BITKA ZA ŽIVOT

TikTok sve nade polaže u Trumpa: ‘Ako nas zabranite, vaš veliki neprijatelj zaradit će milijarde!‘

Savezni sud odbacio je žalbu TikToka na zakon kojim se aplikacija zabranjuje u SAD-u 19. siječnja

TikTok Shop je nova usluga koja bi za tu tvrtku mogla biti ekstremno lukrativna u Americi

 STR/AFP

TikTok je u petak navečer po hrvatskom vremenu izgubio novu rundu u svojoj borbi za preživljavanje, pošto je je nadležni američki sud odbacio njihovu žalbu na zakon kojim bi kineski vlasnik aplikacije, ByteDance, bio prisiljen prodati američki dio biznisa u siječnju 2025. godine. Preciznije, ako zakon ostane na životu, na snagu bi stupio 19. siječnja, samo dan prije nego što Donald Trump ponovno zasjedne u Ovalni ured.

A premda je i Trump bio jedan od najglasnijih zagovaratelja zabrane TikToka, što je onda nastavio u svojoj administraciji i Joe Biden, očekivati od Trumpa konzistentnost po bilo kojem pitanju nije posebno mudro. Posebno kada se uzme u obzir da je sada i on TikToker i da se odnedavno računa u blage saveznike kineske tvrtke. Otvorio je svoj profil u lipnju i sakupio 14,6 milijuna pratitelja, ali nije objavio ništa od izbornog dana.

Podsjetimo ukratko kako se vlasnik TikToka nadao da će savezni žalbeni sud uvažiti njihov argument kako je ovaj zakon protivan američkom ustavu jer da predstavlja "zastrašujući" udar na slobodu govora njihovih 170 milijuna korisnika iz SAD-a. Sud je međutim stao na stranu predlagatelja zakona, koji je "kulminacija ekstenzivne dvostranačke akcije Kongresa i dvaju predsjedničkih administracija".

SAD zahtijeva da se TikTok proda nekineskim vlasnicima ili da se u suprotnom zabrani. Glavni argument Amerikanaca jest kako je TikTokov algoritam pod kontrolom kineske majčinske kompanije ByteDance, čime imaju mogućnost utjecaja na Amerikance koji koriste aplikaciju. Zabrana TikToka bi, čini se, američkim zakonodavcima bila puno draža od prodaje, jer smatraju kako su vlasnici kompanije podložni utjecaju kineske države i Komunističke partije.

Američka vlada tvrdi da TikTok dopušta Pekingu da prikuplja podatke korisnika i da ih špijunira. Dodatno, smatraju kako je TikTok samo alat za širenje propagande. Zakon koji je u travnju amenovao predsjednik Joe Biden blokirao bi TikToku pristup američkim trgovinama s aplikacijama i hosting uslugama, osim ako ByteDance proda platformu do 19. siječnja.

Žalbeni sud se složio kako je zakon "pažljivo napisan kako bi se pozabavio isključivo kontrolom inozemnog suparnika i dio je šire akcije da se suzbije opsežna prijetnja nacionalnoj sigurnosti koju predstavlja Kineska komunistička partija".

TikTok i ByteDance te optužbe žustro odbacuju. ByteDance neprestano poručuje još nešto - nema prodaje. Uložili su više od dvije milijarde dolara na projekt za koji tvrde da je odvojio podatke američkih korisnika od Kine. Svoje nade sada polažu u američki Vrhovni sud, najvišu pravosudnu instancu u zemlji, koja je trenutačno postavljena tako da, u osnovi, ispunjava svaki hir ekstremnog krila Republikanske stranke i Donalda Trumpa, koji je njihove klupe napunio svojim odabranicima.

