalazi neki od brendova njegove grupacije.

“Zašto su brendovi poput Louis Vuittona i Diora toliko uspješni? Imaju dva možda kontradiktorna aspekta: oni su bezvremeni i suvremeni, poput vatre i vode”, smatra Bernard Arnault kojemu taj paradoks iz godine u godine donosi rekordnu prodaju, a u posljednje se četiri godine cijena dionica grupacije gotovo utrostručila.

Optimizam i ekologija

Arnault opsesivno prati svoje brendove. Dan, povjerio je novinarima, počinje u pola sedam ujutro u svojoj pariškoj vili koja datira iz 17. stoljeća slušajući klasičnu glazbu, čitajući vijesti iz sektora i slanjem poruka direktorima svojih brendova.

“Svako jutro razmišljam kako da svaki brend bude poželjan i za deset godina. To je zapravo ključ našeg uspjeha”, kaže radoholičar koji, iako ima 70 godina, svaki dan stiže u svoj ured u 8 i odlazi tek u 21. Ipak, ponekad napravi pauzu od 20-ak minuta kako bi se barem nakratko vratio svojoj prvoj ljubavi, glasoviru koji se nalazi u prostoriji u blizini njegova ureda.

“Radi 24 sata na dan. Čak i kad spava, sanja o novim idejama”, rekla je njegova najstarija kći iz prvog braka Delphine Arnault, koja je ujedno i potpredsjednica Louis Vuittona.

Vikendom, pak, modni magnat posjeti trgovine svojih brendova gdje preuređuje njihove izloge i savjetuje zaposlenicima kako ih, prema njegovu mišljenju, bolje urediti. U jedno jutro, ispričali su njegovi direktori, posjeti 25 dućana. I to ne samo svojih, nego i konkurentskih.

“To mu je ritual”, dodaje njegov 25-godišnji sin Frédéric, zaposlen u ključnom brendu u segmentu satova u LVMH, švicarskom TAG Heueru.

Arnault detalje iz posjeta trgovinama podnosi šefovima glavnih brendova grupacije kako bi unijeli potrebne izmjene. Nedavno je tako, nakon pregleda pariškog dućana, upozorio Michaela Burkea, izvršnog direktora Louis Vuittona, da u trgovini nema niti jedne torbe Onthego, trenutačno “it” torbe tog brenda koja košta vrtoglavih 2500 dolara.

Osim što redovito posjećuje dućane u glavnom francuskom gradu, prvi čovjek najveće grupacije luksuzne robe na svijetu barem jednom mjesečno u svom mlažnjaku Bombardier otputuje u neki zabačeni kutak carstva. Prošli je mjesec bio u Teksasu, a krajem listopada s Burkeom i Pietrom Beccarijem, izvršnim direktorom Diora, otputovao je u Seul kako bi posjetio tamošnje trgovine i izvidio situaciju na terenu.

Osim što pazi na reputaciju svojih postojećih brendova, najbogatiji čovjek Europe nastoji ostati u tijeku s trenutačnim zbivanjima u svijetu. Ove je godine, naime, sklopio partnerstvo sa Stellom McCartney koja je poznata po održivoj modi (često naglašava da ne koristi ljepilo u svojim linijama tenisica jer je ono napravljeno od rastopljenih dijelova životinja). Arnault je u kontekstu rastuće popularnosti zaštite okoliša zaposlio McCartney kao svoju posebnu savjetnicu (iako LVMH i dalje ima kožne proizvode, kao i one s krznom te koristi ljepilo pri njihovoj proizvodnji). Usto, dio je grupe proizvođača koji su obećali smanjiti emisije ugljika pri proizvodnji svoje odjeće, a u kojoj su, između ostalih, Chanel, Hermes, div brze mode H&M i, naravno, Stella McCartney. Ipak, ne slaže se s popularnom mladom aktivistkinjom Gretom Thunberg.

A model presents a creation by Belgian designer Raf Simons as part of his Haute Couture Fall/Winter 2014-2015 fashion collection for French fashion house Christian Dior in Paris July 7, 2014. From 2ndL : Actors Sean Penn and Charlize Theron, LVMH Chairman and Chief Executive Bernard Arnault, his wife Helene, and former French first lady Valerie Trierweiler.    REUTERS/Philippe Wojazer  (FRANCE - Tags: FASHION ENTERTAINMENT BUSINESS) - PM1EA771CGA01
Philippe Wojazer / REUTERS
Bernard Arnault na reviji

“Po prirodi sam optimist, što je u suprotnosti s Gretom čiji je veliki problem pesimizam koji širi u svojim porukama, a pritom ne daje nikakvo rješenje za tekuću situaciju”, smatra tajkun. Nedostatku rješenja Arnault se, kako tvrdi Anna Wintour, žestoko protivi, a jednako je i s riječju “ne” koja, ispričala je dugogodišnja urednica Voguea, ne postoji u njegovu rječniku.

Drugačija vizija mode

Zahvaljujući tome, McCartney je samo jedno od velikih imena koje je doveo u kompaniju. Prije dvije je godine, primjerice, u suradnji s pop-zvijezdom Rihannom lansirao liniju kozmetike Fenty Beauty, koju je distribuirao u 2600 Sephorinih dućana koji su također dio LVMH. Budući da Fenty ima široku ponudu, a njegova osnivačica 77 milijuna pratitelja na Instagramu, ne čudi što je ta suradnja samo u 2019. rezultirala prodajom vrijednom 550 milijuna dolara, kako se Arnault pohvalio, a kladi se da će i modna linija Fenty Fashion, koju je ranije ove godine pokrenuo s pjevačicom, ostvariti sličan uspjeh.

“Ona ima drugačiju viziju mode, a za budućnost kompanije veoma je važno da budemo povezani s milenijalcima”, pojasnio je suradnju.

Osim takvih partnerstava, kako bi svoju grupaciju održao mladom, savjetuje ga njegovo petero djece koju ima iz dva braka. Tako mu je sin Frédéric Arnault predložio da preuzme francuski startup FunGolf koji je osmislio aplikaciju s detaljnim pregledom 39.000 terena za golf. S njima je TAG Heuer, na čijem je Frédéric čelu, proizveo pametni sat za golfere. Poslušao je i svoju kćer koja ga je uvjerila da kupi 80 posto njemačkog proizvođača luksuznih kovčega Rimowa, koji vole zvijezde poput Davida Beckhama i Angeline Jolie. Na nagovor njegove druge kćeri, pak, kompanija je pokrenula program za startupe u sektoru luksuzne robe kako bi pratili trendove i, naravno, preuzeli te tvrtke ako im se nešto svidi.

Bernard Arnault poznat je po serijama akvizicija koje je ostvario u svojoj 35 godina dugoj karijeri u modnoj industriji, ali s njima nije gotov. Ne razmišlja o mirovini što njegove zaposlenike, koji ga zovu B. A., nimalo ne iznenađuje. Kada ga opisuju, slegnu ramenima i kroz smijeh kažu da je sa sjevera, što bi automatski trebalo sve objasniti. A i objašnjava. U Normandiji je, naime, hladnije i sivije nego u ostatku Francuske.

Kao ni članovi obitelji, tako ni nitko njima blizak ne može predvidjeti kada će modni tajkun napustiti svoj tron, ni tko će ga naslijediti. No, jedan je dugogodišnji prijatelj rekao da će, kada Bernard Arnault konačno odstupi s čela grupacije, to izgledati “poput Igre prijestolja”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 22:39