BOLJI PRIJEVOZ

Osijek će biti "prvi hrvatski grad s udobnim i dostupnim javnim prijevozom". I umjetnom travom na pruzi

Za preustroj osječkog javnog prijevoza iz fondova EU osigurano je 200 milijuna kuna, a prvi korak je modernizacija tramvajske pruge

Reportaža o rekonstrukciji tramvajske pruge u Osijeku

 Vlado Kos/Cropix

Modernizacija 9,5 kilometara tramvajske pruge, kao i dvije ispravljačke stanice te izgradnja jedne, modernizacija kontaktne mreže i 23 tramvajska stajališta cilj je velikog, 267 milijuna kuna vrijednog, infrastrukturnog projekta osječke komunalne tvrtke Gradski prijevoz putnika (GPP), koji je od ožujka ove godine u punom zamahu, a trenutno se ozbiljni radovi izvode na više lokacija u središtu Osijeka. Radi se o jednom od najvažnijih i najvrjednijih infrastrukturnih projekata u povijesti GPP-a, odnosno Grada Osijeka na području javnog gradskog prijevoza koji za krajnji cilj ima povećanje broja korisnika gradskog prijevoza što će doprinijeti razvoju grada te poboljšanju standarda života građana Osijeka.

- Projekt modernizacije tramvajske infrastrukture težak 267 milijuna kuna, od čega je iz EU fondova gotovo 200 milijuna, a ostatak je najvećim dijelom osigurala Vlada RH, još jedan je dokaz da Osijek grabi krupnim koracima naprijed. To je prvo veliko ulaganje u tramvajsku infrastrukturu u posljednjih 15-ak godina na području grada Osijeka, a ujedno i prvi korak za uvođenje niskopodnih tramvaja u Osijeku – rekao je Ivan Radić, gradonačelnik Osijeka. Cilj je, kaže, da Osijek bude "prvi hrvatski grad koji ima moderan, udoban, siguran i dostupan javni gradski prijevoz." Investicija je to u obnovu postojeće infrastrukture tramvajske mreže, a kroz povezane projekte planira se izvršiti nabava novih vozila (23 tramvaja i 27 autobusa) koji imaju manju potrošnju goriva i električne energije. Time će se, ističu u GPP-u, ‘‘značajno smanjiti trošak sirovine, materijala i pričuvnih dijelova te rast prihoda zbog očekivano većeg broja putnika što će imati direktan utjecaj na ukupno poslovanje na način da će u konačnici biti rentabilnije i efikasnije.‘‘ Cilj je i da javni gradski prijevoz bude ekološki prihvatljiviji.

image

Reportaža o rekonstrukciji tramvajske pruge u Osijeku






Vlado Kos/Cropix
image

Reportaža o rekonstrukciji tramvajske pruge u Osijeku

Vlado Kos/Cropix

- Tramvajski prijevoz jedan je od zelenih oblika prijevoza. U skladu je sa svim smjernicama zelenih politika Europske komisije i to namjeravamo iskoristiti ne samo za modernizaciju postojeće mreže već i za njezino proširenje. Uz nove niskopodne tramvaje koji će stići kada se obnovi tramvajska infrastruktura, u Osijek upravo stiže i nova flota od 13 autobusa. Ukupna vrijednost projekta iznosi 32,3 milijuna kuna. Od toga 82% je europski novac iz Kohezijskoga fonda. Ostatak od 18% financira GPP. Svi novi autobusi imat će visoku EURO 6 normu što znači da će emitirati znatno manje štetnih plinova u okoliš. U konačnici Osijek će dobiti javni gradski prijevoz na razini europskih standarda po pitanju sigurnosti, pouzdanosti, dostupnosti osobama s invaliditetom te značajnom smanjenju negativnih CO2 emisija – veli Radić. Osijek je, inače, poznat kao grad s dugom tradicijom tramvajskog prometa, još od 1884. godine kada je u promet uveden konjski tramvaj, a prvi električni 1926. godine.

