Portugalski model

Strujni krug napravio izračun: ‘Država bi na uvozu struje uštedjela gotovo milijardu eura‘

Bolji porezni tretman e-vozila pozitivno bi utjecao na tržište, a kupcima bi poticaj bio dostupan cijelu godinu
Hrvoje Prpić
 Luka Gerlanc/Cropix

Hrvatska bi trebala ukinuti PDV na električna vozila. Prijedlog je to udruge Strujni krug, koja okuplja 900 sadašnjih i budućih vlasnika takvih vozila, a koji tvrde da bi tako postigli sličan uspjeh kao i Portugal. Usto, po izračunu udruge, država bi na uvozu energije uštedjela gotovo milijardu eura godišnje.

Hrvoje Prpić, predsjednik udruge Strujni krug kaže da bi se ukidanjem PDV-a na kupnju električnih vozila postigli brojni ciljevi. Navodi da Hrvatska, nakon što se izuzme iznos rafiniranog goriva koje izveze, svake godine uveze nafte u iznosu 8,5 milijardi kuna.

- Ako bi sva vozila u Hrvatskoj prešla na struju, a svu tu električnu energiju bismo uvezli umjesto da je proizvedemo, cijena potrebnih 3 TWh godišnje iznosila bi manje od 1,5 milijardi kuna godišnje, odnosno direktna ušteda u uvezenoj energiji iznosila bi čak 7 milijardi kuna godišnje - kaže Prpić.

Bolji porezni tretman

Dodaju da bi takav, bolji porezni tretman električnih vozila pozitivno utjecao na tržište. Među inima, kupcima bi takav poticaj bio dostupan tijekom cijele godine. Udruga navodi i da tada ne bi trebala izdvajati tolika sredstva za sufinanciranje nabavke električnih vozila, a svi zainteresirani kupci imali bi i dalje jednak ili sličan poticaj kakav su do sada imali priliku koristiti.

- Državi je to korisno i stoga što je jedan od ciljeva Europske unije da do 2030. godine smanji emisije CO2 za gotovo 55 posto, a sve države članice koje ne ispune te ciljeve morat će plaćati drastične penale - pojašnjava Prpić. Navodi da je Portugal od 2017. naovamo zabilježio nagli porast prodaje električnih vozila.

- Sada je među šest zemalja s najvećim udjelom električnih vozila - navode u Strujnom krugu.

Ključni moment

Kao ključan moment Prpić ističe da je prije četiri godine Portugal uveo tri porezne olakšice. Prva je ukidanje PDV-a u punom iznosu pri kupovini električnih vozila koja imaju cijenu nižu od 470.000 kuna, odnosno 62.500 eura. Druga olakšica je oslobođenje od plaćanja poreza na cestovna motorna vozila koja imaju nula posto emisije ugljikovog dioksida te treća olakšica je oslobođenje od plaćanja cestarine za vozila s nula posto emisije CO2.

- Takvim modelom Portugal je ostvario da danas ima više od 40.000 elektrificiranih vozila, a ako se naš prijedlog usvoji, Hrvatska bi u idućih pet godina mogla biti na istom putu - kaže Prpić.

U Hrvatskoj je lani zbog pandemije prodaja svih vrsta osobnih vozila pala za 42,7 posto na 36.084. No, udjel električnih vozila skočio je na 1,5 posto. Godinu prije bio je 0,3 posto. Iako su električna vozila sve popularnija, volumen prodaje im je skroman. Lani je prodano 539 e-vozila, a u prvom tromjesečju ove godine, prodana su 152 električna vozila. No, nedugo zatim, zbog poticaja, Tesla se pohvalila da je tijekom lipnja u Hrvatskoj sama prodala 111 vozila. Država trenutačno prodaju e-vozila potiče preko Fonda za zaštitu okoliša koji je ove godine budžet za subvencije podigao s 44 na 105 milijuna kuna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 16:47