Posljedice epidemije

U Zagrebu šest posto manje turista: Struka stahuje da je ovo samo početak pada

U veljači bilježimo rast dolazaka od četiri te noćenja od osam posto. No, kinesko tržište u dolascima je palo za 61 posto, a iz Južne Koreje za 50 posto
Zračna luka dr. Franjo Tuđman
 Darko Tomaš / CROPIX

Među prvim kolateralnim domaćim žrtvama, otkako je svijet poharao koronavirus, zasad je turistička slika Zagreba jer metropola u veljači bilježi i prve padove.

Kako je vidljivo iz podataka koje su nam dostavili iz Turističke zajednice grada Zagreba, u veljači Zagreb bilježi pad dolazaka gostiju u iznosu od čak šest posto, dok su noćenja slabija za dva posto u odnosu na godinu prije.

Usporedbe radi, lanjska je veljača za zagrebački turizam bila pozitivna, i to s čak deset posto jačim i dolascima i noćenjima pa se ovogodišnji rezultati uglavnom mogu pripisati posljedicama širenja virusa, dok je posve neizgledno što Zagreb, ali i ukupni domaći i europski turizam, očekuje u sljedećim tjednima i mjesecima.

Gledajući ukupne rezultate u ovoj godini, dakle statistiku za turističke volumene u Zagrebu u siječnju i veljači, zahvaljujući dobrom prvom mjesecu dolasci i noćenja i dalje su u plusu, po pitanju dolazaka za dva, dok je noćenja točno pet posto više u odnosu na siječanj i veljaču 2019.

U skladu s očekivanjima, kad je u pitanju grad Zagreb, najveći pad u dolascima i noćenjima bilježi se s dalekoistočnih tržišta, i to ponajviše u padu gostiju iz Kine, Južne Koreje, Malezije, Singapura, Irana, ali i SAD-a.

Pojedina tržišta, pak, bilježe bolje brojke, poglavito francusko, njemačko, bosansko, austrijsko i slovensko, ali ipak ne toliko da bi nadoknadili gubitak s dalekoistočnih tržišta.

Suzdržane procjene

Domaći turistički akteri pritom se svim silama trude smanjiti paniku oko posljedica koje bi za domaći turizam mogla izazvati korona, a javno se priznaju tek sitniji gubici s dalekoistočnih tržišta.

Tomislav Fain, direktor UHPA-e i agencije Terra travel, potvrdio nam je kako je dolazak grupa s kineskog tržišta ili storniran ili odgođen za listopad.

Martina Kovačić iz tvrtke Salve Regina, koja upravlja hotelima Kaj, Nestos i Sagitta, poručila je kako će se posljedice vidjeti tek u travnju s obzirom na to da booking s tržišta Dalekog istoka za njihove hotele dolazi nešto kasnije.

“Sve rezervacije s korejskog tržišta, ali i s kineskog, stoje i nisu otkazane. Doduše, nema novih bookinga pa je vidljivo da su ljudi oprezni, što je i razumljivo”, rekla je Kovačić.

Umirujućih tonova zato nema u Europi, posebno nakon što je povjerenik EU za unutarnje tržište Thierry Breton jučer za francusku televiziju izjavio kako europski turizam od izbijanja koronavirusa na mjesečnoj razini gubi oko milijardu eura.

Računica je dobivena na temelju statistike o dva milijuna propuštenih hotelskih noćenja koje su europski hotelijeri propustili odraditi od izbijanja virusa.

Turističkoj slici u prilog ne ide ni činjenica da su Francuzi u nedjelju donijeli odluku o zatvaranju najveće kulturno-turističke atrakcije na kontinentu, muzeja Louvre.

Otkazani skupovi

Kako prenosi specijalizirani portal za turizam Skift, Bretonova računica temeljila se gotovo isključivo na izgubljenim noćenjima od kineskih posjetitelja, što zapravo znači da je riječ o konzervativnoj procjeni jer su u međuvremenu diljem Europe otkazana sva veća i važnija događanja, počevši od ITB Berlina koji je trebao okupiti 160 tisuća posjetitelja do autoshowa u Ženevi.

Budući da se virus, prema trenutačnim informacijama, proširio na čak 60 zemalja diljem svijeta, europska turistička industrija strepi nad nadolazećom sezonom.

Posebno su zabrinuti u Italiji jer je dobar dio zemalja svojim građanima preporučio da u tu zemlju ne putuju ako ne moraju, dok su neke veće američke aviokompanije počele otkazivati i linije prema Milanu.