"Vrhovni sud ima dugotrajnu povijesnu bilancu štićenja prava na slobodu govora Amerikanaca i očekujemo da će isto učiniti na ovom važnom ustavnom pitanju. Nažalost, zabrana TikToka je osmišljena i progurana na osnovi netočnih i hipotetskih informacija, čiji bi rezultat bila brutalna cenzura američkog naroda. Zabrana TikToka, ako se ne zaustavi, ušutkat će glasove 170 milijuna Amerikanaca ovdje i svijetu", poručio je glasnogovornik tvrtke Michael Hughes za CNN.

Još jedan argument kojim će se TikTok pokušati približiti Trumpu jest njihova tvrdnja da bi zabrana najviše pogodovala Facebookovoj i Instragramovoj majčinskoj kompaniji Meta u vlasništvu Marka Zuckerberga. Logičan "nasljednik" TikToka bio bi Instagramov Reels, opcija koja je kreirana upravo kao odgovor na TikTok. Trump je proveo godine rogoboreći protiv Facebooka tvrdnjom kako suzbijaju desničare na toj platformi, a vrhunac toga bilo je gašenje i njegovog profila na toj mreži nakon napada na Capitol 6. siječnja 2021.

Međutim, iako ponekad tako izgleda, ni Zuckerberg nije rođen jučer: pošto cijeli svijet zna da Trump funkcionira na principu laskanja i usluge za uslugu, šef Facebooka nedavno je posjetio izabranog američkog predsjednika u Mar-a-Lagu na poduljem ručku večer uoči Dana zahvalnosti. Dodatno, redovno se čuju telefonski i Zuckerberg je javno poručio da je Trump reagirao na pokušaj atentata kao "teški frajer".

Od zabrane bi potencijalno mogle profitirati i druge aplikacije usmjerene prema videu. YouTube je kao odgovor na TikTok i Reels svojedobno uveo YouTube Shorts, a među profiterima bi se mogao naći i X Elona Muska. Dolazak ili povratak korisnika na Instagram, YouTube i X sam po sebi za njih bi bio dobar, ali ono čemu bi se zasigurno najviše veselili jest lavina novca od oglašivača koja bi se preorijentirala s TikToka na njih. Vrijednosti dionica Mete i Alphabeta skočile su nakon što je zakon o prodaji TikToka izglasan u Domu zastupnika američkog Kongresa.

Međutim, TikTok ima dosta svojih igrača u Trumpovoj orbiti. Uostalom, sam Elon Musk, najnoviji Trumpov ljubimac, izjasnio se protiv zabrane. Jedan od ljudi koji su bili presudni u osvajanju Bijele kuće bio je Jeff Yass, suosnivač investicijske kuće Susquehanna International Group, veliki republikanski donator i još veći investitor u dionice ByteDanceea. Taj megadonor ima svojih 15 milijardi dolara u ByteDanceu.

"Donald Trump mogao bi biti uže za spašavanje TikToku kada preuzme administraciju, ali zaustaviti provedbu zabrane nije tako lagano kao što mnogi misle", poručila je analitičarka Emarketera Jasmine Enberg za BBC. "A čak i ako uspije spasiti TikTok, već je toliko puta mijenjao mišljenje o aplikaciji da nema nikakve garancije kako neće kasnije opet krenuti na njih."

Trumpovo premišljanje oko toga što učiniti s kineskom aplikacijom predstavlja priličnu glavobolju za američke republikance. Dok bogati donatori poput Yassa imaju jasne financijske motive da se bore za opstanak TikToka u SAD-u, brojni političari koje je Trump odabrao za svoj budući kabinet bili su predvodnici inicijative o zabrani. Trumpov izbor za državnog tajnika (ministar vanjskih poslova) Marco Rubio bio je vodeći senator u dvostranačkoj skupini koja je pisala zakon o zabrani TikToka. Svoje križarske ratove protiv aplikacije vode i kongresnik Mike Waltz (savjetnik za nacionalnu sigurnost), Brendan Carr (glavni tajnik FCC-a), Kristi Noem (guvernerica South Dakote i Trumpova odabranica za šeficu Domovinske sigurnosti)...