Modernizacija pruge, pak, posebna je priča, jer se nove tračnice postavljaju po najmodernijoj tehnologiji, koja, prema riječima Dejana Rusmirovića, direktora GPP-a, u velikoj mjeri jamči smanjenje vibracije i buke te udobniju vožnju tramvajima. O kakvoj je metodi riječ uvjerili smo se na gradilištu u Radićevoj ulici, gdje se posljednjih dana radi na postavljanju kolosijeka, pri čemu se za pričvršćivanje tračnica za donju podlogu primjenjuje novi sustav koji smanjuje buku i vibracije, a tračnice postaju dugovječnije i prema certifikatima mogu trajati i do 25 godina bez značajnijih ulaganja u održavanje.

image

Reportaža o rekonstrukciji tramvajske pruge u Osijeku

Vlado Kos/Cropix
image

Reportaža o rekonstrukciji tramvajske pruge u Osijeku

Vlado Kos/Cropix

- Radi se o famoznoj Edilon sedri, posebnoj smjesi, odnosno vrsti gume koja povezuje tračnice s podlogom. Ovakav način postavljanja tramvajske pruge do sada na ovim prostorima nikada nije rađen - priča nam Rusmirović, dok skupa s njim gledamo kako radnici tvrtke Sitolor u procjepe pokraj tračnica ulijevaju crnu tekućinu koja se priprema u posebnim uvjetima, pri čemu isamo ulijevanje zahtijeva brzinu, ali i posebne uvjete, pa je taj dio gradilišta zaštićen dugačkim šatorom.

- Šator je tu zbog mikroklimatskih uvjeta, jer taj sustav postavljanja tračnica zahtijeva da nema nikakvih nepovoljnih vremenskih utjecaja prilikom zalijevanja, kako bi se osiguralo da se masa stvrdne na odgovarajući način. Šatorom se dobiju posebni mikroklimatski uvjeti - objasnio je Rusmirović i nastavio.

Vodič za početnike: 10 pitanja i odgovora o EU fondovima koji nam poboljšavaju kvalitetu života

- Do sada su se tračnice pričvršćivale vijcima koji nakon određenog vremena uslijed vremenskih uvjeta počinju trunuti, a toga ovdje nema. Ovime se osigurava dugotrajnost, ali i manje posla oko održavanja te udobnost, brzina kretanja i smanjenje buke i vibracije. Uskoro ćemo se u to imati prilike i sami uvjeriti, jer početkom studenoga planiramo pustiti u tramvajski promet liniju Višnjevac - Zeleno polje, na kojoj zbog radova trenutno od Višnjevca do Trga Ante Starčevića voze autobusi. Sada se izvode završni radovi, brušenje pruge, postavljanje ispuna od umjetne trave u zelenom pojasu od Svilajske do Višnjevca... Sve su to preduvjeti za tehnički pregled 28. listopada, kako bismo početkom studenoga ponovno za promet otvorili tu liniju. Promet će tako funkcionirati do travnja iduće godine kada kreće modernizacija ispravljačkih stanica i radovi na zamjeni tračnica u Europskoj aveniji, a tada će tramvajski promet biti potpuno zaustavljen - istaknuo je direktor.

Projekt je, inače, podijeljen u tri faze i 21 dionicu, a u tijeku su prva i druga faza čije određene dionice bi trebale završiti sa siječnjem sljedeće godine. Radi u Strossmayerovoj ulici na dionicama Trg Ante Starčevića - Ulica sv. Roka, i Svilajska - Višnjevac, zatim Reisnerova, Kačićeva i Kašićeva te Radićeva ulica. Dionice druge faze koje će biti rađene iduće godine obuhvatit će cijelu Županijsku ulicu, Vinkovačku od kružnog toka do Dunavske te Kapucinsku od Radićeve do Gornjodravske obale. U trećoj fazi predviđeni su radovi u Europskoj aveniji od Trpimirove do Radićeve. To je, dakle, ukupno 9590 metara pruge. Drugim riječima, ovom modernizacijom neće biti obuhvaćena kompletna tramvajska mreža duga cca 30 km, odnosno neće se raditi na tzv. novim dionicama od Dunavske ulice do Bikare te na pruzi u prigradskom naselju Višnjevac, kao i na staroj pruzi u Strossmayerovoj od Kanižlićeve do Svilajske, zatim na dionici od Trpimirove do Zelenog polja te na samome središnjem osječkom trgu, Trgu Ante Starčevića.

