KAKO GURATI NAPRIJED

Je li uz turizam moguća i industrijska proizvodnja? Vodeći ljudi hrvatskog biznisa imaju odgovore

Pandemija je dodatno ukazala na sve slabosti i nesigurnosti turizma

Sudionici diskusije

 Vojko Basic/Cropix

U ranjivost turizma uvjerili smo se prije dvije godine, a nešto manjim dijelom i prošle godine. Pandemija je gotovo zaustavila putovanja u čitavom svijetu te zamrznula aktivnosti u ovom gospodarskom sektoru, istaknuli su sudionici okruglog stola "Održivost industrijskog razvoja u Splitsko-dalmatinskoj županiji", koji se održao u sjedištu AD Plastik Grupe u Solinu.

Okrugli stol organizirali su Hrvatsko udruženje menadžera i poduzetnika CROMA i AD Plastik Grupa. Tom prilikom iznesen je podatak kako je Splitsko-dalmatinska županija na dnu ljestvice jadranskih županija po BDP-u per capita te kako je pandemija dodatno ukazala na sve slabosti i nesigurnosti turizma, koji je uz djelatnosti vezane uz turizam svakako glavna gospodarska grana u ovoj županiji. O tome kako unaprijediti i druge gospodarske djelatnosti te je li moguće razvijati industrijski sektor u sinergiji s turizmom raspravljali su sudionici okruglog stola iz istaknutih proizvodnih tvrtki koje posluju u Splitsko-dalmatinskoj županiji.

Najveći hrvatski proizvođač komponenti za automobilsku industriju AD Plastik Grupa iz Solina ima osam tvornica u pet zemalja. Predsjednik Uprave Marinko Došen iznio je podatak da je udio industrije u hrvatskom BDP-u 11,8 posto. "Toliki udio u BDP-u Slovačke ima samo autoindustrija. Ne tako davno Slovačka uopće nije imala proizvodnju automobila, ali uspjela ju je razviti. Autoindustrija je napravila totalnu transformaciju slovačkog gospodarstva u svakom smislu. Danas je Slovačka najveći proizvođač automobila po glavi stanovnika u svijetu. Znači da je itekako moguće preokrenuti situaciju. A kao dokaz da se autoindustrija može razvijati usporedo s turizmom imamo turističke velesile Španjolsku i Italiju. Osnovna prednost i veliki potencijal za razvoj industrije jugoistočne i srednje Europe je relativno prihvatljiva cijena rada, koju prate vrlo visoke kompetencije", istaknuo je Marinko Došen i dodao da proizvođači komponenti mogu opstati na tržištu jedino ako usvajaju nova znanja te stalno prate razvoj ovog, tehnološki jednog od najrazvijenijih segmenata gospodarstva. Došen je govoreći o izazovima autoindustrije naglasio da je nekoć upravljanje rizicima bilo temelj poslovanja u ovoj industriji, a sada je to upravljanje neizvjesnostima.

image

Marinko Došen

Vojko Basic/Cropix

Irena Weber, glavna direktorica HUP-a, istaknula je kako industrijska proizvodnja u Dalmaciji ima perspektivu i snagu za jači iskorak. "Naravno da su turistički potencijal i turistički razvoj prepoznati jer Dalmacija ima niz komparativnih prednosti za taj oblik gospodarstva. Međutim, hrvatsko, pa tako i dalmatinsko gospodarstvo treba krenuti u jači razvoj industrijskih proizvodnih djelatnosti koje su tu odavno postojale i postoje. Prednost je svakako odlično sveučilište, kao i velik broj obrazovanih građana iz različitih područja. Treba se usmjeriti na industrije koje daju dodatnu vrijednost i podižu efikasnost. Za to postoje temelji u jako dobroj obrazovnoj infrastrukturi te velikom broju obrazovanih stručnjaka. Najveća prednost su evidentni intelektualni kapaciteti stanovnika", istaknula je Irena Weber.

image

Irena Weber

Vojko Basic/Cropix

Alen Voloder, predsjednik Uprave CEMEX-a Hrvatska, govorio je o ekološkim izazovima proizvođača u destinaciji koja snažno razvija turizam. "Uložili smo vrlo velika sredstva u zaštitu okoliša. Pogotovo je bilo izazovno eliminirati cementnu prašinu. Taj smo problem riješili ulaganjem u ugradnju vrećastih filtera. U ovom trenutku fokusirani smo na to da što više energije dobijemo iz obnovljivih izvora kako bismo na što manju mjeru sveli fosilna goriva", istaknuo je Voloder te je otkrio podatak da bi se 2050. godine mogao proizvesti CO2 neutralan beton.

image

Alen Voloder

Vojko Basic/Cropix

Mislav Bezmalinović, predsjednik uprave postirske Sardine, kazao je kako je najveći izazov jednog od rijetkih proizvođača na otoku Braču, gdje jako razvijen turizam, bio eliminirati neugodne mirise prilikom prerade ribe te otpadne vode. "Godine 2013. izgradili smo jedan od najsuvremenijih pogona koji je zadovoljavao sve propisane standarde, ali mi, vlasnici, nismo bili zadovoljni mirisom i kvalitetom otpadnih voda. Iz tog razloga uložili smo dodatno dva milijuna eura kako bismo potpuno eliminirali njihov utjecaj na turizam. Vjerojatno je presudilo to što smo porijeklom s otoka i svjesni smo da dio naših sumještana živi od turizma", istaknuo je Bezmalinović, optimist što se tiče industrijskog razvoja. "Prije pandemije je bilo teško naći novog proizvodnog radnika jer su se svi htjeli baviti turizmom. Sada je to puno lakše, tako da smo mi ove godine bez problema pronašli i zaposlili 30 novih radnika", dodao je.

image

Mislav Bezmalinović

Vojko Basic/Cropix

Boris Vrdoljak, direktor tvrtke S+B Systemtechnik iz Dugopolja, je povratnik iz Njemačke. "Otvorio sam u Dugopolju pogon 2013. godine jer je tada Hrvatska pristupila Europskoj uniji. Naša djelatnost vezana je uz mehatroniku, pneumatiku, elektrotehniku i senzoriku. To su djelatnosti vezane uz industrijsku proizvodnju. Vidimo perspektivu u industrijskoj proizvodnji, što potvrđuje rast koji ostvarujemo", istaknuo je osnivač i direktor tvrtke S+B Systemtechnik.

image

Boris Vrdoljak

Vojko Basic/Cropix

Danijela Milić, glavna direktorica Hrvatskog udruženje menadžera i poduzetnika CROMA, naglasila je kako se u gotovo većini vijesti iz Splitsko dalmatinske-županije govori o broju noćenja, dolasku kruzera, gradnji hotela i turističkih objekata, a nekako se nepravedno zanemaruju izvrsne proizvodne tvrtke. "Nešto najvrednije što imamo u kompanijama je korporativna kultura. Korporativnu kulturu treba stalno razvijati", kazala je Danijela Milić.

Na pitanje osjeti li se pojačan interes proizvodnih tvrtki za financijska sredstva, Zvonimir Akrap, zamjenik predsjednika Uprave OTP banke, kazao je da još uvijek dominiraju projekti iz turističkog sektora i djelatnosti vezanih uz turizam, ali da ima jako zanimljivih industrijskih projekta koje OTP banka financira. "Svakodnevno se vide pomaci i napredovanja i u industriji", naglasio je Akrap.

image

Zvonimir Akrap

Vojko Basic/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 00:10