Osim toga, zabrana TikToka mogla bi se pokazati krajnje nepopularnom u zemlji u kojoj je polovica populacije na toj aplikaciji i posebno je omiljena među generacijom Z, koja predstavlja veliki i moćan bazen potencijalnih birača. Podrška zabrani TikToka opada među odraslim Amerikancima, pokazalo je istraživanje agencije Pew Research Center.

Prodaja ove platforme također bi mogla biti krajnje kompliciran proces, posebno u ovako kratkom roku. Tko god bi je želio preuzeti, morao bi imati gomilu slobodnog keša. Cijeli ByteDance ima procijenjenu vrijednost od 268 milijardi američkih dolara, a američki dio njihova biznisa bi mogao koštati između 40 i 50 milijardi dolara (podsjetimo da je Elon Musk 2022. godine platio 44 milijarde za Twitter, tvrtku koja ni dan danas nije ostvarila profit).

Ta cijena eliminira veliki broj potencijalnih kupaca. Logični kandidati bili bi Meta ili Alphabet (vlasnik Googlea), ali oni bi zasigurno morali proći regulatorne zavrzlame oko potencijalnog stvaranja monopola i teško da bi se uopće išli upuštati u takve kombinacije.

Oracle Corp. je bio spominjan kao idealan kupac, pošto je ta tvrtka već TikTokov partner u SAD-u i ugošćuje njihove podatke, međutim trenutačno se nalazi u dugovima od 89 milijardi dolara. Microsoft je također bio kandidat 2020. godine kada je ta ideja prvi put počela dobivati zamah, ali je posao propao.

Ako se ne pronađe kupac, ostaje pitanje bi li TikTok mogao preživjeti gašenje američkog segmenta njihova biznisa. Konsenzus je da vjerojatno bi. TikTok se hvali kako je najskidanija aplikacija u više od 40 zemalja i američkih 170 milijuna korisnika je samo dio od ukupno milijardu ljudi koji platformu koriste svaki dan. Posebno je jak, naravno, u Kini, gdje funkcionira pod drugim imenom - Douyin.

S druge strane, korisnik iz Zambije ili Bangladeša naprosto ne donosi jednaku vrijednost kao korisnik iz Amerike. SAD je za sve društvene mreže najlukrativnije tržište jer veliki oglašivači jednostavno imaju više interesa i spremni su platiti više da se pojavljuju pred očima Amerikanaca, a i kada se pogleda sasvim anegdotalno većina gledanog sadržaja najčešće potječe upravo od tamo. Prepuštanje SAD-a nekom konkurentu predstavljalo bi rizik za ostatak TikTokova globalnog biznisa. Dodatni problem bio bi potencijalni bijeg svjetskih korisnika TikToka na tu neku novu alternativu koja je fokusirana na SAD.

Dodatno, zabrana bi u korijenu srezala TikTokovu veliku ambiciju širenja američke verzije online trgovine TikTok Shop, e-commerce usluge koja kombinira blesavu zabavu s impulzivnim šopingiranjem. Čak i uz strogi regulatorni nadzor, TikTok Shop raste suludim tempom.

Nedavno istraživanje koje je provela softverska kompanija Adobe pokazalo je kako jedno od troje ispitanika između 18 i 30 godina ima interesa baviti se profesionalno stvaranjem sadržaja. U prosjeku, želju da postanu "infuenceri" spoznali su u dobi od 20 godina, a njih 40 posto kazalo je kako aktivno pokušavaju ostvariti taj cilj. Neki to rade i puno ranije: oko 25 posto ispitanih roditelja primijetili su kako njihova djeca za vrijeme igre imitiraju influencere.

Želja za tim životom proizlazi iz želje za fleksibilnim radnim vremenom, kreativnim izražavanjem i potencijalnom visoke zarade. Industrija influencera trenutačno se procjenjuje na oko 250 milijardi dolara godišnje, a Goldman Sach predviđa kako će ta brojka do 2027. godine narasti gotovo dvostruko, na 480 milijardi dolara.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 14:20