- Studija temeljem koje smo ušli u ovaj projekt pokazala je da je dionice koje se sada rade neophodno modernizirati za uvođenje niskopodnih tramvaja. Iz novog operativnog razdoblja plan je financirati modernizaciju ostalih dionica, koje se trebaju promijeniti u idućih 5 do 7 godina. No, intencija je kompletnu prugu prebaciti u ovu novu tehnologiju postavljanja tračnica koja je najbolje što postoji i vjerujem da će naši sugrađani već u studenome, kada tramvaji krenu, osjetiti razliku na tim dionicama – rekao je Rusmirović.

Izvođač radova, inače, je tvrtka Swietelsky, a Sitolor je podizvođač, no oni izvode preko 80 posto radova. Rusmirović ističe kako su jako zadovoljni s izvođačem i dinamikom "jer sve ide planiranim intenzitetom, radi se i subotama, nedjeljama i blagdanima i vjerujemo da će biti ispoštovan krajnji rok završetka 31.12.2023." Osim novih tračnica projekt obuhvaća modernizaciju dvije ispravljačke stanice - Gornji i Donji grad te izgradnju nove u Retfali, gdje su radovi već u tijeku, kao i modernizaciju kontaktne mreže te podzemne kabelske mreže. Također, projektom će se modernizirati 23 tramvajska stajališta koja će u potpunosti biti prilagođena osobama smanjene pokretljivosti, s novim nadstrešnicama, info panoima...

- Sve što činimo je i stvaranje preduvjeta za prometovanje niskopodnih tramvaja za čiju nabavu pripremamo dokumentaciju. U prvoj fazi idemo u nabavu 10 takvih tramvaja putem natječaja iz Nacionalnog programa otpornosti i oporavka, za što je predviđeno 150 milijuna kuna. Oni će dimenzijama biti i nešto veći od naših starih tramvaja. Inače, naš je vozni park u prosjeku star preko 50 godina, a trenutno imamo 23 tramvaja – rekao je Rusmirović. Novost je i ono što će se dogoditi u Strossmayerovoj ulici.

- Modernizacijom tramvajske pruge, Strossmayerova ulica, jedna od glavnih osječkih ulica koja vodi prema središnjem osječkom trgu, postat će zelena avenija. Time će središte Osijeka dobiti novu vizuru dostojnu slavonske metropole – najavio je Radić, koji se zahvalio i sugrađanima na strpljenju, a s obzirom da je promet u ulicama gdje se odvijaju radovi otežan.

Naime, cesta u Strossmayerovoj proljetos je postala državna cesta, pa su iz Hrvatskih cesta uvjetovali da se tračnice tramvajske pruge sa sadašnjeg tzv. zelenog pojasa izmjeste u desni kolnički trak. Onako kako je već desetljećima u Europskoj aveniji.

- Na dionici od Rokove do Kanižlićeve već sada ćemo tračnice izmjestiti u desni kolnički trak, a u nastavku projekta tako će biti u cijeloj Strossmayerovoj. Time ćemo u tom zelenom pojasu, gdje sada prometuju tramvaji, dobiti prostor za biciklističku stazu i drvored. Sadašnja situacija je jako nezgodna, čak i opasna, jer postoje dijelovi gdje tramvaji prometuju na 1,50-1,80 metara od kuća i to sigurno nije ugodno ljudima koji u njima žive, a postojeća biciklistička staza je potpuno neprimjerena sa svojom širinom od 30-ak centimetara. Ova promjena sigurno će poboljšati i vizuru grada te biti veliki benefit za grad – istaknuo je Rusmirović.

image

Reportaža o rekonstrukciji tramvajske pruge u Osijeku

Vlado Kos/Cropix
image

Reportaža o rekonstrukciji tramvajske pruge u Osijeku

Vlado Kos/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 08:13