Panika koja se proširila svijetom odrazila se i na dionice nekih od najvećih europskih turističkih kompanija, među kojima je i TUI.

Kako prenose britanski mediji, tvrtka je na najboljem putu da izgubi svoj status jedne od 100 najboljih kompanija na Londonskoj burzi nakon što im je vrijednost dionica od izbijanja koronavirusa pala za tridesetak posto.

aviokompanije Konačna odluka o tome bit će donesena u srijedu, dakle sutra, no osim TUI-a, ovom krizom su pogođeni i easyJet te vlasnik British Airwaysa IAG (International Airlines Group).

Veće posljedice za turizam svakako bi mogli imati Francuzi i Nijemci, od kojih su prvi, iz mjera sigurnosti, zabranili sva javna okupljanja koja podrazumijevaju više od pet tisuća sudionika, a ove nedjelje bio je otkazan i polumaraton u toj državi.

Nijemci su, pak, u petak kasno navečer donijeli odluku da otkazuju najveći svjetski turistički sajam ITB koji je trebalo pohoditi više od 160 tisuća posjetitelja iz svih zemalja svijeta, što je bio i prvi konkretni dokaz da je turistička industrija itekako pogođena.

Izvoznici: Sve stoji, a situacija bi se mogla smiriti tek nakon ljeta

Zbog koronavirusa značajno je smanjen, a u nekim slučajevima i u potpunosti ukinut, dotok roba i dijelova iz Kine, što mora imati utjecaj na rezultate proizvodnje u Europi. Domaći proizvođači, ali i izvoznici na kinesko tržište, ozbiljan utjecaj tek očekuju.

- Isporuke su usporene. Naručili smo većinu robe prije epidemije, tako da zasad ne bismo trebali imati problema. Ono što smo naručili u posljednja dva, tri mjeseca očito će kasniti. Ako ovo potraje, može i sezona biti problematična - kaže Nikša Dragičević, vlasnik i direktor Nirda iz Kaštel Lukšića, jednog od najvećih uvoznika igračaka.

Tvrtka Tokić, koja distribuira autodijelove, surađuje s dva kineska proizvođača.

- Roba će sigurno kasniti mjesec dana i nećemo je dobivati u rokovima koje smo naveli. Ne može se reći da situacija s koronavirusom nema utjecaja na poslovanje distributera autodijelova. Otkazuju se sajmovi. Mi smo svake godine išli na sajmove u Peking i Šangaj, ali ove godine upravo zbog epidemije nećemo - objašnjava vlasnik Ilija Tokić.

Brodarske kompanije, kaže John Karavanić, predsjednik Uprave Tankerske Next Generation iz Zadra, još se ne suočavaju sa zastojem u prometu.

- Situacija u Kini za brodarske kompanije se mnogo više reflektira na pad cijene dionica na burzama. Dio naših brodova upravo ide prema Kini i Koreji. Postoji nelagoda među posadom, ali ne može se reći da se mjere zaštite ne provode profesionalno i sustavno. Od pojave epidemije minimalan broj ljudi dolazi u kontakt s posadom - napominje Karavanić.

- Udjel ukupnog uvoza opreme iz Kine u Brodosplitu je ispod pet posto. Zbog epidemije koronavirusa imamo poremećaj u opskrbi iz Kine. Međutim, kako imamo jako mali udjel u ukupnoj opskrbi, taj poremećaj se ne može odraziti na naše ukupno poslovanje - istaknuo je Josip Jurišić, voditelj odnosa s javnošću Brodosplita.

Pan parketu, tvrtki za proizvodnju parketa, od Nove godine na skladištu stoji šest kontejnera koji su trebali ići za Kinu.

- Neki naši kupci ne rade, neki rade ograničeno. Sve stoji ili je smanjeno na minimum. Čekamo da se sve ovo smiri i očekujemo da to neće dugo trajati. Naša je procjena da bi to moglo biti nakon ljeta. Mi smo imali oko 15% prihoda s kineskog tržišta i taj prihod će nam ove godine nedostajati - kaže vlasnik Danijel Smiljanić.

I Sardina iz Postira osjeća posljedice. Već dulje, kaže direktor prodaje Davor Gabela, rade na otvaranju kineskog tržišta i počeli su s izvozom u Kinu.

- Aktivnosti su sada zbog situacije s koronavirusom zaustavljene. Sve je u stanju mirovanja - zaključuje Gabela. (Jozo Vrdoljak/privredni.hr)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 14:01