Cijene goriva na domaćim benzinskih crpkama u neprekidnom su porastu od 25. travnja ove godine, dosegnuvši Vladinom odlukom od 11. rujna, iznose od 1,58 eura za eurosuper 95, 1,55 eura za eurodizel i 1,01 eura za plavi dizel.
U sjeni novog poskupljenja ostalo je novo Vladino smanjivanje trošarina na benzin i dizel kako cijene na crpkama ne bi dodatno skočile.
Riječ je o jedanaestom po redu smanjivanju trošarina na gorivo samo u ovoj godini, pa se postavlja pitanje je li idući korak Vlade smanjivanje marži, koje nisu dirane od svibnja ove godine?
- Vraćanje marži na razinu iz svibnja ove godine razmatrano je u Vladi uoči odluka o cijenama goriva prije godišnjih odmora, ali od toga se ipak odustalo - kaže izvor Svijeta energija, blizak Vladi i dobro upoznat s detaljima sastanaka o državnoj regulaciji cijena goriva.
Na pitanje je li smanjivanje marži opcija u slučaju da burzovne cijene nafte i naftnih derivata nastave s rastom, gurajući i cijene goriva prema gore, naš sugovornik odgovara potvrdno.
Sve je na stolu
- Sve je na stolu, i sve će se opcije razmatrati kada za to dođe vrijeme - poručuje naš izvor.
Trgovci gorivom od 5. lipnja ove godine mogu obračunavati maržu od 12 centi na litre eurosupera i eurodizela, nakon što su dotad, a od početka ove godine, obračunavali 9,9 centi.
Krajem 2022. marža im je bila još manja i iznosila je 8,6 centi, a na početku energetske krize i Vladine regulacije cijena goriva, obračunavali su maržu od jednog eura za litru.
Slovenski Petrol, koji je preuzimanjem Croduxa postao drugi najveći lanac benzinskih crpki kod nas, zbog državnih regulacija marži u Sloveniji i Hrvatskoj tužio je krajem prošle godine vlade u obje države, s obrazloženjem da su marže preniske i neodržive za profitabilno poslovanje.
Tom prilikom iz Petrola je poslana poruka da svakim danom zbog niskih marži i cijena goriva koje moraju primijeniti, ostvaruju gubitke.
Ta je kompanija u prošloj godini ostvarila gubitak od 2,7 milijuna eura. U trenutku kada Petrol poteže tužbu, Banski dvori ograničili su maržu na 8,6 centi, a u pregovorima sa slovenskom kompanijom, koji su se vodili prije podizanja tužbe, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja nudilo je 9,9 centi za litru goriva, što Petrol nije zadovoljilo. Ipak, 1. siječnja ove godine uslijedilo je prvo, a u svibnju ove godine i drugo dizanje marži na sadašnju razinu koja, inače, zadovoljava zahtjev Petrola iz pregovora s resornim ministarstvom.
Izračun cijene
Iduća odluka Vlade o cijenama goriva, s opcijom promjene marži, očekuje se 25. rujna. Ključni element Vladina izračuna cijene goriva je veleprodajna cijena naftnih derivata na Mediteranskom tržištu, odnosno na toj platformi za trgovanje.
U izračunu se uzimaju prosječne cijene trgovanja na platformi.
Primjenom veleprodajnih burzovnih cijena naftnih derivata, prema navodima Ministarstva gospodarstva, cijena eurosupera 95 na domaćim crpkama bila bi 1,7 eura a cijena dizela 1,71 euro.
Maloprodajni lanci, s druge strane, prodaju svoja premium goriva po znatno višim cijenama od cijena eurosupera i eurodizela koje bi bile bez Vladine intervencije. Neke vrste "premium" goriva domaćih trgovaca gorivom idu i preko dva eura.
Iako burzovna cijena sirove nafte nije dio Vladina izračuna cijene goriva, od značaja za mogući pravac daljnjeg kretanja cijene goriva na našim crpkama svakako su podaci, primjerice, o stalnom rastu barela sirove nafte na burzi u New Yorku od početka rujna, kada se barelom trgovalo po prosječnoj cijeni od 85 dolara do sredine tekućeg mjeseca, kada je cijena dosegnula 91 dolar za barel.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....