TEMELJITA PROVJERA

Novo ekološko testiranje na tehničkom pregledu?

Centar za vozila Hrvatske počeo je s testiranjem uređaja za mjerenje količine čestica u ispušnim plinovima

Probna ispitivanja

Današnji moderni Dieselovi motori su najučinkovitiji od kada su nastali i počeli se upotrebljavati u cestovnim vozilima. Njihova iznimna učinkovitost posljedica je napretka tehnologije izrade i primjene tehnika kao što su prednabijanje i visoki tlakovi ubrizgavanja goriva. Nažalost, jedna od negativnih posljedica tog napretka je i povećana emisija vrlo sitnih čestica čađe. Ta se negativna pojava suzbija ugradnjom posebnih filtara popularno zvanih DPF filtrima. Kada DPF filtar radi ispravno, broj sitnih krutih čestica iznosi 1000 do 7000 čestica po kubnom centimetru, dok kod vozila kod kojih je DPF filtar neispravan ili uklonjen izmjereni broj se penje na nekoliko milijuna čestica po kubnom centimetru.

Kod DPF filtara je moguće nakupljanje čađe na elementu filtera koje može ometati normalnu apsorpciju čestica ili čak potpuno začepiti filter. Posljedično, može doći do kvara motora uzrokovanog neispravnim DPF sustavom, a zbog relativno visokih troškova zamjene tog filtra, vlasnici vozila često se nažalost odlučuju na neovlašteno uklanjanje ili mehaničko onesposobljavanje filtracijskog elementa uz dodatne modifikacije na centralnoj jedinici motora.

Kako bi se pouzdano moglo detektirati je li filtar izgrađen ili oštećen, osmišljena je nova metoda ispitivanja ispušnih plinova kojom je u ispušnim plinovima modernih Dieselovih motora Euro 5 i Euro 6 kategorije moguće detektirati i najfinije čestice čađe iz čije se količine može pouzdano utvrditi je li filtar ispravan, neispravan ili izgrađen.

Centar za vozila Hrvatske je započeo s testiranjem nekoliko uređaja za mjerenje količine čestica u ispušnim plinovima. Rezultati testiranja su pokazali da je udio vozila s emisijom krutih čestica preko 1.000.000 cm3 iznosio 7,9%, odnosno na 10,7% vozila je vrijednost krutih čestica izmjerena preko 250.000 cm3. Bitno je naglasiti kako broj prijeđenih kilometara i stanje DPF filtra imaju znatan utjecaj na samu emisiju krutih čestica, tako je u skupini ispitanih osobnih automobila koja imaju više od 200.000 prijeđenih kilometara utvrđena povećana koncentracija krutih čestica na čak 21,5% ispitanih vozila.

U Republici Hrvatskoj se testna ispitivanja provode od srpnja 2022. godine na osobnim automobilima opremljenima Dieselovim motorom emisijskih standarda Euro 5 i Euro 6. Dosadašnja mjerenja pokazala su sličnosti s mjerenjima u zemljama koje već provode mjerenje u sklopu tehničkih pregleda, kao npr. Belgija koja je započela s mjerenjima u srpnju 2022., Švicarska i Nizozemska koje su započele s mjerenjima u sklopu tehničkih pregleda od 1. siječnja 2023. godine i Njemačka, koja je počela 1. srpnja 2023. godine.

Sami rezultati najviše ovise o graničnoj vrijednosti dozvoljene koncentracije krutih čestica u ispušnim plinovima. U Švicarskoj i Belgiji je udio neispravnih osobnih automobila približno 9%, u Nizozemskoj je taj udio nešto niži na 6,5%, a u Njemačkoj je, na temelju dostupnih podataka, taj udio najniži, samo 4,8%.

Kako je Europska komisija prepoznala taj problem, započela je s pripremom propisa koji će ovakvo ispitivanje na tehničkom pregledu propisati kao obavezno. Donošenje tih propisa očekuje se 2026. godina, nakon čega slijedi njihovo transponiranje u zakonodavstva država članica EU. S obzirom na to da su probna ispitivanja u RH već započela, za očekivati je da će sustav stanica za tehnički pregled ovo ispitivanje dočekati spreman.

Sadržaj nastao u suradnji s CVH-om

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. ožujak 2024 14:17