Sezona lubenica

Situacija nije idealna, ali neretvanski uzgajivači ove se godine ne žale

Specifikum je neretvanske lubenice što gotovo u potpunosti završava na domaćem tržištu, a ove godine plasman i prodaja idu odlično
Ivan Bjeliš
 Denis Jerkovic/Cropix

U dolini Neretve prošli je tjedan počela berba lubenica. Na oko 250 hektara procjenjuje se da će se ove godine ubrati oko 13.000 tona. Kvaliteta je, tvrde i uzgajivači i otkupljivači, odlična.

Početna otkupna cijena lubenice u dolini Neretve bila je 2,2 kune, a ovaj tjedan se otkupljuje po 1,8 kuna. Na pitanje na kojem će se iznosu cijena stabilizirati nitko nema odgovor jer trgovački lanci u svojim promotivnim katalozima već imaju akcijske cijene.

Tim se cijenama prilagođavaju i otkupljivači koji na osnovi toga formiraju otkupne cijene prema svojim kooperantima, odnosno uzgajivačima. Tu je još i pritisak zbog lubenica iz uvoza pa se ne može reći da je situacija idealna.

Dodatni je problem golema količina lubenica koja se pojavljuje u isto vrijeme jer intenzivna berba traje najviše mjesec dana, a u dva tjedna je najveći pritisak. Stoga se javljaju i organizacijski problemi u protoku robe.

Neretvanska lubenica uglavnom završava na hrvatskom tržištu jer njezin sortiment nije prilagođen tržištima ostalih zemlja. Samo jedan mali dio putem većih otkupljivača završi na slovenskom tržištu.

Brži pad cijene

Prodaja na tržnicama i mjestima uz cestu je mala i nije ni približno količinom usporediva s onom koja se odvija preko otkupljivača. Većina je usmjerena prema organiziranom otkupu jer jedan trgovački lanac koji je naslonjen na otkupljivače iz doline Neretve, kada ima akcijsku prodaju, može povući i do 400 tona lubenice tjedno. Da bi sve plasirali kako treba, treba tjedno plasirati i prodati oko 3000 tona lubenice u prosjeku.

Jedan od većih problema jest to što zbog više cijene otkupa uzgajivači žele što prije prodati lubenice pa je najveći pritisak u dva tjedna. Takav pritisak utječe i na brži pad cijene lubenice. Tako se u pravilu događa da početkom kolovoza već nedostaje lubenica iz doline Neretve.

Najveći otkupljivači u dolini Neretve su ENNA Fruit, Agro Neretva, Jasenska, Fragaria, NTL i Tommy. ENNA Fruit ove sezone namjerava otkupiti između 4000 i 5000 tona lubenica od ukupno 13.000 tona koliko se godišnje proizvede u dolini Neretve. Najveći uzgajivač i drugi po veličini otkupljivač Agro Neretva, prema riječima Ive Bjeliša, direktora te obiteljske tvrtke, planira na tržište plasirati oko 4000 tona lubenice, od čega su 2000 tona lubenice iz vlastitog uzgoja.

Izdužena i slatka

"Prodaja i plasman naših lubenica je odličan. To najviše možemo zahvaliti toplom i lijepom vremenu. Lijepo vrijeme pogoduje prodaji. Naše su lubenice u većini trgovačkih centara, a izvoz nije značajan. U ovom trenutku nemamo ni značajnu konkurenciju iz uvoza jer su Grčka i Albanija završile plasman ranih lubenica.

image
Denis Jerkovic/Cropix

Za uvoz iz trećih zemalja problem je transport, stoga se trgovački lanci sve više okreću domaćim lubenicama. Potrošači, pogotovo nakon izbijanja pandemije, potpuno su se okrenuli domaćim proizvodima. Hrvatski potrošači su skloniji našoj lubenici. Prepoznaju je po tome što je izdužena te po boji, a i slađa je od uvozne. Nešto smo i povoljniji u cijeni", pojašnjava Bjeliš.

Procjenjuje da bi berba i otkup lubenica u Agro Neretvi mogli potrajati do 10. kolovoza. "Nakon toga polako pada potrošnja, a još se na tržištu mogu naći lubenice iz kontinentalnog dijela Hrvatske", objašnjava Bjeliš.

Dodaje da je ove godine uzgoj povećan za oko 50 hektara, što svakako ohrabruje.

Treba poticati sorte koje daju manji plod

"Kvaliteta lubenice ove je godine vrlo dobra jer su količina šećera i konzistencija mesa odlični. Naš je plan poticati proizvodnju drugih sorti lubenica koje će davati manje plodove, konkretno do osam kilograma. Naime, u dolini Neretve prevladava sortiment od osam do 12 kilograma, a on nije prihvatljiv za izvoz u većini zemalja Europske unije. Smatramo da je važno sadnju organizirati u više rokova kako bi se ostvario kontinuitet berbi u duljem razdoblju", istaknuo je Dragan Crnomarković, direktor ENNA Fruit otkupnog centra Opuzen.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 00:55