Plan ETF Airwaysa

‘S jednim avionom partnere smo uvjerili da smo ozbiljni‘

Ako želimo reklamirati Hrvatsku, možemo u Francuskoj potrošiti 5 mil. kn, ali i prodati čarter-let turoperatoru koji ima dobru mrežu prodaje, kaže Bedić
 Dusko Marusic/cropix

Proteklog vikenda u Puli je predstavljena nova aviokompanija ETF Airways koju su lani osnovali bankar Zdenko Adrović, investitor Ratko Bajakić i ekonomski analitičar Velimir Šonje, poznata lica hrvatske poslovne scene, s pilotima Stjepanom Bedićem, Markom Bankovićem i Draganom Stefanovskim, koji su ujedno članovi uprave nove tvrtke. Naime, Bedić, pilot i poduzetnik, nakon godina potrage za investitorima koji u uložili u njegov poslovni pothvat, u tome je i uspio.

Zasad raspolažu jednim putničkim zrakoplovom - Boeingom 737-800 sa 189 sjedala - koji su javnosti pokazali u Puli, a on je već ugovoren na godinu dana te će letjeti iz Kosova. Drugi, isti takav, stiže za desetak dana i vode se završni pregovori o destinacijama na koje će letjeti. Radi se prije svega o čarter-letovima te naručenim letovima za druge tvrtke.

Poslovni plan

- Nismo samo jedna mala aviokompanija s jednim avionom koju vode entuzijasti, već želimo graditi ozbiljnu kompaniju. A sve je počelo prije 18 mjeseci, kada smo ja i Stjepan Bedić bili na kavi i kada me uvjerio da može ostvariti svoj san koji je dijelio s još nekolicinom prijatelja i iznimnih ljudi te stručnjaka. Drugoj kavi se priključio Marko Banković, trećoj Dragan Stefanovski i tako se priča dalje razvijala. Tada sam shvatio da to nisu samo Stjepan i Marko i da takav tim ne hoda po gradu u potrazi za investitorima baš svaki dan. Nekoliko tjedana nakon te kave predstavili smo prvu verziju poslovnog plana mom starom prijatelju Ratku Bajakiću, koji je ujedno i dugogodišnji investitor na hrvatskom tržištu kapitala. Iako nije rekao 'da' na prvom sastanku, ostalo je visjeti u zraku jedno neizgovoreno 'da'. Poslije nam se pridružio i treći partner, Adrović - rekao je Velimir Šonje. Nakon toga se, kaže, uslijedili dugotrajni razgovori i pregovori, a onda se dogodila pandemija koja je zaustavila avijaciju na neko vrijeme.

image
Mirko Ferlin/Cropix

- Pandemija nas je samo učvrstila u uvjerenju da moramo podržati Stjepana, Marka i Dragana i njihov tim jer oni znaju i mogu letjeti. Oni sanjaju letjeti. I letjet će ponovno nakon pandemije. Kao čarter-kompanija, mi vjerujemo u brz oporavak hrvatskog turizma i njegovu kvalitativnu transformaciju te industriju veće dodane vrijednosti u kojoj jednu od važnijih uloga imaju čarterski gosti koji stižu s destinacija koje nužno nisu povezane direktnim linijama, ali ih mi možemo povezati na taj način. Pula, Rijela, Zadar, Split, Dubrovnik, pa zašto ne jednoga dana Brač ili Lošinj kada se rekonstruira pista? Nitko neće biti sretniji od nas budemo li svakog dana ili tjedna slijetali u naše zračne luke. Aviokompanije uspijevaju ako otvaraju nova tržišta zajedno s turističkom industrijom, inozemnim turoperatorima, domaćim agencijama, zračnim lukama i domaćim zajednicama - rekao je Šonje.

image
Dusko Marusic/cropix

Bedić je pak najavio da im je plan u budućnosti imati čak sedam aviona.

Suradnja s turoperatorima

- Inicijalno nam je želja da narastemo na sedam aviona, a za poslije već imamo neke ideje o tome što bismo trebali raditi. Na početku je dovoljno da pokažemo jedan avion partnerima kako bi vidjeli da smo ozbiljni. A čarter-letovi su iznimno bitni - smatra Bedić. Ističe da je najbolja suradnja s velikim turoperatorima, pa su i oni krenuli u tom smjeru i čekaju rezultate pregovora za drugi avion. A prednosti su, ističe, velika mreža prodaje i marketinga. No, s njima treba dijeliti rizik poslovanja. A tu u igru ulaze hoteli, turističke zajednice, restorani i ostali turistički dionici.

image
Dusko Marusic/cropix

- Čarter-letove zakupi agencija koja u inozemstvu ima svoj kanal prodaje već 50 godina, ima stalne goste koji stalno putuju s njima. Ako želimo reklamirati Hrvatsku, naravno da možemo, primjerice, u Francuskoj potrošiti 5 milijuna kuna, ali možemo i prodati čarter-let francuskom turoperatoru koji u svojoj ponudi ima 50 gradova i razgranatu mrežu prodaje te jak marketing. On ima nula kuna troškova da uz Tunis, Maroko i Tursku u svoj program uvrsti i Hrvatsku. A to je puno veći efekt nego da samostalno ulažemo. No, turoperatori traže da s nekim podijele rizik. Nadam se da ćemo mi kao zajednica, Ministarstvo turizma, hoteli te restorani, shvatiti da je bolje da skupimo tih 7000 eura, koliki je gubitak na tom letu sa 100 putnika, nego da nam ne dođe tih 100 putnika - smatra Bedić.

Dobili ugovor prije nego što su imali avion

Njihov prvi avion letjet će prvih godinu dana s Kosova, a pilot Stjepan Bedić ističe da je veliki uspjeh u doba korone potpisati tako velik i značajan ugovor. I za drugi se pregovara o tome da leti vani dok je u Hrvatskoj jako slaba potražnja.

- Velika je stvar potpisati ugovor od nekoliko milijuna eura u tranutku kad nismo imali ni avion. Za drugi avion također nam se nude ugovori vani, ali definitivno bismo voljeli da barem jedan avion bude u Hrvatskoj i da ojačamo naš turizam. Zato bih htio da se u to svi uključe. Turci su sada, primjerice, prodali 300 tisuća karata za jedan euro na Pegasus Airlinesu, turskom niskobudžetnom avioprijevozniku. Nije Pegasus aviokompanija koja je podijelila toliko karata. Imaju oni logiku kako su došli do toga. Tamo je 500 aviona u funkciji njihova turizma. Mi pokušavamo jedan avion ovdje dovesti i bilo bi u redu da nešto napravimo - ističe Bedić.

Dodaje da je zasad hrvatsko tržište jako pasivno i da još ne shvaća značenje čarter-letova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. prosinac 2024 01:44