Posljednjih nekoliko godina pokazalo je svim poslovnim liderima koliko tržište može biti turbulentno: rastuća inflacija, smanjenje dostupnosti radne snage, izazovi s opskrbnim lancima i globalna pandemija samo su neki od dokaza za tu tvrdnju, ako su uopće potrebni.
I bez da ulazim u predviđanja o tržišnim udjelima ili inflaciji, postoji trend koji bih istaknula kao ključan za 2025. godinu za sve one koji vode tvrtke ili timove, a to je borba za talente.
Svaki poslovni lider mora biti duboko svjestan izazova koje donosi smanjenje dostupnosti radne snage i niska stopa zaposlenosti u Hrvatskoj, i to s dolaskom nove, drugačije generacije na tržište rada. Tvrtke ne mogu ući u 2025. godinu bez sveobuhvatnih strategija za privlačenje i razvoj talenta kako bi osigurale konkurentnost na tržištu rada. Bilo bi sjajno ako bi u tim strategijama lideri razmišljali izvan svojih trenutnih potreba i kratkoročnih ciljeva. Naravno, te potrebe treba zadovoljiti i kratkoročni ciljevi također su važni, ali oni dugoročni imaju veće značenje. Svi u lancu zapošljavanja trebaju više razmišljati o dugoročnoj perspektivi.
Navest ću dva primjera iz našeg iskustva kako bih pokazala što točno mislim.
Prvi primjer povezan je s HoReCa industrijom, koja ima velik utjecaj ne samo na naše poslovanje nego i na BDP zemalja u kojima poslujemo. Kao lideri na tržištu, osjećamo da je naša odgovornost uzvratiti zajednici i dodatno unaprijediti ugostiteljsku industriju, zbog čega smo pokrenuli Raise the Bar. To je strateška platforma Coca-Cola HBC Adria usmjerena na poboljšanje kvalitete obrazovanja radne snage u ugostiteljstvu i turizmu. Raise the Bar ostvaruje se putem tri glavna projekta - Raise the Bar Akademije, Raise the Bar Stipendije i Raise the Bar Youth programa.
Ovi projekti usmjereni su na kuhare i slastičare, učenike srednjih škola ugostiteljstva i turizma te na konobare, barmene i bariste s najmanje jednom godinom radnog iskustva. Svi ti projekti besplatni su za sudionike. Ako promatrate ove programe samo kroz prizmu brzog povrata investicije, teško ćete ga pronaći. No, kada počnete razmišljati o široj slici, zasigurno ćete biti inspirirani! Raise the Bar Akademija obrazovni je program za konobare, barmene i bariste koji traje deset tjedana. Sudionici prolaze opsežan program koji uključuje teorijski, praktični i degustacijski dio. Programom sudionici upoznaju tržište i trendove, stječu znanje o povijesti, klasifikaciji, proizvodnji i kušanju svih vrsta alkoholnih pića, piva, vina i kave, kao i teorijska i praktična znanja o 88 klasičnih koktela.
Nakon što završe teorijski i degustacijski dio, sudionici nastavljaju s edukacijom u pravom baru, gdje su stvoreni uvjeti iz stvarnog života. Tijekom Akademije sudionici upoznaju najvažnije premium brendove alkoholnih pića, i to ne samo one koje distribuira Coca-Cola HBC Adria. Cilj nije stvoriti direktne ambasadore naših brendova, nego ih naučiti kako kušati svaki proizvod, kako pripremiti izvrstan koktel i podići svoje vještine na višu razinu.
Osnaženi ljudi u ugostiteljstvu, koji imaju dobar odnos s nama kao partnerima, dugoročno mogu donijeti samo vrijednost!
Drugi primjer odnosi se na prodaju. Nedavno smo pokrenuli naš program Coca-College koji mladima - srednjoškolcima i studentima prve godine fakulteta - pruža priliku za razvoj prodajnih vještina unutar naše tvrtke i stjecanje certifikata. Opet, program je besplatan i zahtijeva investiciju s naše strane. Potreban je trud i, naravno, novac kako bi se program planirao, razvijao i proveo. I opet, možete reći da ovaj program nema neposredni povrat. Možda biste čak mogli reći da radimo na svoju štetu, jer će neki od tih ljudi možda raditi u prodaji naših konkurenata. Naravno, svjesni smo te mogućnosti, ali odlučili smo se fokusirati na nešto drugo. Usmjerili smo se na mogućnost upoznavanja s potencijalnim zaposlenicima i na to da će oni možda odabrati Coca-Colu HBC kao svojeg poslodavca.
Ovakvo, dugoročno razmišljanje ključno je za tržište rada i potičem sve poslovne lidere da počnu razmišljati na taj način. Ako tvrtke više surađuju s obrazovnim institucijama i razvijaju programe usmjerene na dugoročnu viziju, tada možemo napraviti pravu razliku na tržištu rada.
Isto vrijedi i za politiku prema zaposlenicima. Nije dobro samo se fokusirati na kratkoročne ciljeve, znate koliko brzo povećanje plaće prestane biti važno. Kada osigurate konkurentnu plaću, drugi benefiti postaju važniji. Možda su to dodatne zdravstvene usluge ili mogućnost rasta, učenja i promjene radnih mjesta unutar iste tvrtke. Ili je to u cijelosti plaćen drugi dio roditeljskog dopusta (da, to pružamo majkama u Coca-Coli HBC Hrvatska). Što god to bilo, moramo obratiti pažnju i uistinu staviti ljude u središte donošenja odluka.Mislim da bismo s tim razmišljanjem trebali ući u 2025. godinu. Bilo bi dobro fokusirati se na dovođenje i zadržavanje pravih ljudi. S njima ćemo sigurno ostvariti sve vaše poslovne ciljeve. Naš plan u Coca-Coli HBC je upravo to. S izvrsnim i strastvenim timom, pobrinut ćemo se da budemo najbolji partner za pića na tržištu. Nastavit ćemo stavljati kupce na prvo mjesto, kako bi bili oduševljeni našim proizvodima svaki put.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....