business outlook partner

Modernizaciju prati rast broja putnika i vlakova

Procjenjuje se da će u 2024. godini uz daljnji rast biti prevezeno 24,6 milijuna putnika

Uz investicije, povećanju broja putnika znatno je pridonijelo i provođenje pilot-projekata

Željeznički prijevoz već je nekoliko godina u fokusu javnosti. Mnogo je investicija iza nas, dio njih je u tijeku, a dio u pripremi. Ulaže se paralelno u obnovu i modernizaciju pruga te nove vlakove. Sve to prati i trend rasta broja putnika. U 2023. prevezeno ih je 23,8 milijuna, što je za 28% više nego u 2022., a procjenjuje se da će u 2024. biti prevezeno 24,6 milijuna. Uz investicije, povećanju broja putnika znatno je pridonijelo i provođenje pilot-projekata. U tijeku su tri pilot-projekta. Besplatno se prevoze djeca i učenici te umirovljenici i stariji od 65 godina, a povoljnije redovni studenti.

Kada je 2021. uveden pilot-projekt vezan uz djecu i učenike, vlakom se koristilo oko 7000 učenika, a danas se 82.500 djece i učenika redovno ili povremeno vozi vlakom. Od 2022. redovni studenti plaćaju 9,95 eura za cijenu mjesečne karte, a tu mogućnost koristi njih oko 20.000. Nakon uspješnih pokazatelja kod mlađe populacije, od 1. siječnja 2024. uveden je pilot-projekt besplatnog prijevoza umirovljenika i starijih od 65 godina. Dosad ih je više od 173.000 izvadilo svoju pametnu karticu, što je iznad svih projekcija. Upravo ta kategorija građana jako se razveselila tome što im je omogućeno besplatno putovanje vlakom. S obzirom na to da sada ne moraju dio svog kućnog budžeta izdvajati za prijevoz, izuzetno često putuju na izlete, u toplice, kod rodbine ili liječnika.

Nabava novih vlakova

Kroz pilot-projekte popularizira se željeznički prijevoz i stječe se navika putovanja vlakom. Zbog prijevoza većeg broja putnika i više robe željeznicom i investira se u ovaj sustav. Cilj je da željeznički prijevoz u budućnosti ne bude alternativa, već prvi izbor.

HŽPP to prati kontinuiranom nabavom novih vlakova. Danas je u prometu 61 novi vlak, od kojih su većina elektromotorni. U 2024. u promet su puštena četiri nova vlaka. Novi vlakovi doprinijeli su kvalitetnijoj usluzi za putnike, a radnicima HŽPP-a osigurali bolje uvjete rada. Daljnje investicije vezane su uz nabavu vlakova za neelektrificirane pruge.

U prvom kvartalu 2025. na prugu dolaze prva dva baterijska vlaka. Nabavljaju se u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026. Projekt obuhvaća i šest punionica u kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula. Vlakovi su projektirani za prosječnu dnevnu kilometražu do 480 km. Unutarnjom opremljenošću prate niskopodne vlakove koji su u prometu te su opremljeni rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle, videonadzorom i monitorima za prikaz videosadržaja. Uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku bit će omogućen besplatni pristup internetu. U prometu će biti moguće spajanje baterijskih vlakova s niskopodnim vlakovima nove generacije, čime će biti osiguran veći kapacitet. Tu je i faktor zelenog prijevoza s obzirom na to da se njihovom nabavom omogućuje organizacija željezničkog prijevoza na neelektrificiranim prugama na ekološki prihvatljiv način.

Kvalitetnije povezivanje

Tijekom 2025. bit će isporučeno još sedam novih dizel-električnih vlakova. Uz to, u srpnju 2024. potpisan je ugovor o kupoprodaji šest elektrodizelskih vlakova za povezivanje Splita i Zagreba. Taj se projekt financira iz zajma Europske investicijske banke. Novi vlakovi zamijenit će nagibne vlakove koji na to relaciji voze od 2004. godine. Za dvije godine na pruzi će biti prvi vlak, potom će u promet biti pušten po jedan vlak mjesečno te će do kraja 2026. biti potpuno obnovljen vozni park između ova dva grada. Nabava ovih šest vlakova omogućit će više dnevnih polazaka između Splita i Zagreba. Kvalitetnije povezivanje predstavlja velik potencijal u cilju povećanja broja putnika. Iz istog zajma financirat će se i nabava još četiri baterijska i četiri elektrobaterijska, kao i pet elektrodizelskih vlakova. Daljnje puštanje novih vlakova u promet osigurat će još kvalitetniju uslugu i omogućiti povećanje frekvencije vlakova.

Sadržaj nastao u suradnji s HŽ-om

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 14:19